Η παρατημένη στην τύχη της γραμμή 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) του Μετρό, οι προσπάθειες συντήρησης και ανακατασκευής των απαρχαιωμένων συρμών με... αλχημείες εξοικονόμησης ανταλλακτικών, όπως αποφάσισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, και η έλλειψη προσωπικού προκάλεσαν τον θάνατο του 59χρονου αρχιτεχνίτη...
Μια σειρά από λάθη και «εκπτώσεις» στην ασφάλεια της εργασίας προκάλεσε χθες τον θάνατο ενός 59χρονου στο Εργοστάσιο Βαριάς Συντήρησης του πρώην ΗΣΑΠ στον Πειραιά. Ο αρχιτεχνίτης Νίκος Βάρδας καταπλακώθηκε από παλιά ανταλλακτικά την ώρα της μεταφοράς τους για να ελευθερωθεί χώρος και οι εργαζόμενοι κατέβηκαν αμέσως σε 6ωρη στάση εργασίας, που προκάλεσε κυκλοφοριακό κομφούζιο στο λεκανοπέδιο.
Η Βαριά Συντήρηση της γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) του Μετρό στεγάζεται πίσω από τον Κεντρικό Σταθμό, στον οποίο τερματίζουν οι συρμοί του πρώην ηλεκτρικού στην πλατεία Οδησσού του Πειραιά. Κάποτε ήταν γεμάτη από εργάτες και τεχνίτες που έπρεπε να συντηρούν τους συρμούς που εξυπηρετούσαν τη μοναδική γραμμή Μετρό (Ηλεκτρικός) της Αθήνας.
Οταν το 2000 εγκαινιάστηκαν τα πρώτα τμήματα των νέων γραμμών 2 και 3 και κυρίως μετά τους Ολυμπιακούς του 2004, η γραμμή 1 πέρασε στην εγκατάλειψη. Με την οικονομική κρίση, η κατάσταση επιδεινώθηκε και το προσωπικό συρρικνώθηκε, ενώ μέχρι πρόσφατα κυκλοφορούσαν ακόμη συρμοί της 8ης παραλαβής, δηλαδή κατασκευασμένοι το 1982! Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν προμηθεύτηκε νέους συρμούς παρά μόνον αποφάσισε το 2022 να ανακατασκευάσει αυτούς τους παλιούς. Μέχρι να γίνει αυτή η ανακατασκευή, που ακόμη εκκρεμεί, διαλύονταν όσοι συρμοί δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν και «κανιβαλίζονταν» για να εξοικονομηθούν ανταλλακτικά.
● Η έλλειψη σύγχρονου τροχαίου υλικού είναι το πρώτο γενεσιουργό αίτιο της χθεσινής τραγωδίας αλλά και της ταλαιπωρίας που βιώνουν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες.
● Ανταλλακτικά αυτών των υπέργηρων συρμών, κομμάτια του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού που δίνουν ρεύμα έλξης (choppers) ήταν αυτά που προσπαθούσαν χθες το πρωί να αποθηκεύσουν εργαζόμενοι για να εξοικονομηθεί χώρος στο εργοστάσιο. Το ότι δεν υπήρχε αλλού χώρος θεωρείται επίσης «έκπτωση ασφαλείας».
● Το συνεργείο που ανέλαβε με αρχιτεχνίτη τον Ν. Βάρδα αποφάσισε να διευθετήσει αυτά τα ανταλλακτικά μέσα σε έναν «λάκκο» που είναι προορισμένος για να γίνεται συντήρηση συρμών.
Ο χώρος διαθέτει τρεις τέτοιους λάκκους, υπόγειες ράμπες, πάνω από τους οποίους σταθμεύουν συρμοί για να γίνονται επισκευές. Οτι ένας τέτοιος υπόγειος χώρος χρησιμοποιήθηκε για να αποθηκευτούν ανταλλακτικά θεωρείται επίσης λάθος.
Ο λάκκος
● Σύμφωνα με πληροφορίες, ο επί 20 χρόνια αρχιτεχνίτης αποφάσισε να κατεβεί εκείνος μέσα στον λάκκο. Τρία βαριά ανταλλακτικά ήταν ντανιασμένα δίπλα στον λάκκο και άλλος εργάτης προσπάθησε να σηκώσει το πρώτο με γερανό. Στην όλη διαδικασία συμμετείχε και εργάτης καθαριότητας, προερχόμενος από ιδιωτικό συνεργείο. Η συμμετοχή ενός τέτοιου προσώπου χωρίς την απαραίτητη εμπειρία θεωρείται επίσης κρίσιμο λάθος και συνδέεται με την έλλειψη προσωπικού.
● Κατά τις ίδιες πληροφορίες, με το που σηκώθηκε το πρώτο κομμάτι, τα υπόλοιπα δύο έπεσαν μέσα στον λάκκο και καταπλάκωσαν τον αρχιτεχνίτη, προκαλώντας τον θανάσιμο τραυματισμό του. Αμέσως σήμανε συναγερμός. Τα ανώτερα στελέχη της ΣΤΑΣΥ προσπαθούσαν να καταλάβουν τι είχε συμβεί και ανέφεραν ότι δεν είχαν ενημέρωση για τις εκτελούμενες εργασίες.
● Ο τραυματισμένος αρχιεργάτης, πατέρας μια κόρης από την οποία είχε αποκτήσει και ένα εγγονάκι, μεταφέρθηκε στο «Τζάνειο» όπου οι προσπάθειες ανάνηψής του απέβησαν άκαρπες. Είχε προσληφθεί το 1988 και τον επόμενο χρόνο ετοιμαζόταν να συνταξιοδοτηθεί...
● Η Αστυνομία που ήρθε στον χώρο προσήγαγε 7 εργαζόμενους που σήμερα θα εμφανιστούν ενώπιον του Εισαγγελέα. Εμφανίστηκε επίσης η Επιθεώρηση Εργασίας, που ζήτησε να κλείσει ο χώρος του εργοστασίου προκειμένου να ελεγχθεί ο τρόπος λειτουργίας του.
Η τραγική είδηση κυκλοφόρησε γρήγορα και τα οκτώ σωματεία εργαζομένων ανακοίνωσαν εκτάκτως εξάωρη στάση εργασίας μεταξύ 12 το μεσημέρι και 6 το απόγευμα. Στους δρόμους του λεκανοπεδίου επικράτησε χάος, καθώς χιλιάδες επιβάτες δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν από τον στόλο των λεωφορείων και τα ΙΧ πλημμύρισαν τους δρόμους. Υπενθυμίζεται ότι μία μέρα νωρίτερα, τα ίδια σωματεία είχαν ανακοινώσει στάση εργασίας για τα ξημερώματα της ερχόμενης Κυριακής, που ακυρώνει την πολυσυζητημένη 24ωρη λειτουργία του Σαββατοκύριακου, επειδή η κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει τις υποσχέσεις της για βελτίωση των αμοιβών και προσλήψεις προσωπικού.
Μέχρι αργά το βράδυ δεν είχε εκδοθεί νεότερη ανακοίνωση από τη ΣΤΑΣΥ, η οποία, κατά πληροφορίες, όρισε επιτροπή για εσωτερική διερεύνηση του ατυχήματος. Αίσθηση προκάλεσε και το γεγονός ότι ο λαλίστατος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κ. Κυρανάκης δεν προχώρησε σε καμία ανακοίνωση, ούτε καν ως συλλυπητήρια για το συμβάν.
Αντιδράσεις
Η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ) εξέφρασε τη λύπη της για το τραγικό γεγονός που υπογραμμίζει «την ανάγκη για ουσιαστική ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας στους χώρους εργασίας των αστικών συγκοινωνιών» και τονίζει ότι «η ασφάλεια δεν μπορεί να αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης ούτε να υποβαθμίζεται από ελλείψεις σε προσωπικό, μέσα ή εποπτεία».
Το Εργατικό Κέντρο Πειραιά θύμισε ότι εργαζόμενοι στα τρένα έχουν προειδοποιήσει εδώ και καιρό για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν στους χώρους δουλειάς, που αποτελούν αρένες θανάτου. Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο τομεάρχης Εργασίας Γ. Γαβρήλος ζήτησε από τη Νέα Δημοκρατία να «πάρει πίσω τους αντεργατικούς της νόμους», τονίζοντας ότι σε διαφορετική περίπτωση «η χώρα δεν θα σταματήσει να θρηνεί εργαζομένους». Στη δική του ανακοίνωση το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας σημειώνει ότι ο τεχνίτης στο αμαξοστάσιο Πειραιά «εκτελούσε βαριά εργασία μεταφοράς ανταλλακτικών χωρίς μέτρα ασφαλείας και χωρίς να υπάρχει σχετική άδεια εκτέλεσης τέτοιων εργασιών στον συγκεκριμένο χώρο», τονίζοντας ότι αυτό το γεγονός αποτελεί ακόμα μια απόδειξη ότι η κυβερνητική πολιτική της δήθεν συντήρησης με “κόψε – ράψε” του απαρχαιωμένου στόλου, αντί αγοράς νέων συρμών και ουσιαστικού εκσυγχρονισμού του δικτύου, μπορεί να αποβεί και με αυτόν τον τρόπο θανατηφόρα.
efsyn.gr
