Ο «ξαφνικός θάνατος» των τρόλεϊ εγείρει σοβαρά ερωτήματα αδιαφάνειας για τον τρόπο που εκχωρείται συγκοινωνιακό έργο σε ιδιώτες.
Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στους κόλπους των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, να προχωρήσει στην κατάργηση των γραμμών των τρόλεϊ. Η κίνηση αυτή γεννά εύλογα ερωτήματα, καθώς – σύμφωνα με το ρεπορτάζ – η κατάργηση δρομολογείται ενώ βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η διαδικασία παραγγελίας νέων οχημάτων.
Παράλληλα, η ταυτόχρονη προώθηση νέων συμβάσεων για την παραχώρηση λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες των ΚΤΕΛ ενισχύει τις ανησυχίες περί σταδιακής αποχώρησης του Δημοσίου από τον κορμό των δημόσιων συγκοινωνιών. Όπως επισημαίνουν εργαζόμενοι, πρόκειται για μια στρατηγική που οδηγεί μεθοδικά στην ιδιωτικοποίηση κρίσιμων τμημάτων του συγκοινωνιακού έργου.
Παρότι έχουν ήδη παραγγελθεί υπερσύγχρονα τρόλεϊ, η ηγεσία του υπουργείου φέρεται να προκρίνει τη λύση της αντικατάστασής τους με ηλεκτρικά λεωφορεία μέσω leasing. Η επιλογή αυτή, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, διευκολύνει την είσοδο ιδιωτών στην εκμετάλλευση των γραμμών, εις βάρος της δημόσιας παρουσίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως καταγγέλλεται, η απόφαση για κατάργηση των τρόλεϊ ελήφθη χωρίς να έχει παρουσιαστεί καμία τεκμηριωμένη μελέτη. «Η μελέτη δεν υπάρχει υπάρχει πουθενά», επισημαίνουν χαρακτηριστικά πηγές των εργαζομένων, κάνοντας λόγο για προειλημμένες αποφάσεις με πολιτικά κίνητρα.
Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι ο σχεδιασμός αφορά την πλήρη κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ, παρά το γεγονός ότι νέα οχήματα έχουν ήδη παραγγελθεί. «Το παιχνίδι είναι στημένο», αναφέρουν χαρακτηριστικά, στοχοποιώντας ευθέως τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την περίοδο της πανδημίας, η κυβέρνηση είχε δώσει προσωρινά "πράσινο φως" στην είσοδο των ΚΤΕΛ, στο πλαίσιο διατήρησης του 50% πληρότητας στα οχήματα. Παρότι η αρχική σύμβαση είχε διάρκεια 4+1 χρόνια, τα ΚΤΕΛ Αττικής αποχώρησαν πρόωρα, δηλώνοντας αδυναμία κάλυψης του συμφωνηθέντος έργου.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, με νέα σύμβαση παραχωρήθηκαν 63 επιπλέον γραμμές – κυρίως σε Ανατολική και Δυτική Αττική – σε ιδιώτες, οι οποίοι, λόγω έλλειψης υποδομών, δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες. Αυτό οδήγησε στην υπογραφή δύο πρόσθετων συμβάσεων-«γέφυρα», ώστε να εξασφαλιστεί η προσωρινή λειτουργία των γραμμών με επείγουσες λύσεις σε οχήματα και εξοπλισμό.
Επιπλέον, στο τραπέζι βρίσκεται ο σχεδιασμός για διεθνή διαγωνισμό που θα αφορά 60 ακόμη γραμμές.
Οι εργαζόμενοι, αντιδρώντας στις εξελίξεις, έχουν προγραμματίσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία της Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε., διαμηνύοντας πως δεν πρόκειται να αποδεχθούν την αποψίλωση του τρόλεϊ από το συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας.
Τέλος, δρομολογείται και αλλαγή ηγεσίας στην ΟΣΥ, με την απομάκρυνση του νυν διευθύνοντος συμβούλου, Στέφανου Αγιάσογλου – ο οποίος έχει εκφράσει ανοιχτά τη διαφωνία του για την κατάργηση των τρόλεϊ – και την αντικατάστασή του από τον πρώην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, Ιάσονα Αγγελόπουλο.
Καταγγελίες για εργασιακό μεσαίωνα
Η απόφαση της κυβέρνησης να παραχωρήσει σημαντικό μέρος του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες έρχεται στον απόηχο δύο πρόσφατων σοβαρών ατυχημάτων με αστικά λεωφορεία, στη Βούλα και στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Και τα δύο περιστατικά συνέβησαν σε γραμμές που έχουν εκχωρηθεί στην Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής, δηλαδή σε ιδιώτες παρόχους.
Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η οδηγός που ενεπλάκη στο τροχαίο στη Βούλα είχε προγραμματιστεί να εργαστεί σε 16ωρη βάρδια, κάτι που, όπως υπογραμμίζουν, ενέχει σοβαρούς κινδύνους τόσο για την ασφάλεια του προσωπικού όσο και των επιβατών. Παράλληλα, κάνουν λόγο για εξοντωτικά ωράρια στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, με το άτυπο «μότο» να συνοψίζεται στη φράση «12-7-30»: 12 ώρες εργασίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, 30 ημέρες τον μήνα.
Οι καταγγελίες αυτές εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τις συνθήκες εργασίας στους ιδιωτικούς φορείς που αναλαμβάνουν μέρος του συγκοινωνιακού έργου, καθώς και για το κατά πόσο διασφαλίζονται οι προδιαγραφές ασφαλείας που οφείλουν να τηρούνται στις αστικές μεταφορές.
https://www.dnews.gr/