25 Ιουν 2026

Παγκόσμιος κλυδωνισμός στις σχέσεις Ουάσινγκτον-Λονδίνου: Ο Τραμπ τελειώνει τον «ακραία φιλελεύθερο» Μπέρναμ και κηρύσσει τον «θάνατο» της Βρετανίας

Η ωμή παρέμβαση στον Λευκό Οίκο, το άγριο παρασκήνιο για τα πετρέλαια της Βόρειας Θάλασσας, το ξεμπρόστιασμα του Στάρμερ και η δηλητηριώδης βεντέτα με τον επικραέστερο διάδοχο Το απροκάλυπτο bullying του Τραμπ και ο πόλεμος των ενεργειακών κολοσσών...

Μια ανευ προηγουμένου διπλωματική καταιγίδα, που απειλεί να τινάξει στον αέρα την παραδοσιακή «ειδική σχέση» μεταξύ ΗΠΑ και Μεγάλης Βρετανίας, ξέσπασε απευθείας από το Οβάλ Γραφείο, αποδεικνύοντας ότι ο Ντόναλντ Τραμπ δεν διστάζει να παρέμβει με τον πιο κυνικό τρόπο στις εσωτερικές πολιτικές διεργασίες των συμμάχων του. Κατά τη διάρκεια της κρίσιμης συνάντησής του με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ο αμερικανός πρόεδρος εξαπέλυσε μια ισοπεδωτική, ωμή επίθεση εναντίον του Άντι Μπέρναμ, του ανθρώπου που θεωρείται το απόλυτο φαβορί για να διαδεχθεί τον παραιτηθέντα πρωθυπουργό Κιρ Στάρμερ, υποβαθμίζοντάς τον απαξιωτικά σε «δήμαρχο μιας κωμόπολης». Ο Τραμπ, λειτουργώντας ως ο απόλυτος εκπρόσωπος των μεγάλων πετρελαϊκών συμφερόντων, προεξόφλησε με οργή ότι ο Εργατικός βουλευτής, ως «ακραία φιλελεύθερος», θα αρνηθεί πεισματικά να παραδώσει τη Βόρεια Θάλασσα στις πολυεθνικές για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις, ναρκοθετώντας τις σχέσεις των δύο χωρών πριν καν ο Μπέρναμ διαβεί το κατώφλι της Ντάουνινγκ Στριτ.

)*

Το «άδειασμα» του Στάρμερ, η «πεθαμένη» Βρετανία και η χλιδή της Νορβηγίας

Η ρητορική του αμερικανού προέδρου ξεπέρασε κάθε διπλωματικό θέσφατο, καθώς χρησιμοποίησε τη γεωπολιτική συγκυρία για να ξεμπροστιάσει την οικονομική και ενεργειακή πολιτική του Λονδίνου, την οποία χαρακτήρισε ως μια αργή αυτοκτονία. Ο Τραμπ αποκάλυψε το παρασκήνιο των πιέσεων που ασκούσε στον Κιρ Στάρμερ, τονίζοντας ότι του είχε δώσει «εξαιρετικές συμβουλές» να ανοίξει τη Βόρεια Θάλασσα και να αναστήσει το Αμπερντίν –την πάλαι ποτέ πετρελαϊκή πρωτεύουσα της Ευρώπης– καταγγέλλοντας ότι οι Βρετανοί έκλεισαν τα πάντα για χάρη των «ανεμογεννητριών». Με έναν άκρως επιθετικό συλλογισμό, ο ένοικος του Λευκού Οίκου δήλωσε κατηγορηματικά ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο πεθαίνει» εξαιτίας αυτών των εμμονών, την ίδια ώρα που αναγκάζεται να αγοράζει το δικό του πετρέλαιο από τη Νορβηγία πληρώνοντας τεράστια καπέλα. Η σύγκριση που έκανε ήταν ισοπεδωτική: από τη μία μια Νορβηγία που έχει συσσωρεύσει δύο τρισεκατομμύρια δολάρια στις τράπεζες εκμεταλλευόμενη τα κοιτάσματα, και από την άλλη μια Βρετανία βυθισμένη στην οικονομική καθίζηση, που αρνείται να αγγίξει έναν εθνικό θησαυρό.

)*

Η δηλητηριώδης βεντέτα για το Καπιτώλιο και το ρήγμα στο ΝΑΤΟ

Αυτή η μετωπική σύγκρουση δεν αποτελεί απλώς μια διαφωνία για τα ενεργειακά, αλλά την αναζωπύρωση μιας βαθιάς, προσωπικής και ιδεολογικής βεντέτας που κρατάει χρόνια και πλέον έρχεται στην επιφάνεια με εκρηκτικές διαστάσεις. Ο Άντι Μπέρναμ έχει βρεθεί επανειλημμένως στην εμπροσθοφυλακή της κριτικής κατά του Τραμπ, έχοντας χαρακτηρίσει την αμερικανική πολιτική σκηνή «πολωμένη και δηλητηριώδη», ενώ το 2021, κατά τη διάρκεια της αιματηρής εισβολής στο Καπιτώλιο, είχε γκρεμίσει κάθε γέφυρα δηλώνοντας ότι «κάθε Βρετανός πολιτικός που έδωσε σημασία στον Τραμπ θα έπρεπε να ντρέπεται». Η εχθρότητα αυτή περιπλέκεται ακόμα περισσότερο από την οργή του Λευκού Οίκου για τη στάση του Λονδίνου στον πόλεμο με το Ιράν, καθώς ο Τραμπ δεν συγχώρησε ποτέ στον Στάρμερ την άρνησή του να εμπλακεί πλήρως στη στρατιωτική επιχείρηση και να βοηθήσει στο άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ, γεγονός που οδήγησε και στην πρόσφατη παραίτηση του υπουργού Άμυνας Τζον Χίλι. Το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι ξεκάθαρο: η Ουάσινγκτον προαναγγέλλει έναν ακήρυχτο πόλεμο στο Λονδίνο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η επόμενη βρετανική κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με την πλήρη απομόνωση αν δεν υποταχθεί στις αμερικανικές αξιώσεις.

https://periodista.gr/