Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας καταγγέλλει με ανακοίνωσή της το νέο παράνομο, όπως το χαρακτηρίζει και εξηγεί γιατί, Κέντρο Μελέτης του Γιάννη Καλλιάνου στη Γλυφάδα και ζητά τη διαγραφή του από την ΚΟ της Νέας Δημοκρατίας και τον περαιτέρω έλεγχο του κτηρίου και της λειτουργίας της επιχείρησης.
Η ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για πολλαπλό σκάνδαλο μιας και το Κέντρο Μελέτης (ή φροντιστήρια δημοτικού) αποτελεί παράνομη εκπαιδευτική δομή, ενώ παράλληλα «βάφτισε, όπως υποστηρίζει «Κέντρο Μελέτης» το φροντιστήριο Γυμνασίου-Λυκείου που διαθέτει.
«Για ποιο λόγο; Πιθανότατα, διότι θέλει να αποφύγει την υπαγωγή στο νομοθετικό πλαίσιο περί Φροντιστηρίων και Ξένων Κέντρων Γλωσσών, ώστε να μην ελεγχθεί η δομή κτηριακά από τον ΕΟΠΠΕΠ και να μην καταβάλλει στους εκπαιδευτικούς την αμοιβή που προβλέπει το άρθρο 30 του Ν. 4415/2016 και η οποία είναι σχεδόν διπλάσια από αυτήν της κοινής εργατικής νομοθεσίας», αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας.
Αναλυτικά:
«Συνάδελφοι αλλά και ιδιοκτήτες Φροντιστηρίων μάς κατήγγειλαν το πραγματικά απίστευτο γεγονός ότι Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου, ο κ. Καλλιάνος, που εκλέγεται στο Νότιο Τομέα της Β’ Αθήνας με τη Ν.Δ., έχει στην ιδιοκτησία του και διαφημίζει ανερυθρίαστα ένα Κέντρο Μελέτης που αποτελεί παράνομη εκπαιδευτική δομή!
Πράγματι, διαπιστώσαμε με κατάπληξη ότι ο εν λόγω, όχι μόνο προβάλλει την δομή αυτή στα κοινωνικά δίκτυα (και μάλιστα στη σελίδα του στο Facebook ως Βουλευτής της ΝΔ!), αλλά έχει ιστοσελίδα προώθησης του Κέντρου Μελέτης! Να σημειώσουμε για τους ελάχιστους που δεν γνωρίζουν πως τα Κέντρα Μελέτης (ή φροντιστήρια Δημοτικού) είναι παράνομα, σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν. 682/77. Μάλιστα ιδιοκτήτες μεγάλων αλυσίδων έχουν παραπεμφθεί σε δίκη για τη λειτουργία τους, ενώ σε πρόσφατη απάντησή του σε αναφορά του Συνηγόρου του Πολίτη (μετά από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ) το Υπουργείο Παιδείας ρητά δηλώνει ότι η πολιτική ηγεσία προτίθεται να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση για τα Κέντρα Μελέτης, αναγνωρίζοντας ότι είναι παράνομα!
Στην περίπτωση του κ. Καλλιάνου, όμως, προκύπτει και δεύτερη, σοβαρότατη παρανομία. Έχει βαπτίσει ως «Κέντρο Μελέτης» και το Φροντιστήριο Γυμνασίου-Λυκείου. Για ποιο λόγο; Πιθανότατα, διότι θέλει να αποφύγει την υπαγωγή στο νομοθετικό πλαίσιο περί Φροντιστηρίων και Ξένων Κέντρων Γλωσσών, ώστε να μην ελεγχθεί η δομή κτηριακά από τον ΕΟΠΠΕΠ και να μην καταβάλλει στους εκπαιδευτικούς την αμοιβή που προβλέπει το άρθρο 30 του Ν. 4415/2016 και η οποία είναι σχεδόν διπλάσια από αυτήν της κοινής εργατικής νομοθεσίας!
Πρόκειται, επομένως, για ένα πολλαπλό σκάνδαλο, εκπαιδευτικό, εργασιακό, φορολογικό και ασφαλιστικό που ίσως δεν έχει προηγούμενο για εκπρόσωπο της Βουλής και μάλιστα εκπαιδευτικό. Επίσης, σε μια περίοδο που το πανελλήνιο βοά για τους θανάτους νέων ανθρώπων λόγω πλημμελούς εποπτείας σε δομές που διαβιούν/διασκεδάζουν/αθλούνται χιλιάδες παιδιά, το γεγονός ότι ένας Βουλευτής ενδέχεται να επιχειρεί να αποφύγει κτηριακό έλεγχο για τη δομή του αποτελεί γιγαντιαία κοινωνική πρόκληση.
Η ΟΙΕΛΕ ζητά:
- Την διαγραφή του από την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας
- Τον άμεσο έλεγχο του κτηρίου από τον ΕΟΠΠΕΠ κυρίως σε σχέση με τη στατικότητα, την πυροσβεστική ασφάλεια, την ύπαρξη αύλειων χώρων, τις διαστάσεις των αιθουσών, τις προβλέψεις για επαρκή φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό.
- Τον έλεγχο από το τοπικό παράρτημα της Επιθεώρησης Εργασίας των συμβάσεων που έχει καταθέσει στην Εργάνη για τους εκπαιδευτικούς της δομής και αν αυτές είναι σύμφωνες με το νομοθετικό πλαίσιο για τα Φροντιστήρια/Κέντρα Ξένων Γλωσσών.
Θεωρούμε, πάντως, πως ο κ. Καλλιάνος θα έπρεπε, για λόγους ευθιξίας και αξιοπρέπειας, να πράξει το ελάχιστο που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Να παραιτηθεί, αφού πρώτα θέσει εαυτόν στον έλεγχο των εποπτικών αρχών και στην κρίση της δικαιοσύνης.
Η υπόθεση αυτή αποδεικνύει για μια ακόμη φορά πόσο διάτρητο είναι το πλαίσιο εποπτείας της ιδιωτικής εκπαίδευσης και πόσο σημαντικός είναι ο κίνδυνος εμπορευματοποίησης του εκπαιδευτικού αγαθού λόγω της εκτεταμένης ανομίας και ασυδοσίας, όπως τονίσαμε σε πρόσφατη ανακοίνωσή μας. Όταν ένας Βουλευτής ανοίγει και διαφημίζει παράνομη εκπαιδευτική δομή, ποιο παράδειγμα δίνει στους πολίτες; Ποια είναι η εικόνα που σχηματίζεται για το χώρο της εκπαίδευσης;
Τι ισχύει για τα Κέντρα Μελέτης
Επειδή θεωρούμε πιθανόν ότι θα επιχειρηθεί κάλυψη του Βουλευτή και παραπλάνηση της κοινής γνώμης με στόχο όχι μόνο να αθωωθεί ο εν λόγω αλλά και να παρακαμφθεί η υποχρέωση νομοθέτησης για τα Κέντρα Μελέτης, αναφέρουμε συνοπτικά.
Τα Κέντρα Μελέτης αποτελούν μια ομάδα χιλιάδων επιχειρήσεων που δεν υπάγονται σε κανένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας. Ακόμη χειρότερα, δεν έχουν υποστεί κανέναν έλεγχο για την κτηριακή τους υποδομή από τον ΕΟΠΠΕΠ, όπως συμβαίνει για όλες τις υπόλοιπες μονάδες ιδιωτικής εκπαίδευσης, επομένως προκύπτει σαφής κίνδυνος για την υγεία και την ασφάλεια χιλιάδων παιδιών και εργαζόμενων. Η «μετάλλαξή τους» τους καλοκαιρινούς μήνες σε summer camps, μάλιστα προκαλεί τρόμο, διότι σε απολύτως ανέλεγκτες δομές πραγματοποιούνται δραστηριότητες με υψηλό βαθμό επικινδυνότητας (π.χ. αναρρίχηση, κολύμβηση). Επιπλέον, οι δομές αυτές πραγματοποιούν σε πολλές περιπτώσεις μεταφορά μαθητών χωρίς πιστοποιημένα οχήματα και οδηγούς, με αποτέλεσμα οι κίνδυνοι για τα παιδιά να αυξάνονται!
Τι προβλέπει η νομοθεσία:
1. Σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν. 682/77:
«Άρθρον 56
Κατάργησις φροντιστηρίων Δημοτικής Εκπαιδεύσεως
Από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος καταργούνται τα φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαιδεύσεως, αιρουμένων αυτοδικαίως των χορηγηθεισών αδειών ιδρύσεως και λειτουργίας αυτών».
2. Σε ερώτημα της ΟΙΕΛΕ σχετικά με τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης, το Υπουργείο Παιδείας τον Ιούλιο του 2022 (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1) είχε απαντήσει ότι δεν έχει αρμοδιότητα επ’ αυτών, καθώς είναι παράνομα!
«Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού και κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας μας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Με τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 682/1977 (ΦΕΚ 244/Α΄) καταργήθηκαν τα φροντιστήρια
Α/θμιας Εκπ/σης και ήρθησαν οι έως τότε χορηγηθείσες άδειες ίδρυσης και λειτουργίας.»
3. Σε νέα απάντησή του μετά από αναφορά του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 2) που προκλήθηκε από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ, το Υπουργείο Παιδείας τον Ιούνιο του 2024 (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 3) απάντησε ότι η πολιτική ηγεσία προτίθεται άμεσα να προχωρήσει σε νομοθέτηση για τα Κέντρα Μελέτης, αναγνωρίζοντας το νομοθετικό κενό.
«Απαντώντας στην με αρ. πρωτ. 337426/5060/30-01-2024 (αρ. πρωτ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. 10984/Ν1/01-02-2024) επιστολή σας σχετικά με το αίτημα διαμόρφωσης / θέσπισης ρυθμιστικού πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία των Κέντρων Μελέτης σας ενημερώνουμε ότι κατόπιν σχετικής εισήγησης της Υπηρεσίας μας η Πολιτική Ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προσανατολίζεται στο άμεσο μέλλον να ρυθμίσει κανονιστικά/νομοθετικά τα ζητήματα αδειοδότησης και λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, τους όρους και τις προϋποθέσεις του προσωπικού που θα απασχολείται στις εν λόγω δομές καθώς και την εποπτεία επ΄αυτών.»
Πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι η ΟΙΕΛΕ έχει ζητήσει από το 2018 νομοθέτηση για τα Κέντρα Μελέτης, αναγνωρίζοντας ότι η ανεπάρκεια των κρατικών δομών και οι δυσκολίες των οικογενειών γεννούν μια κοινωνική ανάγκη. Ωστόσο, μέχρι σήμερα χιλιάδες δομές λειτουργούν παράνομα, θέτοντας μάλιστα σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια χιλιάδων παιδιών. Η Ομοσπονδία ζήτησε πριν λίγες εβδομάδες συνάντηση με την Υφυπουργό Παιδείας κ. Λυτρίβη, η οποία την αποδέχθηκε άμεσα (η συνάντηση αναβλήθηκε λόγω ονομαστικής ψηφοφορίας στη Βουλή και αναμένουμε τον επαναπροσδιορισμό της).