Ένα ακόμη αεροσκάφος stealth F-35 Lightning II της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF) της Βρετανίας βρισκόταν σε αποστολή ρουτίνας στις 20 Ιανουαρίου 2025, όταν αντιμετώπισε μια από τις μεγαλύτερες απειλές που απειλούν τα αεροσκάφη παγκοσμίως.Χτυπημένο και σχεδόν κατεστραμμένο, το stealth έπρεπε να επιστρέψει αμέσως στη βάση.
Το αεροσκάφος F-35 της RAF πετούσε πάνω από τη βόρεια Ουαλία όπου υπήρξε σύγκρουση, που προκάλεσε ζημιά στο μπροστινό μέρος του stealth.
Ο πιλότος αποφάσισε να επιστρέψει στη βάση της RAF Marham, στο Norfolk, όπου το αεροσκάφος κατάφερε να προσγειωθεί με ασφάλεια.
Ο χειριστής βγήκε αλώβητος από το ατύχημα.
Δεν συγκρούστηκε με πύραυλο αλλά με ... πουλί
Το F-35 Lightning II, που θεωρείται ένα από τα καλύτερα μαχητικά αεροσκάφη stealth στον κόσμο, δεν χτυπήθηκε από εχθρικό πύραυλο. συγκρούστηκε ξανά με… ένα πουλί και έπρεπε να κάνει αναγκαστική προσγείωση.
Σύμφωνα με τους Βρετανούς, οι ζημιές εκτιμήθηκαν ως «αμελητέες».
Ένας εκπρόσωπος της RAF δήλωσε: «Ένα F35 υπέστη χτύπημα από πτηνό και για προφύλαξη, επέστρεψε στη βάση όπου προσγειώθηκε με ασφάλεια.
Ο πιλότος είναι καλά».
Οι Πολεμικές Αεροπορίες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν συχνά την ίδια αναπόφευκτη απειλή σύγκρουσης με πτηνά, που οδηγεί σε συνέπειες που κυμαίνονται από μικρά προβλήματα, μεγάλες επιχειρησιακές παύσεις ή ακόμη και συντριβές.
Η τελευταία σύγκρουση της RAF είναι περίεργη αλλά όχι μεμονωμένο περιστατικό.
Κρίκοι στην αλυσίδα των ατυχημάτων με πουλιά
Τον Ιανουάριο του 2023, ένα αεροσκάφος της RAF Red Arrow υπέστη σοβαρές ζημιές από χτύπημα πουλιού.
Το γυαλί στο πιλοτήριο έσπασε κατά τη σύγκρουση, ρίχνοντας θραύσματα γυαλιού μέσα στο πιλοτήριο.
Αυτό οδήγησε στη μετατόπιση της προσωπίδας στο κράνος του πιλότου και στην αποκοπή της μάσκας οξυγόνου.
Ο θόρυβος και ο άνεμος έκαναν την εξωτερική επικοινωνία σχεδόν αδύνατη για τον πιλότο.
Ο γενναίος και επιδέξιος χειριστής, ο σμηναγός Gregon Ogston, κατάφερε με κάποιο τρόπο να προσγειωθεί και απέτρεψε μια τραγωδία που διαφορετικά θα μπορούσε να του είχε στοιχίσει τη ζωή.
Ο εντοπισμός των πτηνών είναι πολύ δύσκολος, γεγονός που συχνά οδηγεί σε ατυχήματα.
Για παράδειγμα, το 2022, ένα νοτιοκορεατικό F-35 υπέστη χτύπημα πουλίου κατά τη διάρκεια μιας αποστολής ρουτίνας εκπαίδευσης, μετά την οποία έπρεπε να προσγειωθεί με την «κοιλιά».
Το αεροσκάφος χτυπήθηκε στην αριστερά πλευρά από ένα μεγάλο πουλί — έναν αετό που ζύγιζε περίπου 10 κιλά.
Τα αεροηλεκτρονικά συστήματα του F -35 παρουσίασαν δυσλειτουργία ενώ σε περίπου 300 ζωτικής σημασίας εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένου του πλαισίου του αεροσκάφους, του κινητήρα και των συστημάτων πλοήγησης παρουσιάστηκαν προβλήματα.
Η ζημιά ήταν τόσο σοβαρή που το αεροσκάφος δεν μπόρεσε να σωθεί και έπρεπε να εγκαταλεφθεί το 2023, γράφουν οι Eurasian Times.
Χτύπημα πουλιού προκάλεσε πυρκαγιά στον κινητήρα
Σε ένα παρόμοιο περιστατικό το 2022, ένα χτύπημα πουλιού οδήγησε σε πυρκαγιά του κινητήρα σε ένα F/A-18D του Σώματος Πεζοναυτών, προκαλώντας τη συντριβή και την έκρηξη του αεροσκάφους.
Και οι δύο πιλότοι εκτινάχθηκαν πριν από τη συντριβή και επέζησαν με ελαφρά τραύματα.
Πιο πρόσφατα, τον Απρίλιο του 2024, ένα αεροσκάφος F-35B Lightning II του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ (USMC) χτυπήθηκε από ένα πουλί λίγο μετά την απογείωσή του από την αεροπορική βάση Kunsan στη Νότια Κορέα.
Ωστόσο, το αεροσκάφος υπέστη σημαντικές ζημιές και καταχωρήθηκε ως δυστύχημα κατηγορίας Α.
Τα μαχητικά του USMC έχουν υποστεί πολλά παρόμοια ατυχήματα.
Για παράδειγμα, ένα χτύπημα πουλιού κατέστρεψε ένα F-35B στην Ιαπωνία το 2019, προκαλώντας ζημιά που το Σώμα αρχικά εκτιμούσε ότι ξεπερνούσε τα 2 εκατομμύρια δολάρια.
Παραδόξως, ακόμη και τα μικρά πουλιά ευθύνονται για την καταστροφή πολλών μεγάλων και προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών.
Το USMC έχει τεκμηριώσει σχεδόν 1.500 αεροπορικά περιστατικά που αφορούν χτυπήματα πουλιών ή ζώων μεταξύ 2004 και 2019.
Τεράστια απειλή για τα αεροσκάφη
Σύμφωνα με το πρόγραμμα Partners in Flight του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ η Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών καταγράφουν έως και 3.000 χτυπήματα πουλιών κάθε χρόνο, τα οποία αναφέρονται ως «Bird/Wildlife Aircraft Strike Hazard» (BASH).
Ο στρατός, ωστόσο, μπορεί να χρησιμοποιήσει μια σειρά τεχνικών για να μειώσει τον κίνδυνο του BASH, συμπεριλαμβανομένης της θανάτωσης με πυροβόλα όπλα και της ανάπτυξης ηχητικών κανονιών με προπάνιο για να διώξουν τα πουλιά μακριά.
Τα χτυπήματα αυτά αποτελούν επίσης κίνδυνο για τα πολιτικά αεροσκάφη.
Ο κόσμος έχει γίνει μάρτυρας πολλών περιπτώσεων αεροπορικών εταιρειών που αναγκάστηκαν να κάνουν αναγκαστική προσγείωση αφού χτυπήθηκαν από πουλί.
Τα εν λόγω χτυπήματα πλήττουν εξαρτήματα του αεροσκάφους, όπως το παρμπρίζ, τον κώνο της μύτης και τους κινητήρες.
Ωστόσο, η έκταση της ζημιάς εξαρτάται από το μέγεθος του πουλιού και την ταχύτητα με την οποία συγκρούστηκε.
Η μεγαλύτερη απειλή που δημιουργεί ένα χτύπημα πουλιού είναι να κολλήσει το πουλί στη μηχανή ενός αεροπλάνου.
Αυτό ονομάζεται συχνά κατάποση πουλιών και συμβαίνει σπάνια.
Ωστόσο, μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη του κινητήρα.
Ενώ τα περισσότερα αεροσκάφη είναι πιστοποιημένα να πετούν για ώρες με έναν μόνο κινητήρα, οι πιλότοι, ωστόσο, προσγειώνονται στο πλησιέστερο αεροδρόμιο.
Στις πιο σπάνιες περιπτώσεις, το αεροσκάφος μπορεί να χάσει και τους δύο κινητήρες.
Τα πουλιά ως όπλο;
Επιπλέον, τα πουλιά δεν μπορούν πάντα να αποφευχθούν λόγω των υψηλών ταχυτήτων αυτών των αεροσκαφών και λόγω του πόσο απασχολημένος είναι ένας χειριστής στο πιλοτήριο.
Ο αυξανόμενος αριθμός των ατυχημάτων με πουλιά έχει αποδείξει ότι δεν χρειάζεται πάντα ένας πύραυλος για να χτυπηθεί ένα μαχητικό αεροσκάφος.
Αναλυτές ρωτήθηκαν εάν ένα σμήνος πτηνών θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από την αεροπορία για να επιτεθεί σκόπιμα σε εχθρικό αεροσκάφος.
Αυτό δεν είναι εφικτό γιατί τα πουλιά έχουν το ένστικτο να σωθούν.
Αντίθετα, ένα κοπάδι από drones kamikaze θα ήταν η σωστή επιλογή για την επίθεση σε εχθρικό αεροσκάφος, πιστεύουν οι αναλυτές.
www.bankingnews.gr