Στο «κόκκινο» η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία...
Ιδιαίτερα ανησυχητικές είναι οι ποσότητες διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) που καταγράφηκαν.. στον αέρα του Πειραιά (μέση τιμή 80 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο) δέκα μήνες μετά τις τελευταίες μετρήσεις που έγιναν στην ίδια περιοχή, με... πρωτοβουλία μιας πολυεθνικής συμμαχίας περιβαλλοντικών και άλλων οργανώσεων, της οποίας μέλος είναι και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία.
Οι επαναληπτικές μετρήσεις έδειξαν πως ο Πειραιάς παραμένει «πρωταθλητής» στις συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου μεταξύ των πόλεων-λιμανιών της Μεσογείου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν να υπερβαίνουν κατά πολύ τα ανώτατα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, περίπου διπλάσιες και περίπου οκτώ φορές υψηλότερες από εκείνες που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν επίσης στην Καλλιθέα, μία ημέρα μετά, με πολύ ανησυχητικά αποτελέσματα, καθώς τα επίπεδα ρύπανσης σε ΝΟ2 δεν διέφεραν από τις αντίστοιχες μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά!
Τις μετρήσεις διενήργησε η γερμανική περιβαλλοντική Οργάνωση NABU στις 13 Απριλίου 2024 και τα αποτελέσματά τους παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η Ορνιθολογική.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία αποτελεί μία σημαντική απειλή για την ανθρώπινη υγεία, το περιβάλλον και το παγκόσμιο κλίμα. Εκτιμάται ότι κάθε χρόνο 50.000 άνθρωποι στην Ευρώπη πεθαίνουν πρόωρα εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα πλοία και, πιο συγκεκριμένα, από εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων θείου και αζώτου. Οι ειδικοί που πραγματοποίησαν τις μετρήσεις τόνισαν πως πολλά μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, ανάμεσά τους και το λιμάνι του Πειραιά, βρίσκονται στην καρδιά του αστικού ιστού, εξυπηρετώντας καθημερινά μεγάλο αριθμό πλοίων (επιβατηγά, οχηματαγωγά και εμπορικά και κρουαζιερόπλοια), με αποτέλεσμα η ρύπανση από αυτά να εξαπλώνεται στην κατοικημένη περιοχή.
Εκτός ελέγχου
Οπως εξήγησαν οι εκπρόσωποι της NABU και εμπειρογνώμονες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, η θέσπιση Περιοχών Ελέγχου Εκπομπών για το θείο και το άζωτο έχει ήδη βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα του αέρα στη Βόρεια Ευρώπη. Ωστόσο, στη Μεσόγειο οι ρύποι που παράγει η ναυτιλία εξακολουθούν να μην ελέγχονται, παρά το γεγονός ότι η Μεσόγειος θάλασσα αποτελεί κύριο κόμβο των διεθνών ναυτιλιακών γραμμών. Η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού να καθιερώσει Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών για τα οξείδια του θείου από το 2025 αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο δεν είναι αρκετό. Η θέσπιση Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών αζώτου θα συμβάλει στη μείωση των οξειδίων αυτών κατά 80% σε 20-25 χρόνια.
Κατά την πρόσφατη 9η Διεθνή Διάσκεψη για τους Ωκεανούς (Our Ocean Conference), που φιλοξενήθηκε στην Αθήνα, ο πρωθυπουργός, απευθυνόμενος στους εκπροσώπους κρατών, διεθνών φορέων, ιδρυμάτων, αλλά και της βιομηχανίας της ναυτιλίας, μίλησε για «διπλή κρίση» που επηρεάζει το κλίμα και τη θάλασσα και αναγνώρισε την επείγουσα ανάγκη για δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες. Παράλληλα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, προέβη σε δεσμεύσεις αναφορικά με την αναβάθμιση των υποδομών ορισμένων λιμένων με την προσθήκη εγκαταστάσεων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και την ανανέωση του στόλου επιβατηγών πλοίων που κινούνται στις ελληνικές θάλασσες. Ωστόσο, κανείς από τους δύο δεν αναφέρθηκε στις θέσεις της Ελλάδας σε σχέση με τον περιορισμό των εκπομπών από τη ναυτιλία, ειδικά για το άζωτο.
efsyn.gr