Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά στη μεγαλύτερη αναδιάρθρωσή της εδώ και δεκαετίες.Η υποτονική ζήτηση, η υπερπαραγωγική δυναμικότητα και η ταχύτατη άνοδος των Κινέζων ανταγωνιστών — όπως η BYD — αναγκάζουν.. τους Ευρωπαίους κατασκευαστές να επανεξετάσουν το ίδιο τους το μέλλον.
Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg και της AlixPartners, έως και οκτώ εργοστάσια στην ήπειρο κινδυνεύουν με οριστικό κλείσιμο τα επόμενα χρόνια.
Η βιομηχανία σε υπολειτουργία
Τα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ευρώπη λειτουργούν πλέον μόλις στο 55% της δυναμικότητάς τους — πολύ κάτω από το σημείο κερδοφορίας.
Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις που τα υποστηρίζουν βρίσκονται σε ελαφρώς καλύτερη θέση, αλλά ούτε αυτές ξεπερνούν τα ¾ της συνολικής παραγωγικής τους ικανότητας.
Το αποτέλεσμα; Πίεση στα έσοδα, αυξημένα κόστη και μια αίσθηση στασιμότητας που θυμίζει το τέλος μιας εποχής.
Η εταιρεία συμβούλων AlixPartners εντοπίζει ως πιο ευάλωτη τη Stellantis NV — τον όμιλο πίσω από τις Fiat, Peugeot, Citroën και Alfa Romeo.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της, τα εργοστάσια της Alfa Romeo λειτουργούν μόλις στο 45% της προβλεπόμενης δυναμικότητας.
Το τίμημα ενός «λουκέτου»
Το κλείσιμο ενός μεγάλου εργοστασίου δεν είναι μόνο πολιτικά δύσκολο — είναι και οικονομικά επώδυνο.
Η AlixPartners υπολογίζει ότι η διαδικασία για μια μονάδα με περίπου 10.000 εργαζομένους μπορεί να κοστίσει έως 1,5 δισ. ευρώ και να διαρκέσει έως και τρία χρόνια.
Οι διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα, οι αποζημιώσεις, τα προγράμματα επανεκπαίδευσης και η ανακατανομή παραγωγής καθιστούν κάθε απόφαση εξαιρετικά πολύπλοκη.
Η ζήτηση που δεν επέστρεψε
Παρά τη σταδιακή ανάκαμψη μετά την πανδημία, η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη παραμένει ασθενής.
Οι πωλήσεις αυξήθηκαν πέρυσι μόλις κατά 0,9%, φτάνοντας περίπου στα 13 εκατομμύρια οχήματα, σύμφωνα με την ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων).
Οι Volkswagen, Stellantis και Renault ήδη μειώνουν τον ρυθμό παραγωγής, ενώ η VW ανέστειλε πρόσφατα τη λειτουργία του εργοστασίου της στο Τσβίκαου για μία εβδομάδα, λόγω μειωμένων παραγγελιών για ηλεκτρικά μοντέλα.
Η κινεζική αντεπίθεση
Την ίδια ώρα, η Κίνα κερδίζει έδαφος με εντυπωσιακό ρυθμό.
Οι BYD, MG (που πλέον ανήκει στη SAIC) και άλλες κινεζικές εταιρείες διεισδύουν δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά, συνδυάζοντας χαμηλότερο κόστος και προηγμένες τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης.
Το μερίδιό τους στις πωλήσεις αναμένεται να φτάσει το 5% φέτος, ενώ έως το 2030 προβλέπεται να αγγίξει το 10%.
Αυτό σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα χάσουν 1–2 εκατομμύρια οχήματα ετησίως από κινεζικές μάρκες — μια εξέλιξη που μεταφράζεται σε κλειστά εργοστάσια και χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας.
Περισσότερα εργοστάσια απ’ όσα χρειάζονται
Η AlixPartners υπολογίζει πως ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων παραμένει βιώσιμο μόνο αν παράγει τουλάχιστον 250.000 οχήματα ετησίως.
Με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις, έως το 2030 η Ευρώπη θα διαθέτει οκτώ εργοστάσια περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται.
Η εξίσωση είναι απλή — και αμείλικτη: όσα δεν είναι κερδοφόρα, θα κλείσουν.
www.bankingnews.gr