29 Ιαν 2025

Μετρό: Φιάσκο με τις ρωγμές στις γραμμές 2 και 3 - Άγονος ο διαγωνισμός

 

Προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν τοποθετηθεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες/φθορές, περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40-60 χλμ/ώρα, όταν η κανονική... ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 χλμ./ώρα.

Άγονος κηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την αποκατάσταση των φθορών και ρωγμών στις σιδηροτροχιές των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Ο διαγωνισμός είχε βγει στον αέρα πέρυσι, ενώ οι φθορές είχαν εντοπιστεί πριν χρόνια.

Η ΣΤΑΣΥ στο τέλος του Οκτωβρίου 2024, προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού για το σχετικό έργο που περιλάμβανε την αντικατάσταση φθαρμένων σιδηροτροχιών σε διάσπαρτα τμήματα των γραμμών 2 και 3 της ΣΤΑΣΥ ΜΟΝ.ΑΕ και εκτέλεση αλουμινοθερμικών συγκολλήσεων, σε αποκοπή κυκλοφορίας και αποκλειστικά κατά τη νύκτα.

Ως ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών ορίστηκε η 3/12/2024, αλλά με απόφαση της ΣΤΑ.ΣΥ., αυτή μετατέθηκε για τις 23/12/2024. Όπως, ωστόσο, αναφέρεται σε σε νέα απόφαση που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια, ο διαγωνισμός κηρύχθηκε ως άγονος, δεδομένου ότι δεν κατατέθηκαν οικονομικές προσφορές.

Ο βασικός λόγος που δεν κατατέθηκαν προσφορές είναι ότι ο διαγωνισμός προέβλεπε οι εργασίες να γίνονται νύχτα, όπως γράφει η Εφημερίδα των Συντακτών σήμερα.

Όπως αναφερόταν στην προκήρυξη, βρέθηκαν περί τα 5.400 μ. σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή/και στο gauge corner, βάθους 5 έως 8 χλστ., οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα.

Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 μ. σιδηροτροχιάς με πλάγια και κατακόρυφη φθορά άνω των 6 χλστ. (με όριο αντικατάστασης τα 10mm).

Προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν τοποθετηθεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες/φθορές, περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40-60 χλμ/ώρα, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 χλμ./ώρα.

Ο κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο κάθε ένας).

Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80 χλμ./ώρα.

Το γεγονός ότι έχουν αραιώσει τα δρομολόγιο δημιουργεί καθυστερήσεις, ενώ χάνονται χιλιάδες επιβάτες. Όταν μία γραμμή του Μετρό εκτελεί δρομολόγια ανά 3 λεπτά, μεταφέρει 20.000 επιβάτες σε μία ώρα. Αν η συχνότητα πάει στα 4 λεπτά, μεταφέρει 15.000 επιβάτες. Αν πέσει στα 6 λεπτά τότε μεταφέρει 10.000 επιβάτες.

Τι έλεγε η ΣΤΑΣΥ το Νοέμβριο του 2024

Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ έλεγε πως απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.

Ταυτόχρονα έλεγε πως ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα με ανακοίνωσή της αναφορικά με την προκήρυξη των διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς στο Μετρό, το Νοέμβριο ανέφερε, ότι:

Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.

Όπως αναφέρεται και στη σχετική προκήρυξη, που έχει δημοσιεύσει η ΣΤΑ.ΣΥ, η εταιρεία κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα - και όχι μόνο προ 3ετίας - μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Καταδεικνύουν δε, την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου.

Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.
Τα δρομολόγια εκτελούνται σύμφωνα με το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, που είναι σε ισχύ, χωρίς να έχουν επηρεαστεί οι συχνότητες αυτών και να προκαλούνται καθυστερήσεις.

Η ΣΤΑ.ΣΥ, απαντώντας στα ερωτήματα που εγείρει το δημοσίευμα για την ασφάλεια στο δίκτυο του Μετρό, απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.

https://www.dnews.gr/