Το μετρό της Θεσσαλονίκης, αυτό το σύγχρονο «Γεφύρι της Αρτας», που κόστισε εκατοντάδες εκατομμύρια στους αγρίως φορολογούμενους πολίτες, θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου ημιτελές. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από τους βασικούς υπαιτίους των... καθυστερήσεων, σκοπεύει να ανέβει στη Θεσσαλονίκη για να κόψει κορδέλες εκείνη τη μέρα, αλλά δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να διασκεδάσει τους φόβους ότι το έργο παραδίδεται χωρίς να πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας στις μετακινήσεις των ταλαίπωρων πολιτών.
- από τον Γιώργο Χατζηδημητρίου
Φυσικά, αυτά για τον Κ. Μητσοτάκη είναι ανθυπολεπτομέρειες. Παραμονές του εγκλήματος των Τεμπών ετοιμαζόταν να ανηφορίσει ξανά στη Μακεδονία, προκειμένου να εγκαινιάσει το ανύπαρκτο σύστημα τηλεδιοίκησης που έστειλε στον χαμό 57 ψυχές και όσους ζωντανούς έμειναν πίσω.
Η τραγωδία, όμως, δεν φαίνεται να τον δίδαξε τίποτε… Ετοιμάζει τώρα νέες φιέστες -ερίζουν στο Μαξίμου αν θα είναι ο Διονύσης Σαββόπουλος ή ο Ρέμος αυτός που θα δώσει τον πανηγυρικό τόνο…-, αλλά δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ότι η μετακίνηση των επιβατών θα είναι ασφαλής. Οι πληροφορίες λένε ότι αυτό έχει προκαλέσει εκνευρισμό στην «ιδιαίτερη» ιδιοσυγκρασία του, με αποτέλεσμα να μη θέλει να δει μπροστά του το δίδυμο του υπουργείου Μεταφορών. Ισως επειδή του θυμίζουν την προσωπική του ανεπάρκεια και την επιλογή του να αφήσει τη χώρα καθυστερημένη, χωρίς σιδηροδρομικό δίκτυο.
Με τον Χ. Σταϊκούρα «τα έχει» επειδή τα απανωτά «παραλίγο» Τέμπη του τελευταίου καιρού στους σιδηροδρόμους τού χαλάνε τη «μόστρα» του εκσυγχρονιστή πρωθυπουργού, που δήθεν έχει βάλει τη χώρα σε άλλη πίστα. Και με τον υφυπουργό Ταχιάο, επειδή θεωρεί ότι τον παραμύθιασε με διαβεβαιώσεις ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα ήταν ετοιμοπαράδοτο και «του κουτιού» στις 30 Νοεμβρίου.
Τίποτε από αυτά δεν συμβαίνει. Το μετρό Θεσσαλονίκης διαφημίστηκε ως ένα έργο υπερσύγχρονο, που θα λειτουργεί αυτόματα, δηλαδή χωρίς μηχανοδηγούς, και τελικά οι «υπεύθυνοι» υποχρεώνονται εκ των πραγμάτων σε χειροκίνητες λειτουργίες, γιατί κανείς δεν εγγυάται, όπως λένε όσοι γνωρίζουν, ότι δεν θα συμβεί το μοιραίο. Γιατί γίνεται αυτό; Επειδή, σύμφωνα με τους ειδικούς, όλα στήθηκαν με διαδικασίες επείγουσες, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι αναγκαίες και συστηματικές δοκιμές, τουλάχιστον για 18 μήνες, όπως ορίζουν τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας. Ηδη, στις πρόβες (έγραψε σχετικά η «Εφ.Συν.») έχουν συμβεί ανησυχητικά ατυχήματα και μετωπικές συγκρούσεις συρμών στις υπόγειες στοές, που έγινε προσπάθεια να μη βγουν παραέξω.
Ο καθηγητής Γιάννης Α. Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., εκτιμά ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να είναι έτοιμο από το 2020. Ολόκληρη η βασική γραμμή και η γραμμή Καλαμαριάς, τονίζει, έπρεπε να είχαν παραδοθεί στο τέλος του 2020. Πλην του σταθμού Βενιζέλου, που ξεκίνησε η κατασκευή του το 2017, και γι’ αυτό θα ήταν έτοιμος το 2023.
Ηρθε η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019, σημειώνει, και με το «καλημέρα» άλλαξε τον σχεδιασμό του έργου. Γιατί, όπως ισχυρίστηκε ο πρωθυπουργός, χωρίς τεχνική τεκμηρίωση ο προηγούμενος σχεδιασμός δεν οδηγούσε πουθενά.
Σύμφωνα με μια μικρή σύνοψη που παραθέτει στη «δημοκρατία», «ο προηγούμενος σχεδιασμός, σύμφωνα με τον οποίο τα αρχαία της Βενιζέλου έμεναν στη θέση τους αμετακίνητα, ακέραια και αυθεντικά, ήταν ακριβώς ο ίδιος που εφαρμόστηκε στον σταθμό Μοναστηράκι του μετρό. Ενας τεχνικός σχεδιασμός για τον σταθμό Βενιζέλου, τη μελέτη του οποίου υπέγραφε το μεγαλύτερο γραφείο υπόγειων έργων στην Αθήνα, με μεγάλη εμπειρία στα έργα μετρό, με συμβούλους ειδικούς στο αντικείμενο καθηγητές Πολυτεχνείου.
Αλλά αυτά, προφανώς, είναι ψιλά γράμματα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Συνέπεια της άφρονος αυτής απόφασης του 2019 για την αλλαγή σχεδιασμού του έργου ήταν:
-το έργο να καθυστερήσει άλλα 4 χρόνια,
-το εξαιρετικής αξίας αρχαιολογικό πολεοδομικό σύμπλεγμα της Θεσσαλονίκης της ρωμαϊκής και της βυζαντινής εποχής, που αποκαλύφθηκε αλώβητο στον σταθμό Βενιζέλου, να καταστραφεί, γιατί το τεμάχισαν, το απέσπασαν και το απομάκρυναν από τον σταθμό,
-το Δημόσιο να πληρώσει 100.000.000 ευρώ σε αποζημιώσεις στους εργολάβους για την καθυστέρηση που η κυβέρνηση προκάλεσε στο έργο».
Τόσο για τον Μυλόπουλο όσο και για την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, «εδώ υπάρχουν ευθύνες». Οχι μόνο για την καθυστέρηση του έργου κατά 4 χρόνια. Αλλά και για το εξαιρετικό δείγμα της ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού που καταστράφηκε, καθώς σήμερα τοποθετούν στη Βενιζέλου θραύσματα του αυθεντικού πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης του 3ου και του 4ου αιώνα. Και, βέβαια, ευθύνες αναλογούν προσωπικά στον Κ. Μητσοτάκη, χάρη στις καθυστερήσεις του οποίου, όπως καταγγέλλουν οι τοπικοί παράγοντες, οι εργολάβοι έβαλαν στα ταμεία τους άλλα 100.000.000 ευρώ για αποζημιώσεις.
Θα κινείται… χειροκίνητα, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί τα δοκιμαστικά!
Υπάρχουν όμως, λέει ο κ. Μυλόπουλος, πολύ συγκεκριμένες ευθύνες και για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ανάθεση της λειτουργίας του μετρό στην ιταλογαλλική εταιρία THEMA, η σύμβαση της οποίας υπογράφτηκε μόλις τον Οκτώβριο του 2023. Αυτονόητα προκύπτει το ερώτημα: πώς είναι δυνατόν, όταν αναθέτεις τη λειτουργία του μετρό 13 μήνες πριν από την παράδοσή του, να περιμένεις να παραδώσεις ασφαλές έργο, τη στιγμή που η ολοκλήρωση των δοκιμαστικών δρομολογίων, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, χρειάζεται 18 μήνες επίπονων δοκιμών;
Αυτός είναι ο λόγος -συμπεραίνουν οι γνωρίζοντες- που το αυτόματο, χωρίς μηχανοδηγό, μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίδεται στις 30 Νοεμβρίου ημιτελές. Χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί, δηλαδή, τα δοκιμαστικά δρομολόγια και, συνεπώς, χωρίς να πληρούνται οι προδιαγραφές ασφαλείας που επιβάλλουν οι διεθνείς κανονισμοί.
Για να το κάνουμε «ψιλά», το μετρό που θα παραδώσουν στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τον καθηγητή Μυλόπουλο, δεν θα είναι αυτόματο, αλλά θα κινείται… χειροκίνητα, μέχρι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές των ηλεκτρονικών συστημάτων, οι οποίες, κατά δήλωση του υφυπουργού Ταχιάου, θα ξεκινήσουν την 1η Νοεμβρίου. Λιγότερο από έναν μήνα πριν από την παράδοση του έργου…
Προδήλως, εδώ κάποιοι παίζουν με τη νοημοσύνη μας. Επιτρέπεται, όμως, να παίζουν και με την ασφάλεια των επιβατών;
Πηγή: Εφημερίδα δημοκρατία