Πώς μια ανώνυμη εταιρία με πολύ λιγότερα εγγυημένα έσοδα από την προηγούμενη χρονιά κάνει τόσο μεγάλο οικονομικό άνοιγμα και ταυτόχρονα ανακοινώνει εξευτελιστικές «υπερπροσφορές» στα πιο εμπορικά παιχνίδια της σεζόν; Ο Mythbuster αναλύει το φαινόμενο ΠΑΕ Παναθηναϊκός 2024/25 που ενδέχεται να αποτελέσει παγκόσμιο case study...
Η αρχή έγινε με τη Λανς. Ενόψει του κρίσιμου επαναληπτικού κόντρα στη γαλλική ομάδα, η ΠΑΕ Παναθηναϊκός ανακοίνωσε την απόφαση για γενική είσοδο με τιμή εισιτηρίου στα 10 ευρώ αλλά και δωρεάν μετακίνηση για τους κατοίκους της επαρχίας.
Πίσω από αυτή την εν πολλοίς ζυγισμένη κίνηση υπήρχε μια πολύ συγκεκριμένη λογική: να γεμίσει το ΟΑΚΑ και να δώσει ώθηση πρόκρισης στην ομάδα του Ντιέγκο Αλόνσο. Από εκεί που το γήπεδο θα είχε το πολύ 30-35 χιλιάδες κόσμο, βρέθηκε γεμάτο και κάπως έτσι εξισορροπήθηκε σε μεγάλο βαθμό η όποια χασούρα από την πολύ χαμηλή τιμή της γενικής εισόδου αλλά και το κόστος των μετακινήσεων. Στην τελική, όσο μέσα και να έμπαιναν οι Πράσινοι από το συγκεκριμένο ματς, υπήρχε μπροστά η προοπτική της παρουσίας στο Conference League και τα έσοδα που αυτή θα απέφερε.
Το ΟΑΚΑ γέμισε, τα έσοδα ήταν πολύ χαμηλότερα απ’ ό,τι αν πήγαιναν 30 χιλιάδες οπαδοί με κανονικές τιμές εισιτηρίων, εντούτοις η δουλειά έγινε. Ο Παναθηναϊκός στάθηκε όσο τυχερός χρειαζόταν ώστε να πάρει την πρόκριση και πλέον βρίσκεται στη league phase του Conference, τη διοργάνωση που κατέκτησε πριν από λίγους μήνες ο Ολυμπιακός κόντρα σε όλα τα προγνωστικά.
Κάπως έτσι οι Πράσινοι απέκτησαν τη δυνατότητα να σπάσουν το απίθανο αρνητικό σερί που τους θέλει να απέχουν 15 χρόνια από την τελευταία εκτός έδρας νίκη τους σε φάση ομίλων, αφού τόσα έχουν περάσει από το διπλό επί της Στουρμ Γκρατς το 2009. Η πρώτη απόπειρα στη Μπάνια Λούκα απέτυχε παταγωδώς την περασμένη εβδομάδα, ωστόσο υπάρχουν δυο ακόμη ευκαιρίες κόντρα σε αντιπάλους επίσης χαμηλής δυναμικότητας.
Και τώρα ξεκινούν τα ανεξήγητα. Θεμελιώδης στόχος οποιασδήποτε Ανώνυμης Εταιρίας, αθλητικής ή μη, είναι η εξασφάλιση όσο το δυνατόν περισσότερων οικονομικών πόρων, δηλαδή εσόδων. Τα έσοδα είναι αυτά που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα μιας εταιρίας, καθώς και τη χάραξη αλλά και την επίτευξη στόχων. Με λίγα λόγια, μια εταιρία με έσοδα 100 χιλιάδων ευρώ δεν είναι δυνατόν να ανταγωνιστεί μια άλλη που θα έχει έσοδα ενός εκατομμυρίου. Χονδρικό το παράδειγμα βεβαίως, απλώς για να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται.
Στην περίπτωση του φετινού Παναθηναϊκού πάλι, οι νόμοι της αγοράς φαίνεται πως καταργούνται. Εξηγήσαμε πιο πάνω το σκεπτικό πίσω από τις προσφορές του επαναληπτικού κόντρα στη Λανς. Για αυτά που συνέβησαν όμως τα προηγούμενα 24ωρα δεν υπάρχει καμία λογική. Και εξηγούμαστε για να μην παρεξηγούμαστε.
Τα τρία κατά τεκμήριο πιο εμπορικά ματς της φετινής σεζόν από πλευράς προσέλευσης ήταν κατά τα 2/3 γνωστά πριν ξεκινήσει η σεζόν. Εννοούμε ασφαλώς τα δυο ντέρμπι με τον Ολυμπιακό σε κανονική περίοδο και πλέι οφ. Μάλιστα αυτό της κανονικής περιόδου έχει σίγουρα τεράστιο ενδιαφέρον, αφού κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν οι Πράσινοι θα έχουν στόχους μέχρι να φτάσουμε στα πλέι οφ. Κι αν θα βρίσκονται στα πλέι οφ, αφού οι ομάδες που θα διεκδικήσουν τον τίτλο ως το τέλος θα είναι πια τέσσερις και ο ΠΑΟ απέχει ήδη πέντε βαθμούς από την 4η θέση (η τριπλή ισοβαθμία της 2ης θέσης με Ολυμπιακό, ΑΕΚ και Άρη στους 14).
Το τρίτο και ίσως ακόμη πιο εμπορικό παιχνίδι της χρονιάς (πάντα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα) είναι αυτό με την Τσέλσι, μιας και πρόκειται για το μεγαλύτερο όνομα από τα λιγοστά που περιλαμβάνει το φετινό Conference (και που δεν θα αυξηθούν αφού πλέον δεν προβλέπεται υποβιβασμός από το Europa όπως ίσχυε μέχρι πέρυσι).
Τι έκαναν λοιπόν οι άνθρωποι της ΠΑΕ Παναθηναϊκός που αντιβαίνει στη λογική αλλά και σε ολόκληρη τη φιλοσοφία λειτουργίας μιας ανώνυμης εταιρίας; Αποφάσισαν να μειώσουν στο ελάχιστο δυνατό τα έσοδα από τα δυο πιο εμπορικά ματς της σεζόν (μιλάμε πάντα για τα σίγουρα) με το να κάνουν προσφορές που θυμίζουν πιτσαρίες!
Το πράγμα ξεκίνησε με την ανακοίνωση της γενικής εισόδου στα 10 ευρώ για το ντέρμπι με τον Ολυμπιακό και συνεχίστηκε με κάτι αδιανόητο. Τη χορήγηση δωρεάν εισιτήριου για τον αγώνα με την Τσέλσι σε 40.000 φιλάθλους που θα αγόραζαν εισιτήριο του ντέρμπι. Η λογική έλεγε πως οι διαθέσιμες θέσεις θα έκλειναν μέσα σε ελάχιστα λεπτά και ότι θα κατέρρεαν ιντερνετικές πλατφόρμες και τηλεφωνικά κέντρα από την τεράστια ζήτηση. Φευ όμως…
Αν όλα αυτά σας φαίνονται απίστευτα, μάλλον δεν έχετε λάβει γνώση της πιο απίθανης «προσφοράς» με την οποία ο παραλογισμός απογειώθηκε στη στρατόσφαιρα. Τα ξημερώματα της Κυριακής 6/10 (κάποιες αναφορές κάνουν λόγο ακόμα και για τις 4 το πρωί!) οι κάτοχοι των διαρκείας βρήκαν στο email τους το παρακάτω μήνυμα…
«Αγαπητέ φίλαθλε,
Σήμερα η ομάδα μας αντιμετωπίζει τον Ολυμπιακό σε έναν καθοριστικό αγώνα και η ομάδα μας (σ.σ. αχρείαστη ρεπετισιόν του υποκειμένου) χρειάζεται τη μέγιστη δυνατή υποστήριξη.
Κάθε κενή θέση πρέπει να καλυφθεί. Για το(ν) λόγο αυτό σε κάθε (e)mail από το οποίο έγινε αγορά εισιτηρίου διαρκείας, θα σταλούν δυο προσκλήσεις για κάθε κάτοχο εισιτηρίου διαρκείας, για το σημερινό ντέρμπι, τις οποίες ο παραλήπτης θα μπορεί να διαθέσει όπου θέλει.
Υπενθυμίζεται ότι οι κωδικοί του gov wallet θα πρέπει να ταυτοποιηθούν από τους αποδεκτές (σ.σ. αποδέκτες) των προσκλήσεων».
Επειδή είναι πολύ πιθανό να έχετε μπερδευτεί, το πάμε ξανά. Ενόψει του ντέρμπι με τον Ολυμπιακό η ΠΑΕ Παναθηναϊκός α) έβαλε 10 ευρώ γενική είσοδο β) χάρισε εισιτήριο για τον αγώνα με την Τσέλσι σε 40.000 οπαδούς και γ) χάρισε από δυο προσκλήσεις σε κάθε κάτοχο διαρκείας για να τις δώσει όπου εκείνος θέλει.
Θα προσπαθήσουμε να ξεμπλέξουμε το πράσινο κουβάρι, αν και δεν μπορούμε να σας εγγυηθούμε ότι αυτό θα γίνει με επιτυχία. Ο Παναθηναϊκός δεν ανακοίνωσε φέτος τον αριθμό των καρτών διαρκείας που πούλησε και όλα δείχνουν ότι επρόκειτο για πραγματική απογοήτευση. Σύμφωνα με «πληροφορίες» ρ/σ που ανήκει στον Γιάννη Αλαφούζο, τα διαρκείας ήταν «περίπου 6.000». Δηλαδή λιγότερα από το 1/3 των διαρκείας του Ολυμπιακού, για να έχετε μια τάξη μεγέθους.
Υποθέτουμε ότι οι κάτοχοι των «περίπου 6.000» διαρκείας κατάφεραν να βρουν κάποιον συγγενή, φίλο, γείτονα ή έστω περαστικό για να του χαρίσουν τις δυο προσκλήσεις. Άρα συζητάμε συνολικά για 6+12 χιλιάδες θέσεις (διαρκείας και προσκλήσεις), το σύνολο 18. Βάλτε και τα 40.000 «δεκάρικα» (αν εξαντλήθηκαν όλα), φτάσαμε κάπως έτσι στην επίσημη προσέλευση των 56.087 θεατών, αριθμός που είναι κοντά στο μάξιμουμ των 58.000 του παραπάνω υπολογισμού.
Με δεδομένο πως τα 40.000 «δεκάρικα» θα μπουν δωρεάν στο σπουδαίο παιχνίδι με την Τσέλσι, συν τα «περίπου 6.000 διαρκείας» αλλά και μια πιθανή νέα υπερπροσφορά στα 10 ευρώ για τις εναπομείνασες θέσεις, αυτό που προκύπτει μετά από έναν πρόχειρο υπολογισμό είναι πως η ΠΑΕ Παναθηναϊκός θα εισπράξει γύρω στις 500 χιλιάδες ευρώ (τα καθαρά έσοδα είναι πολύ λιγότερα προφανώς) από δυο ματς που με έναν μέσο όρο 20 ευρώ το εισιτήριο και με 50.000 κόσμο έκαστο θα έφερναν τουλάχιστον 2 εκ. ευρώ εισπράξεις συνολικά.
Οι διαφορές στα ποσά είναι τόσο μεγάλες που δεν γίνεται να μην προκαλέσουν απορίες. Για μια ομάδα που έδωσε ομολογουμένως πολλά χρήματα για μεταγραφές και συμβόλαια το καλοκαίρι (πολύ περισσότερα από αυτά που θεωρητικά αντέχουν τα ταμεία της) και που δεν ενέδωσε στις πιέσεις για παραχώρηση του μακράν ακριβότερου παίκτη της Super League σύμφωνα με το Transfermarkt (18 εκ. κοστολογείται ο Φώτης Ιωαννίδης και πίσω του είναι Κωνσταντέλιας και Λιβάι Γκαρσία με 15). Για την ακρίβεια, ο Παναθηναϊκός έδωσε 20 εκατομμύρια ευρώ μόνο για αγορές, ενώ επισήμως εισέπραξε 0 (μηδέν) ευρώ από τους παίκτες που έφυγαν.
Με έναν αριθμό διαρκείας σίγουρα χαμηλότερο από πέρυσι και μια πορεία που θα φέρνει όλο και λιγότερο κόσμο στο ΟΑΚΑ (πολύ μεγαλύτερο μεν από τη Λεωφόρο αλλά τι να το κάνεις αν μένει άδειο;). Το οποίο ΟΑΚΑ έχει μείνει δυο φορές κλειστό στις πρώτες τέσσερις αγωνιστικές που έχει φιλοξενήσει, κόβοντας 6.345 εισιτήρια στο ματς με τον Λεβαδειακό, το μοναδικό δηλαδή με ανοιχτές θύρες μέχρι το κυριακάτικο ντέρμπι.
Με εγγυημένα έσοδα σαφώς λιγότερα από πέρυσι, όχι μόνο από τα εισιτήρια αλλά και από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Πέρυσι, οι Πράσινοι αγωνίστηκαν στα προκριματικά του Champions League εισπράττοντας και το ποσοστό που τους αναλογεί από το market pool των πλέι οφ που δεν είναι αμελητέο και που σίγουρα δεν συγκρίνεται με τα αντίστοιχα έσοδα από τα προκριματικά του Conference.
Για να μη λέμε λόγια του αέρα. Πέρυσι οι Πράσινοι εισέπραξαν από την UEFA κάτι παραπάνω από 10 εκ. ευρώ, με το μισό ποσό περίπου να προέρχεται από τα προκριματικά του Champions League. Φέτος για να πάρουν αντίστοιχα χρήματα θα πρέπει να κάνουν μίνιμουμ 4 νίκες στις εναπομείνασες πέντε αγωνιστικές, να τερματίσουν στις δυο πρώτες θέσεις της League Phase και να φτάσουν ως τα ημιτελικά. Μακάρι να τα καταφέρουν, όμως δεν είναι και τόσο εύκολο.
Πώς γίνεται λοιπόν σε μια σεζόν που ήταν εξαρχής γνωστό ότι τα εγγυημένα έσοδα θα ήταν λιγότερα από την προηγούμενη, να προκύπτει τεράστια οικονομική υπέρβαση το καλοκαίρι και ταυτόχρονα… υπερπροσφορές σε εξευτελιστικό βαθμό στα εισιτήρια των πιο εμπορικών αγώνων της χρονιάς; Πιστέψτε μας, δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο στην ιστορία του επαγγελματικού αθλητισμού. Σε σημείο που να θεωρείται δεδομένο ότι η περίπτωση των Πρασίνων θα αποτελέσει παγκόσμιο case study, αφού κάθε CEO και general manager σε οποιοδήποτε άθλημα θα ήθελε να μελετήσει αυτή την πρωτοφανή οικονομική προσέγγιση.
Από τη στιγμή που δεν έχει γίνει γνωστή κάποια νέα χορηγική συμφωνία πολλών εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, δεν υπάρχει κανένας απολύτως τρόπος να εξηγηθούν όλα τα παραπάνω με βάσει την κοινή εμπορική/επιχειρηματική λογική. Για το πώς μπορεί δηλαδή μια ΠΑΕ να κάνει τέτοια ανοίγματα και ταυτόχρονα να αδιαφορεί για τα έσοδά της, λες και δεν είναι ανώνυμη εταιρία αλλά κρατικός φορέας που διανέμει vouchers στους πολίτες.
Εκτός και αν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει ήδη εγγυηθεί στον πάντα καλό της φίλο, Γιάννη Αλαφούζο, τη θέσπιση ενός… Panathinaikos Pass πέρα από την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου γηπεδικού συμπλέγματος. Σε αυτόν τον τόπο όλα μπορεί να τα περιμένει κανείς…
https://athlosnews.gr/