Η Volkswagen εξετάζει το εάν θα κλείσει εργοστάσια της στη Γερμανία για πρώτη φορά στα 87 χρόνια ιστορίας της, καθώς προχωρά προκειμένου να βαθύνει τις περικοπές κόστους εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Σε δήλωσή της τη Δευτέρα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο, δήλωσε ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων της στη χώρα καταγωγής της. Άλλα μέτρα για την «προστασία» της εταιρείας περιλαμβάνουν την προσπάθεια καταγγελίας μιας συμφωνίας προστασίας της απασχόλησης με τα εργατικά συνδικάτα, η οποία ισχύει από το 1994.
«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια πολύ απαιτητική και σοβαρή κατάσταση», δήλωσε ο CEO του Ομίλου Volkswagen, Oliver Blume. «Το οικονομικό περιβάλλον έγινε ακόμη πιο σκληρό και νέοι ανταγωνιστές εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά. Η Γερμανία, ιδίως ως τόπος παραγωγής, υστερεί περισσότερο όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα.
Η Volkswagen, η οποία ξεκίνησε μια προσπάθεια περικοπής κόστους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ (11,1 δισεκατομμύρια δολάρια) στα τέλη του περασμένου έτους, χάνει μερίδιο αγοράς στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι παραδόσεις σε πελάτες σε αυτή τη χώρα μειώθηκαν κατά 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023. Τα λειτουργικά κέρδη του Ομίλου μειώθηκαν κατά 11,4% στα 10,1 δισεκατομμύρια ευρώ (11,2 δισεκατομμύρια δολάρια).
Οι χαμηλές επιδόσεις στην Κίνα έρχονται καθώς η εταιρεία βρίσκεται πίσω όσον αφορά τις τοπικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων, ιδίως από την BYD, η οποία αποτελεί επίσης αυξανόμενη απειλή για τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη.
«Ο κύριος τομέας δράσης μας είναι η μείωση του κόστους», είπε ο Blume σε αναλυτές σε μια κλήση κερδών τον περασμένο μήνα, επικαλούμενος προγραμματισμένες μειώσεις στα έξοδα των εργοστασίων, της εφοδιαστικής αλυσίδας και της εργασίας. «Έχουμε κάνει όλα τα οργανωτικά βήματα που απαιτούνται. Και τώρα θα αφορά κόστος, κόστος και κόστος», πρόσθεσε.
Τα σχέδια μείωσης του κόστους της Volkswagen θα αντιμετωπίσουν βαριά αντίσταση από τους εκπροσώπους στον εργασιακό τομέα, οι οποίοι κατέχουν σχεδόν τις μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας, το όργανο που διορίζει εκτελεστικά διευθυντικά στελέχη.
Η IG Metall, ένα από τα πιο ισχυρά συνδικάτα της Γερμανίας, κατηγόρησε τη Δευτέρα την κακοδιαχείριση για τις ελλείψεις της εταιρείας και υποσχέθηκε να παλέψει για την προστασία των θέσεων εργασίας.
«Σήμερα, το διοικητικό συμβούλιο παρουσίασε ένα ανεύθυνο σχέδιο που κλονίζει τα ίδια τα θεμέλια της Volkswagen, απειλώντας μαζικά θέσεις εργασίας και εργοστάσια», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής της IG Metall, Thorsten Groeger.
«Αυτή η προσέγγιση δεν είναι μόνο κοντόφθαλμη αλλά και εξαιρετικά επικίνδυνη —κινδυνεύει να καταστρέψει την καρδιά της Volkswagen… Δεν θα ανεχτούμε σχέδια που κάνει η εταιρεία σε βάρος του εργατικού δυναμικού».
Η Volkswagen απασχολεί σχεδόν 683.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων περίπου 295.000 στη Γερμανία, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της.
Ο Thomas Schaefer, Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen επιβατικών αυτοκινήτων, δήλωσε ότι η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στη Γερμανία «ως επιχειρηματική τοποθεσία». Πρόσθεσε ότι η VW θα ξεκινήσει επειγόντως συνομιλίες με εκπροσώπους των εργαζομένων για να διερευνήσει τις δυνατότητες «βιώσιμης αναδιάρθρωσης της μάρκας». «Η κατάσταση είναι εξαιρετικά τεταμένη και δεν μπορεί να επιλυθεί με απλά μέτρα μείωσης του κόστους», δήλωσε η Volkswagen.