24 Ιουν 2026

Το παραμύθι της «σωτηρίας» ψηφίστηκε στη Βουλή - Ο Πιερρακάκης μοιράζει «ανάσες» για τα κόκκινα δάνεια, αφού ο Άρειος Πάγος τους έπιασε στα πράσα

 


Η πολυδιαφημισμένη τροπολογία για τον Νόμο Κατσέλη πέρασε από τη Βουλή, υποσχόμενη αναδρομικά και «κούρεμα» δόσεων σε πάνω από 100.000 δανειολήπτες

Το σκηνικό στήθηκε με απόλυτη τηλεοπτική και...

κοινοβουλευτική αρτιότητα. Η κυβέρνηση κατέθεσε την περιβόητη τροπολογία για τα κόκκινα δάνεια του Νόμου Κατσέλη (3869/2010), παρουσιάζοντάς την ως μια πράξη ύψιστης «πολιτικής ευθύνης» και ενσυναίσθησης. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκος Πιερρακάκης, έσπευσε να δηλώσει περήφανα ότι «δεν μας το επιβάλλει η δικαστική απόφαση, ερχόμαστε και το κάνουμε μόνοι μας».

Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι άκρως διαφορετική και δεν σηκώνει φίλτρα ωραιοποίησης. Η πολιτεία δεν ξύπνησε ξαφνικά ένα πρωί με τη διάθεση να μοιράσει οικονομικές ανάσες στους εξουθενωμένους δανειολήπτες. Απλώς, ο Άρειος Πάγος (απόφαση 6/2026) έβαλε οριστικό φρένο σε μια νομιμοποιημένη αφαίμαξη, υποχρεώνοντας το σύστημα να σταματήσει να χρεώνει τόκους πάνω σε ολόκληρο το κεφάλαιο της οφειλής, περιορίζοντάς τους αυστηρά και μόνο στη μηνιαία δόση.

Το μαθηματικό σοκ της αισχροκέρδειας

Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της κοροϊδίας που υπέστησαν τα νοικοκυριά όλα αυτά τα χρόνια, αρκεί να κοιτάξει το ίδιο το παράδειγμα που έδωσε ο υπουργός: Ένας δανειολήπτης με οφειλή 144.500 ευρώ, πλήρωνε μέχρι χθες 731 ευρώ τον μήνα. Με τον νέο, νόμιμο υπολογισμό, η δόση πέφτει στα 483 ευρώ, εκ των οποίων ο τόκος είναι κυριολεκτικά μόλις ένα ευρώ.

Αν έμενε το παλιό καθεστώς, ο πολίτης θα πλήρωνε συνολικά 74.852 ευρώ σε τόκους. Τώρα, θα καταβάλει 411 ευρώ.

Αυτή η κολοσσιαία διαφορά δεν είναι κάποιο γενναιόδωρο "δώρο" της κυβέρνησης. Είναι η αποτύπωση των χρημάτων που το χρηματοπιστωτικό σύστημα τσέπωνε παράτυπα. Και επειδή ακριβώς ο κίνδυνος ενός τσουνάμι μαζικών αγωγών ήταν προ των πυλών, το Υπουργείο Οικονομικών επέλεξε να νομοθετήσει την αναδρομικότητα. Όσα υπερβάλλοντα ποσά κατέβαλαν οι συνεπείς οφειλέτες, δεν θα τα πάρουν μεν στο χέρι, αλλά θα αφαιρεθούν από το κεφάλαιο, διαγράφοντας τις τελευταίες δόσεις.

Η κυνική παραδοχή για τον Εξωδικαστικό

Το πιο εξοργιστικό κομμάτι, ωστόσο, δεν κρύβεται σε αυτά που ψηφίστηκαν, αλλά σε αυτά που εσκεμμένα έμειναν απέξω. Την ώρα που η κυβέρνηση πανηγυρίζει για την αποκατάσταση της δικαιοσύνης στον Νόμο Κατσέλη, αφήνει συνειδητά ανέγγιχτο το «σφαγείο» του Εξωδικαστικού Μηχανισμού (ν. 4605/2019 & 4738/2020).

Η ομολογία του υφυπουργού Οικονομικών, Θάνου Πετραλιά, ενώπιον της Βουλής, είναι μνημείο πολιτικού κυνισμού. Ξεκαθάρισε ότι η δίκαιη αυτή ρύθμιση δεν θα επεκταθεί στον Εξωδικαστικό, διότι, αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, «θα επέφερε πολύ σημαντικές επιπτώσεις για το χρηματοπιστωτικό σύστημα αλλά και τον ΗΡΑΚΛΗ, ύψους 1 δισ. ευρώ».

Το μήνυμα είναι κρυστάλλινο: Το κράτος αναγνωρίζει ότι ο τρόπος που τοκίζονται τα δάνεια είναι εξοντωτικός και άδικος. Όμως, επειδή η διόρθωση της αδικίας στον Εξωδικαστικό κοστίζει 1 δισεκατομμύριο στα ταμεία των funds και του προγράμματος «Ηρακλής», αποφασίζεται να θυσιαστούν οι δανειολήπτες στον βωμό της «χρηματοπιστωτικής σταθερότητας».

pentapostagma.gr