Η μαζική χρήση των αυτοκινήτων, οι καθυστερήσεις στους δρόμους και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από τη συνεχή κίνηση έχουν...
οδηγήσει πολλές χώρες στην υιοθέτηση περιοριστικών μέτρων, προκειμένου να αποσυμφορήσουν τις πόλεις και να «δώσουν ανάσα» στις κεντρικές αρτηρίες των αστικών κέντρων, όπως αναφερει το carandmotor.grΣτην Ελλάδα, η εφαρμογή του Δακτυλίου στην Αθήνα αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, όμως άλλες ευρωπαϊκές χώρες επιλέγουν διαφορετικές ή, ανά περιπτώσεις, ακόμα πιο δραστικές λύσεις.
Η τελευταία τέτοια απόφαση έρχεται από την Ισπανία, όπου οι αρχές θεσπίζουν μια νέα «έξυπνη λωρίδα» κυκλοφορίας, η οποία θα επιτρέπεται μόνο για οχήματα που μεταφέρουν περισσότερους από έναν επιβάτη, καθώς και για λεωφορεία. Σύμφωνα με τις Ισπανικές αρχές, το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Δεκέμβριο στην πολυσύχναστη αρτηρία Α-2, που συνδέει τη Μαδρίτη με την Alcalá de Henares, και θα ισχύει στις ώρες αιχμής.
Η λωρίδα αυτή, γνωστή διεθνώς ως HOV lane (High Occupancy Vehicle),σύμφωνα με τον τωρινό σχεδιασμό, θα βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του δρόμου και δεν θα είναι διαχωρισμένη από τις υπόλοιπες, με τους οδηγούς να ενημερώνονται μέσω πινακίδων και φωτεινών ενδείξεων για το πότε μπορούν να την χρησιμοποιήσουν, και σε ποια σημεία της ισχύουν οι περιορισμοί περί αριθμού επιβατών.
Μάλιστα, η διάταξη αυτή, με την έλλειψη φυσικού διαχωρισμού προκαλεί ήδη έντονο προβληματισμό, καθώς πολλοί φοβούνται ότι οι οδηγοί θα μπερδεύονται και θα παραβιάζουν τους κανόνες, με το να εισέρχονται στην λωρίδα χωρίς να συνειδητοποιούν τον περιορισμό.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις ισπανικές αρχές, η επιτήρηση της νέας λωρίδας θα γίνεται με ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης και καμερών, που θα ελέγχουν αυτόματα πόσοι επιβάτες βρίσκονται σε κάθε αυτοκίνητο. Αν διαπιστωθεί ότι ένας οδηγός κινείται μόνος του, θα του επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 200 ευρώ.
Αν και το μέτρο έχει εφαρμοστεί ήδη με επιτυχία σε άλλες χώρες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η απόφαση της Ισπανίας έχει διχάσει τους πολίτες. Πολλοί υποστηρίζουν το μέτρο της Κυβέρνησης, υποστηρίζοντας ότι η κίνηση αυτή θα μειώσει τις καθυστερήσεις και τους ρύπους, ενώ άλλοι κάνουν λόγο για μια ακόμη περιττή γραφειοκρατική ρύθμιση που θα τιμωρεί τους οδηγούς, θα προκαλεί αχρείαστα προβλήματα και θα οδηγήσει εν τέλει σε αύξηση της κίνησης στους δρόμους.