Αφού πρώτα «μας έκαναν την ζωή πατίνι» με την προώθηση απόκτησης και χρήσης των πατινιών σε όλη την Ελλάδα από τον κάθε άσχετο (σε ότι αφορά την κυκλοφοριακή συμπεριφορά), τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ και ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας τσακώνονται για αυτά που είναι κίνδυνος-θάνατος για όλους!
Ήταν η κυβέρνηση που ενθάρρυνε τα πατίνια και τώρα ο πλέον ακατάλληλος ακόμα και για κλητήρας σε ότι αφορά τις διοικητικές του ικανότητες Χάρης Δούκας, βρίσκει την ευκαιρία να κάνει «θόρυβο» να ακουστεί (κάτι το οποίο έκανε και για την υπόθεση της ανάθεσης της ανάδειξης του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη από το ΥΠΕΘΑ, όπου φώναζε πρώτα γιατί του είπαν πως είναι ευθύνη του να το καθαρίζει και μετά φώναζε επειδή ανέθεσαν την καθαριότητα σε ιδιώτες)!
Ειδικότερα η Δόμνα Μιχαηλίδου σε επιστολή της προς τον δήμαρχο Αθηναίων θέτει το θέμα της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας και στάθμευσης των ηλεκτρικών πατινιών στην Αθήνα και του ζητά να λάβει μέτρα για την ασφάλεια των πεζών και των ατόμων με αναπηρία.
Μία ανεξέλεγκτη κυκλοφορία την οποία προώθησε και θεσμοθέτησε με νόμους η ίδια η κυβέρνηση!
Όσοι έχουν οδηγήσει στην Αθήνα και στην Θεσσαλία, δηλαδή λίγο-πολύ όλοι οι Έλληνες οδηγοί, έχουν κινδυνέψει να πατήσουν κάποιον οδηγό πατινιού που αγνοεί τους στοιχειώδεις κανόνες του ΚΟΚ και της λογικής!
Φυσικά το ίδιο χάλι επικρατεί και στις επαρχίες (π.χ. Σαλαμίνα) καθώς το πατίνι έχει γίνει «αξεσουάρ» σχεδόν παντού.
Μην αναφερθούμε και στην «μόδα» να πετούν τα ενοικιαζόμενα πατίνια μέσα στον Ιλισσό, στο Μοσχάτο τα διάφροα «καλόπαιδα» τα οποία «χασκογελούν» πιστεύοντας ότι έκαναν κάτι «εφευρετικό».
Και αυτό είναι γνωστό εδώ και χρόνια…
Σε ότι αφορά την Αθήνα πόσες φορές έχουμε δει χρήστες πατινιών να αλλάζουν λωρίδες κυκλοφορίας εντελώς ξαφνικά και πόσες ακόμα φορές έχουμε δει στους δρόμους της πρωτεύουσας να οδηγούν στο αντίθετο ρεύμα γιατί έτσι τους βολεύει!
Τώρα λοιπόν το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, το οποίο έχει γίνει αποδέκτης πλήθους αναφορών και παρατηρήσεων για τα εμπόδια που δημιουργούνται σε πεζοδρόμια, ράμπες και διαβάσεις αποφάσισε να ενεργοποιηθεί με κάποια χρόνια καθυστέρηση.
Μάλιστα μια επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων (ΕΟΚΑ) επιτάχυνε την πρωτοβουλία του Υπουργείου, δίνοντας το έναυσμα για την επίσημη θεσμική παρέμβαση της Υπουργού Δόμνας Μιχαηλίδου.
Δηλαδή με λίγα λόγια οι άνθρωποι έχουν απηυδήσει με αυτά που συμβαίνουν στους αθηναϊκούς δρόμους (και το επαναλαμβάνουμε σε όλους τους δρόμους της χώρας, το πατίνι έχει εξαπλωθεί παντού κάνοντας τις ζωές όλων πολύ δύσκολες).
Η ΕΟΚΑ, μέλος της ΕΣΑμεΑ και επίσημος φορέας εκπροσώπησης των κινητικά αναπήρων, περιγράφει μια επικίνδυνη καθημερινότητα για άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους, παιδιά και πεζούς, που συχνά συναντούν πατίνια να κινούνται ή να εγκαταλείπονται άναρχα.
Τώρα στην επιστολή της προς τον Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, η Υπουργός ζητά τον καθορισμό σαφών κανόνων για τη χρήση και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η προσβασιμότητα όλων των πολιτών, αγνοώντας βεβαίως ότι αυτά τα πλαίσια είθισται «να τα κάνει η εκάστοτε κυβέρνηση», δηλαδή είναι δική της ευθύνη.
Η κυρία Μιχαηλίδου αναγνωρίζει ότι «τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν μέρος της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τη βιώσιμη και έξυπνη αστική κινητικότητα, επισημαίνοντας ωστόσο πως ¨η ανάπτυξή τους δεν μπορεί να γίνεται άναρχα”».
Με λίγα λόγια μας τα «φόρτωσαν» με το γνωστό αφήγημα της κλιματικής αλλαγής.
Καλεί τον Δήμο Αθηναίων να προχωρήσει σε οργανωμένες ρυθμίσεις, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της Δημοτικής Αστυνομίας και τις προβλέψεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
«Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ζητούμενο όλων μας, αλλά δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των ατόμων με αναπηρία, των ηλικιωμένων ή των παιδιών. Η πόλη ανήκει σε όλους — χωρίς εμπόδια και αποκλεισμούς», υπογράμμισε στην επιστολή της η κα Μιχαηλίδου.
Σε απαντητική του επιστολή στην υπουργό Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, ο δήμαρχος Αθηναίων τονίζει ότι τα πατίνια λειτουργούν σήμερα ελεύθερα, βάσει νομοθεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται αδειοδότηση από τον Δήμο.
Για την επιστολή της ΕΟΚΑ, που ανήκει στην Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) ο κ. Δούκας λέει ότι προφανώς, αναφερόταν σε αντίστοιχα ζητήματα που παρατηρούνται σε όλη τη χώρα» και «ως εκ τούτου, προκαλεί εντύπωση η επιλεκτική διαβίβαση του ζητήματος αποκλειστικά προς τον Δήμο Αθηναίων».
Τονίζει ακόμη πως οι βασικές επιλογές για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών —όπως η ελεύθερη δραστηριοποίηση των παρόχων χωρίς προηγούμενη αδειοδότηση ή χωροθέτηση— αποτελούν αποκλειστικά αποφάσεις της Κυβέρνησης, ως εκ τούτου, «θεωρούμε σκόπιμο οι σχετικές επισημάνσεις και παρεμβάσεις να απευθύνονται πρωτίστως προς τα αρμόδια Υπουργεία» αναφέρει ο δήμαρχος Αθηναίων και αφήνει αιχμές κατά της Δόμνας Μιχαηλίδου:
«Συνεπώς, πριν από την αποστολή της επιστολή σας στον Δήμο Αθηναίων, θα ήταν σωστό να έχετε μελετήσει προσεκτικότερα προηγουμένως όλα τα δεδομένα και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο».
Αναλυτικά η επιστολή Χάρη Δούκα στη Δόμνα Μιχαηλίδου
«Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Σε συνέχεια της επιστολής σας σχετικά με τα ηλεκτρικά πατίνια και τα ζητήματα που ανακύπτουν ως προς την κυκλοφορία και τη στάθμευσή τους, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις ενέργειες που έχει ήδη αναλάβει ο Δήμος Αθηναίων.
Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας
Τα πατίνια λειτουργούν σήμερα ελεύθερα, βάσει νομοθεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται αδειοδότηση από τον Δήμο.
Η ρύθμιση αυτή διαφοροποιείται από τα αντίστοιχα πλαίσια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου η τοπική αυτοδιοίκηση διαθέτει ουσιαστικές αρμοδιότητες στη διαχείριση θεμάτων καθημερινότητας, όπως η μικροκινητικότητα.
Αρμοδιότητες ελέγχου και αστυνόμευσης
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) έχει καθορίσει τους βασικούς κανόνες κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ, και η Δημοτική Αστυνομία αστυνομεύει την εφαρμογή τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της. Παράλληλα, σας πληροφορούμε ότι η Τροχαία διαθέτει συναρμοδιότητα σε ζητήματα κυκλοφορίας, στην οποία μπορούν επίσης να απευθύνονται όλοι οι πολίτες.
Χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης
Η δυνατότητα των Δήμων να ορίσουν θέσεις στάθμευσης για τα ΕΠΗΟ είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική.
Συνεπώς, η είσοδος των παρόχων στην αγορά χωρίς προηγούμενη χωροθέτηση ή συνεργασία με την ΚΕΔΕ αποτελεί κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης που υιοθετεί το μοντέλο «ελεύθερης κίνησης» (free flow).
Πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων
Ο Δήμος Αθηναίων έχει εκπονήσει σχετική μελέτη και έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο σχέδιο κανονιστικής πράξης από τον Ιούλιο.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την ενσωμάτωση σχολίων από πολίτες, παρόχους και λοιπούς φορείς, έχει ήδη αναρτηθεί από την προηγούμενη εβδομάδα το τελικό σχέδιο, το οποίο προβλέπει ρυθμίσεις για την τιμολόγηση και την ακριβή οριοθέτηση των ζωνών και θέσεων στάθμευσης.
Αμέσως μετά την διαβούλευση θα έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο για την τελική απόφαση.
Συνεργασία με φορείς ατόμων με αναπηρία
Ο Δήμος βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την κοινότητα και τους φορείς των ατόμων με αναπηρία, στο πλαίσιο της «Ομάδας Εργασίας για την Προσβασιμότητα και τη Συμπερίληψη», καθώς και μέσω της διαβούλευσης για την εκπόνηση του Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας.
Είμαστε σταθερά ανοικτοί σε διάλογο και συνεργασία με όλους τους εκπροσώπους των ατόμων με αναπηρία, ώστε να διασφαλίζουμε την προσβασιμότητα και τον σεβασμό στα δικαιώματά τους.
Αναφορές εθνικών φορέων
Ο συγκεκριμένος φορέας που απευθύνθηκε στο Υπουργείο σας ανήκει στην Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και, προφανώς, αναφερόταν σε αντίστοιχα ζητήματα που παρατηρούνται σε όλη τη χώρα. Ως εκ τούτου, προκαλεί εντύπωση η επιλεκτική διαβίβαση του ζητήματος αποκλειστικά προς τον Δήμο Αθηναίων.
Ο Δήμος Αθηναίων παραμένει προσηλωμένος στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και στην ενίσχυση της προσβασιμότητας για όλους τους πολίτες, σε στενή συνεργασία με την Πολιτεία και τους κοινωνικούς φορείς.
Ωστόσο, δεδομένου ότι οι βασικές επιλογές για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών —όπως η ελεύθερη δραστηριοποίηση των παρόχων χωρίς προηγούμενη αδειοδότηση ή χωροθέτηση— αποτελούν αποκλειστικά αποφάσεις της Κυβέρνησης, θεωρούμε σκόπιμο οι σχετικές επισημάνσεις και παρεμβάσεις να απευθύνονται πρωτίστως προς τα αρμόδια Υπουργεία.
Συνεπώς, πριν από την αποστολή της επιστολή σας στον Δήμο Αθηναίων, θα ήταν σωστό να έχετε μελετήσει προσεκτικότερα προηγουμένως όλα τα δεδομένα και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.
Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμος Αθηναίων είναι στη διάθεση της Πολιτείας για να συνεισφέρει με την εμπειρία και τα τεχνικά δεδομένα του στη διαμόρφωση ενός σαφέστερου και πιο λειτουργικού εθνικού πλαισίου για τη μικροκινητικότητα, το οποίο θα αποσαφηνίζει ρόλους και ευθύνες όλων των εμπλεκομένων».
