Η απόφαση-σοκ της Northvolt αυτή την εβδομάδα να συρρικνώσει τις δραστηριότητές της και να μειώσει τις θέσεις εργασίας προκάλεσε φόβους ότι η καλύτερη ευκαιρία της Ευρώπης για την βελτίωση της θέσης... της στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να εξανεμιστεί.
Παλεύοντας με καθυστερήσεις παραγγελιών και την απώλεια ενός συμβολαίου ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την BMW τον Ιούνιο, ο διευθύνων σύμβουλος και πρώην στέλεχος της Tesla Peter Carlsson δήλωσε τη Δευτέρα ότι η εταιρεία που συνίδρυσε το 2016 θα σταματήσει να παράγει ενεργό υλικό καθόδου (CAM) – ένα κρίσιμο συστατικό της μπαταρίας – θα απορρίψει τα σχέδια για μια σουηδική εγκατάσταση και θα αναζητήσει επενδυτές για ένα εργοστάσιο στην Πολωνία. Η σουηδική εταιρεία δήλωσε ότι θα επικεντρωθεί στην κύρια δραστηριότητά της, την κατασκευή κυψελών μπαταρίας, δηλαδή των μονάδων που αποθηκεύουν χημική ενέργεια.
Η απόφαση αυτή σημαίνει ουσιαστικά ότι η Northvolt, ο πιο ανεπτυγμένος παραγωγός μπαταριών στην Ευρώπη, υποχώρησε από την αρχική της αποστολή να είναι ένα ολοκληρωμένος παραγωγός που προσφέρει τα πάντα, από την παραγωγή υλικών και την κατασκευή μπαταριών μέχρι την ανακύκλωση στο τέλος του κύκλου ζωής της. Καθώς ο πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε για τον ανταγωνισμό της πράσινης τεχνολογίας από την Κίνα σε μια πολυαναμενόμενη έκθεση, η ανακοίνωση εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της Northvolt να αποτελέσει σημαντική δύναμη στην ώθηση της ηλεκτρικής κινητικότητας στην Ευρώπη.
«Η Northvolt ήταν ο γενάρχης της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών και αν δεν μπορεί να παράγει (μπαταρίες), αυτό δείχνει πραγματικά ότι, βιομηχανικά, η Ευρώπη θα εξαρτάται απίστευτα από την Ασία στο μέλλον», δήλωσε ο Andy Leyland, συνιδρυτής του ειδικού στην εφοδιαστική αλυσίδα SC Insights. Ο αναλυτής της Benchmark Mineral Intelligence, Evan Hartley, δήλωσε ότι η κατάργηση της παραγωγής καθοδικού ενεργού υλικού θα θέσει την Ευρώπη «σε περαιτέρω μειονεκτική θέση όσον αφορά την τοπική παραγωγή».
Οι δυσκολίες της Northvolt, η οποία εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος παρά την εξασφάλιση παραγγελιών αξίας άνω των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων από πελάτες, μεταξύ των οποίων και ο κορυφαίος επενδυτής Volkswagen, υπογραμμίζουν την δυσκολία της Ευρώπης να μειώσει την εξάρτηση των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών από την Κίνα, η οποία ελέγχει το 85% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Μία εταιρεία που είχε στόχο να καταστήσει την Ευρώπη αυτόνομη στην παραγωγή μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλέον αντιμετωπίζει όλο και περισσότερες δυσκολίες και αντί για ανάπτυξη υφίσταται συρρίκνωση. Η ευρωπαϊκή πράσινη μετάβαση γίνεται όλο και πιο δύσκολη υπόθεση με την καινοτομία στην ήπειρο να βρίσκεται στο μηδέν και τους παραγωγούς να μην μπορούν να ανταγωνιστούν τις ΗΠΑ και την Κίνα.