Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, κατηγορεί το λάδι για την ακρίβεια και προβαίνει σε πρωτότυπες δηλώσεις του τύπου «δεν υπάρχει μία ακρίβεια». Την ίδια στιγμή αρνήθηκε να απαντήσει σε καταγγελίες δύο βουλευτών της ΝΔ για παραπλανητικές πρακτικές ...στην αγορά.
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση πέρασε από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής τον διορισμό της Άννας Στρατινάκη στη θέση του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Πρόκειται για επιβράβευση του φαινομένου της περιστρεφόμενης πόρτας, καθώς η Άννα Στρατινάκη ήταν έως πρόσφατα γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας.
Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης «άδειασε» την ΕΛΣΤΑΤ για τον υψηλό πληθωρισμό τροφίμων «αγοράζοντας» μόνο τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ, του ινστιτούτου που ανήκει στα σούπερ μάρκετ.
«Στα σούπερ μάρκετ είναι ο τέταρτος συνεχής μήνας που ο μέσος όρος των τιμών είναι 1% με 2% κάτω από τον περσινό» υποστήριξε ο Τ. Θεοδωρικάκος.
«Ο δείκτης του ΙΕΛΚΑ προκύπτει από καθολική στατιστική απογραφή.
Παίρνει όλη την κατανάλωση του μήνα ανά προϊόν σε όλες τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, το τονίζω αυτό γιατί στον πληθωρισμό δεν καταγράφονται μόνο τα σούπερ μάρκετ, κάνει τη διαίρεση διά του όγκου συναλλαγών και βγάζει τη μέση τιμή.
Δεν επιδέχεται συζήτησης. Εκεί είμαστε 1% με 2% κάτω από πέρσι» είπε.
Στη συνέχεια έστρεψε τα βέλη του στο λάδι.
«Εάν δεν υπήρχε ένα προϊόν, η Ελλάδα θα είχε μηδενικό πληθωρισμό στα τρόφιμα και το προϊόν αυτό είναι το λάδι, διότι έχει 4% συντελεστή βαρύτητας, είναι αυξημένο τον Αύγουστο κατά 50%, τον Ιούλιο ήταν 60% σε σχέση με πέρσι για λόγους που είναι γνωστοί εδώ πέρα.
Έχουν σχέση με την καταστροφή της παγκόσμιας παραγωγής, κυρίως της Ισπανίας, που βγάζει το 60% της παγκόσμιας παραγωγής λαδιού, με αποτέλεσμα να εκτιναχθούν σε όλη τη γη οι τιμές.
Επαναλαμβάνω λοιπόν, ότι αν δεν υπήρχε το λάδι με αυτήν τη βαρύτητα, ο συντελεστής τροφίμου θα ήταν μηδέν» σημείωσε.
Ο Τ. Θεοδωρικάκος επανάλαβε την δήλωση Μητσοτάκη στη ΔΕΘ λέγοντας εμφατικά: «δεν υπάρχει μία ακρίβεια. Για κάθε πολίτη, τι είναι ακρίβεια είναι τελείως διαφορετικό πράγμα».
Και συνέχισε:
«Ένας άνθρωπος, ο οποίος δεν έχει δικό του σπίτι και νοικιάζει σπίτι, ζει στο νοίκι.
Ειδικά αν επιπροσθέτως έχει και παιδιά, τα οποία έχουν περάσει ένα πανεπιστήμιο, σε άλλη πόλη από εκεί που ζει η οικογένεια, για αυτόν τον άνθρωπο είναι προφανές ότι όταν λέει «ακρίβεια», κατά πάσα πιθανότητα το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα είναι το πρόβλημα του ενοικίου του.
Και το πώς μπορεί η οικογένεια, το νοικοκυριό, να τα καταφέρει με τους προϋπολογισμούς που έχει.
Για κάποιον άλλον άνθρωπο, μπορεί να είναι άλλες πλευρές της ακρίβειας.
Προφανέστατα, το καλοκαίρι, πολλοί πολίτες Έλληνες, αλλά και τουρίστες, υπέστησαν υψηλές τιμές στη μεταφορά με το πλοίο.
Ναι, είναι πραγματικότητα. Είναι αλήθεια.
Δεν υπάρχει, λοιπόν, ένα πράγμα που λέγεται ακρίβεια. Υπάρχουν πολλές διαστάσεις του κόστους ζωής».
Ανδριανός: Παραπλάνηση στα σούπερ μάρκετ
Επισημαίνεται ότι ο υπουργός δεν απάντησε στις καταγγελίες των βουλευτών της ΝΔ για παρανομίες στην αγορά. Χαρακτηριστική περίπτωση όσα είπε ο Γιάννης Ανδριανός:
«Η παραπλάνηση γίνεται στα σούπερ μάρκετ και είναι σε κάποιες περιπτώσεις εμφανής» είπε και έφερε ως παράδειγμα το λάδι:
«Βλέπουμε και ξέρουμε και από τον ΣΕΒΙΤΕΛ ότι οι κατηγορίες είναι τα παρθένα, δηλαδή το έξτρα παρθένο, το παρθένο, τα «εξευγενισμένα» που είναι επεξεργασμένα και αυτό πρέπει να το δούμε γιατί και αυτό είναι παραπλανητικό.
Βεβαίως, μπορεί να έχουν πάρει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον χαρακτηρισμό εξευγενισμένο και όχι επεξεργασμένο, αλλά το εξευγενισμένο στην ουσία είναι επεξεργασμένο με θερμική και χημική επεξεργασία.
Βλέπουμε, λοιπόν, να χαρακτηρίζεται κλασικό ελαιόλαδο.
Αυτό δεν είναι παραπλανητικό;
Ο καταναλωτής βλέπει κλασικό ελαιόλαδο και στα ψιλά γράμματα λέει ότι είναι εξευγενισμένο και έχει κάποια αναλογία παρθένου ελαιόλαδου».
Λοβέρδος: Κομπίνες στην αγορά
Στο ίδιο κλίμα ο Γιάννης Λοβέρδος.
«Πρέπει να είμαστε πολύ πιο αυστηροί και σκληροί στις περιπτώσεις της παραπλανητικής διαφήμισης, πολύ σωστά επεσήμαναν οι συνάδελφοι, όπως ο κ. Αδριανός, πρέπει να μας ακόμη πιο καταλυτικοί σε ό,τι αφορά σε αυτήν την κομπίνα.
Διότι πρόκειται περί κομπίνας, να παίρνεις το ίδιο προϊόν, να βάζεις λιγότερο προϊόν μέσα και μετά να το πουλάς στην ίδια ή μεγαλύτερη τιμή.
Αυτό είναι κομπίνα» τόνισε και πρόσθεσε:
«Να καταπολεμήσουμε ολιγοπωλιακές πρακτικές που υπάρχουν και είναι σαφές ότι υπάρχουν.
Εκεί που υπάρχουν συμφωνίες τους τσακίζουμε, τους τσακίζουμε, πρακτικές εκτός νόμου πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα.
Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου η μεγαλύτερη κριτική που μπορώ να ασκήσω στην κυβέρνηση, η αντιμετώπιση των ολιγοπωλιακών πρακτικών και των συμφωνιών που γίνονται».
Τζάκρη: 282% αύξηση προσφυγών
Υπογραμμίζεται ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει «πλημμυρίσει» από καταγγελίες. Όπως ανέφερε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη:
«Από τις 4.382 προσφυγές που είχαμε το 2013, οι αναφορές έφτασαν το 2023 στις 16.709, δηλαδή, έχουμε αύξηση κατά 282%, ενώ η μεγάλη αυξητική πορεία συνεχίστηκε και το 2024.
Περιττό να σας πω, ότι το πρώτο οκτάμηνο έχουν ήδη κατατεθεί 12.542 αναφορές, οι οποίες είναι κατά 27,8% περισσότερο αυξημένες σε σύγκριση με τις αναφορές του προηγούμενου έτους το 2023».
Οι καταγγελίες αφορούν σε 5 κλάδους, με πρώτο τις υπηρεσίες ψυχαγωγίας, δεύτερον, τα καταναλωτικά αγαθά, τρίτον, τις υπηρεσίες υγείας και τέταρτον, τις τηλεπικοινωνιακές ταχυδρομικές υπηρεσίες και πέμπτος κλάδος, ο οποίος έχει αυξημένες αναφορές, είναι ο κλάδος της εκπαίδευσης.