29 Οκτ 2024

CH-47D Chinook: Πώς δικαιολογείται τέτοιο χάλι, μετά από 130+ εκατ. ευρώ επένδυση;

 Αβυσσαλέα χαμηλές διαθεσιμότητες και η μετά (!) την προμήθεια νέων κινητήρων διαπίστωση της αδυναμίας εγκατάστασης τους στα εννέα ελικόπτερα για τα οποία προορίζονταν, χαρακτηρίζουν την... παράδοξη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός στόλος των 25 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D Chinook που επιχειρεί το εδρεύον στο αεροδρόμιο των Μεγάρων 4ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ), της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1 ΤΑΞΑΣ) «ΚΙΛΚΙΣ – ΛΑΧΑΝΑ».

Γράφει ο ΚΑΥΣΙΜΑΡΧΗΣ

Και όμως μέχρι σήμερα έχουν ήδη διατεθεί πιστώσεις συνολικού ύψους 142,4 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ (131.648.280 ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία) για την αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων μέσω σύμβασης Εν-Συνεχεία-Υποστήριξης (Ε-Σ-Υ) και την εγκατάσταση νέων κινητήρων μέσω διακρατικών συμβάσεων με τις ΗΠΑ, αλλά χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα!

Ακόμη πιο εκπληκτικό είναι ότι ουδείς μέχρις στιγμής, το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), ο πάροχος δυνάμεων, το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), ο ανώτατος διακλαδικός επιχειρησιακός διοικητής που θα διεξάγει επιχειρήσεις (με πόσα ελικόπτερα του τύπου άραγε) και πρωτίστως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, φαίνεται να αξιολογεί το ζήτημα ως σοβαρό προκειμένου να διερευνηθεί! Δυστυχώς, και στις δύο περιπτώσεις είναι οφθαλμοφανείς οι γνωστές ελληνικές παθογένειες που τις οδηγούν σε φιάσκο.

Ιδιαίτερα στην περίπτωση της Ε-Σ-Υ, υπενθυμίζεται ότι σε ανάρτηση του DP, είχαν αναδειχθεί αρκετά προβληματικά σημεία στη σχετική ελληνική επιστολή αιτήματος (LOR: Letter of Request) και η κοινή λογική υποδεικνύει την άμεση σχέση με την αμερικανική επιστολή προσφοράς & αποδοχής (LOA: Letter of Offer & Acceptance), δηλαδή το σχέδιο της διακρατικής συμφωνίας, που αποτελεί απάντηση στο ελληνικό αίτημα.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των κινητήρων θα επανέλθουμε με εκτενή αναφορά (όπως και για τη σύμβαση Ε-Σ-Υ), ενώ θα αποκαλύψουμε και ένα ακόμη ζήτημα σχετικό με τα ελικόπτερα CH-47D Chinook που προσφέρεται για εξαγωγή διαπιστώσεων μεγάλου ενδιαφέροντος. Έναυσμα για την έρευνα του DP απετέλεσε το άρθρο του πάντα καλά ενημερωμένου συναδέλφου Σάββα Δ. Βλάσση («FOS Chinook και T55-GA-714A: αδυναμία υλοποιήσεως δύο FMS»).

Σύμφωνα με αυτό:

>το μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ (FMS: Foreign Military Sales – στρατιωτικές πωλήσεις αλλοδαπής) πρόγραμμα Εν-Συνεχεία-Υποστήριξης (FOS: Follow-On-Support) των ελικοπτέρων CH-47D Chinook, που παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, στις 22 Μαρτίου 2024, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ότι «ενεργοποιήθηκε και υλοποιείται κανονικά», αποτελεί «πονοκέφαλο» για το ΓΕΣ.

>η επίσης μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ (FMS) προμήθεια 18 κινητήρων T55-GA-714A κόστους 32,4 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ προς αντικατάσταση των T55-L-712 που φέρουν τα εννέα παλαιότερα CH-47D Chinook (βλέπε ανάλυση στόλου). «… και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει αδυναμία υλοποιήσεως. Ενώ η ενημέρωση του ΓΕΣ από τις αμερικανικές υπηρεσίες ήταν θετική, μετά την υπογραφή της 4ης Τροποποίησης της LOA-B-XOP η ενημέρωση από την αρμόδια αμερικανική εταιρεία που ρωτήθηκε σχετικώς, ήταν αρνητική. Η συγκεκριμένη αντικατάσταση κινητήρων, είναι τεχνικώς αδύνατη!».

Ο στόλος των ελληνικών Chinook

Σύμφωνα με τη δικτυακή πύλη του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), τα πρώτα πέντε ελικόπτερα της οικογένειας Chinook, της έκδοσης CH-47C, κατασκευής της ιταλικής ELICOTTERI MERIDIONALI κατόπιν αδείας της κατασκευάστριας Boeing Vertol, εντάχθηκαν σε ελληνική υπηρεσία το 1981. Το 1983 επιπλέον πέντε ελικόπτερα της ίδιας έκδοσης παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία που τα διατήρησε σε υπηρεσία με την 358 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (358 ΜΤΜ), τη σημερινή 358 Μοίρα Έρευνας – Διάσωσης (358 ΜΕΔ), που επιχειρούσε ελικόπτερα CH-47C, ΑΒ-205, Β-212, και ΑΒ-206 μέχρι το 1988 οπότε και τα παραχώρησε στην Αεροπορία Στρατού.

Κατά διάρκεια της υπηρεσίας στην Πολεμική Αεροπορίας στις 25 Μαΐου 1984, ένα ελικόπτερο του τύπου με αριθμό «V006», απωλέσθηκε σε ατύχημα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με ανοικτές πηγές το κόστος προμήθειας των 10 ελικοπτέρων CH-47C Chinook ανερχόταν σε 90 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.

Σήμερα ο ελληνικός στόλος των μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47 Chinook αποτελείται από συνολικά 25 ελικόπτερα:

>εννέα ελικόπτερα CH-47D LR (Long Range: μακράς εμβέλειας) με κινητήρες Honeywell (πρώην Lycoming) T-55L-712. Πρόκειται για τα εννέα CH-47C κατασκευής της ιταλικής ELICOTTERI MERIDIONALI κατόπιν αδείας της κατασκευάστριας Boeing Vertol, τα οποία το 1990, επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας με υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Ιωάννη Βαρβιτσιώτη, αποφασίστηκε να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο «-D». Το σχετικό πρόγραμμα, που περιελάμβανε την εγκατάσταση ισχυρότερων κινητήρων (αυτών που φέρουν σήμερα στη θέση των αρχικών T55 -L-11A), νέο σύστημα μετάδοσης κίνησης, νέα στροφεία από συνθετικά υλικά, νέο σύστημα ελέγχου πτήσης, δυνατότητα νυκτερινής πτήσης κ.α., ανατέθηκε στη Boeing και το κόστος του ανερχόταν σε 138 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Το πρώτο αναβαθμισμένο CH-47C σε επίπεδο «-D» παραδόθηκε στην Αεροπορία Στρατού, στο 2ο ΤΕΑΣ, στις 15 Νοεμβρίου 1993 και οι παραδόσεις ολοκληρώθηκαν το 1995.

>έξι ελικόπτερα CH-47D LR με κινητήρες T-55L-714. Πρόκειται για τα εναπομείναντα από τα αρχικά επτά ελικόπτερα (ένα απωλέσθηκε στο δυστύχημα της 11ης Σεπτεμβρίου 2004, στη Χαλκιδική, που προκάλεσε τον θάνατο συνολικά 17 ατόμων, πληρώματος και επιβατών συμπεριλαμβανομένου του προκαθήμενου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής), που η προμήθεια τους έγινε μέσω διακρατικής σύμβασης (FMS) με τις ΗΠΑ, της LOA GR-B-JBK/1113377/Sep. 1996 και της υπογεγραμμένης από τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλο υπουργικής απόφασης κατακύρωσης προμήθειας Φ.620.30/ΕΠ 209.973/3.4.1998).

>10 ελικόπτερα CH-47D SR (Standard Range: τυπικής εμβέλειας) με κινητήρες T-55L-714 από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ μέσω διακρατικής σύμβασης (FMS) με τις ΗΠΑ (LOA GR-B-XOP, για την προμήθεια αρχικά 10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων CH-47D και λοιπού σχετικού εξοπλισμού κόστος 121 εκατ. δολαρίων.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παραγωγή της έκδοσης από τη Boeing ολοκληρώθηκε το 2002 περίπου. Επιπρόσθετα σύμφωνα με τα στοιχεία που απέδωσε η δημοσιογραφική έρευνα του DP, συνεχίζει να υφίσταται οφειλή της κατασκευάστριας εταιρίας Boeing από συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΣΑΩ) παρελθόντων ετών.

Συγκεκριμένα για τη ΣΑΩ 10/98, που υπεγράφη 26 χρόνια πριν (!), η πιστωτική αξία της οφειλής ανέρχεται σε περίπου 120 εκατ. δολάρια, ενώ από τη ΣΑΩ 22/03, που υπεγράφη 21 χρόνια πριν (!), η πιστωτική αξία της οφειλής σε περίπου 5 εκατ. δολάρια. Εκτιμάται ότι η πραγματική αξία της οφειλής, που είτε αφορά υποκατασκευαστικό έργο είτε άλλα προγράμματα για λογαριασμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ανέρχεται σε περίπου 10 εκατ. δολάρια.

https://www.defence-point.gr/