Αντιδράσεις προκαλεί η προερχόμενη από το «σύστημα Δένδια» και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) «επικοινωνιακή επίθεση», με στόχο την προώθηση του συστήματος ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ ως ενός αμιγώς ελληνικού προϊόντος, προερχόμενου από την καινοτόμο σκέψη εργαζομένων και στελεχών της εταιρίας. Όποιος και να μιλήσει όμως, ωχριά μπροστά στο μείγμα γλαφυρότητας, γραφικότητας και θράσους προερχομένου από ισχυρές δόσεις ναρκισσισμού, με τα οποία περιγράφει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας το εν λόγω πρόγραμμα, σχεδόν ως την κορωνίδα των «επιτευγμάτων» της θητείας του στο ΥΠΕΘΑ.
Τελευταίο κρούσμα που όμως φαίνεται πως αποτέλεσε τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, ήταν η παρουσία του σε -άλλο ένα- συνέδριο όπου φυσικά περιέγραψε μια μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε από την πλευρά της ΕΑΒ… και του ΕΛΚΑΚ (σ.σ. ασχέτως αν είχαν προηγηθεί της ίδρυσής του δοκιμές της χερσαίας έκδοσης του συστήματος…).
Δεν εκπλήσσει το ότι καλοί γνώστες των δυνατοτήτων και των διαδικασιών στην ΕΑΒ σπάνε τη σιωπή τους και καταθέτουν στοιχεία και ερωτήματα, χωρίς βέβαια να περιμένουν απάντηση από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ). Εξάλλου, ποτέ δεν απάντησε για τίποτα, οτιδήποτε κι αν γράψει κανείς. Όσο τεκμηριωμένο και να είναι. Ποτέ δεν διοργάνωσε συνέντευξη Τύπου να απαντήσει σε ερωτήματα χωρίς να γνωρίζει από πριν τι θα τον ρωτήσουν. Όποιος διαφωνεί με την αυθεντία του -και στα θέματα της άμυνας- τόσο το χειρότερο γι’ αυτόν…
Και μόνο η ισχυρή δόση Βοναπαρτισμού που διέπει τα λεγόμενα του, θα έπρεπε αυτομάτως να έχει δημιουργήσει ανησυχία για τον υψηλού ρίσκου τρόπο χειρισμού των θεμάτων της εθνικής άμυνας. Αν ο πολιτικός του προϊστάμενος όμως είτε συμφωνεί είτε φοβάται για πολιτικούς λόγους, εσωκομματικούς και άλλους να τον ελέγξει, τότε η ευθύνη μετατοπίζεται αυτομάτως και τον πλήττει κατά προτεραιότητα. Πάμε όμως στην ουσία όσων πληροφορήθηκε το DP.
Κεντρικό επιχείρημα της ασκούμενης κριτικής, είναι, ότι κατασκευάζοντας και προωθώντας (υπερ)βολικά αφηγήματα που όμως δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αυτό που τελικά επιτυγχάνεται είναι το να απαξιώνεται και η πραγματική δουλειά που έχει γίνει για το σύστημα ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Η δε πραγματικότητα δεν είναι δυνατόν να αλλάξει, απλά και μόνο επειδή βρίσκεται πανταχού παρούσα η πολιτική ιδιοτέλεια που χειραγωγεί τα πάντα με στόχο το πολιτικό όφελος.
Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η προσέγγιση υπονομεύει τη δουλειά όσων προσπαθούν να χτίσουν -ή να αποκαταστήσουν-μεθοδικά δυνατότητες που υπήρχαν στο παρελθόν αλλά «έσβησαν», καθώς η μεθοδικότητα στην Ελλάδα, δυστυχώς, αξιοποιείται για την κατεδάφιση όχι για την οικοδόμηση.
Το ίδιο παρατηρείται και στην αμυντική βιομηχανία, ενώ οι -λογικά- άμεσα ενδιαφερόμενοι, τα Γενικά Επιτελεία, έχουν εδώ και πολλά χρόνια σταματήσει να διεκδικούν τη διαμόρφωση περιβάλλοντος κανονικότητας. Δυστυχώς, όλοι περιορίζονται στην -και καλύπτονται πίσω από την- εφαρμογή πολιτικών εντολών.
Αφορμή της συζήτησης που ξέσπασε ήταν η παρουσίαση σε τηλεοπτικό δίκτυο του συστήματος anti-drone «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» που κατασκευάζεται στην ΕΑΒ. Το σύστημα παρουσιάζεται ως ένα αμιγώς ελληνικό προϊόν, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από το προσωπικό της ΕΑΒ. Είχαμε επίσης διαβάσει δημοσίευμα που προκάλεσε αίσθηση και επιχειρήσαμε να διασταυρώσουμε κάποια από τα αναφερόμενα.
Αφήγημα και πραγματικότητα
Όπως μας εξήγησαν σε επικοινωνία με το DP, «η πραγματικότητα είναι πολύ διαφοροποιημένη σε σχέση με το αφήγημα». Παρουσιάζουμε τις θέσεις αυτές όπως ακριβώς περιήλθαν σε γνώση μας και παραμένουμε πρόθυμοι να φιλοξενήσουμε οποιαδήποτε άποψη επιθυμεί να αμφισβητήσει τα αναφερόμενα.
Όπως προαναφέρθηκε, στόχος όλων θα πρέπει να είναι η ορθολογική αποκατάσταση δυνατοτήτων στην ελληνική αμυντική βιομηχανία. Όσο και να εξυπηρετεί επικοινωνιακά, πατώντας ένα κουμπί δεν γίνονται -και δε συντηρούνται- θαύματα την εποχή της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας των οπλικών συστημάτων, μια εξέλιξη που τροφοδοτείται και από τις εξελίξεις στα σύγχρονα πολεμικά μέτωπα.
Όπως υποστηρίζουν, το σύστημα δεν έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από Έλληνες μηχανικούς ή τεχνικούς, εργαζόμενους στην ΕΑΒ. Διατυπώνεται η εκτίμηση ότι πρόκειται για σύστημα το οποίο προωθήθηκε στην ΕΑΒ (πλακέτες, λογισμικό) από ιδιωτική εταιρεία IKE με έδρα στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, με σκοπό τη μεγιστοποίηση των πιθανοτήτων εμπορικής προώθησης.
Όσον αφορά στη συνέντευξη του διευθυντή του εργοστασίου ηλεκτρονικών της ΕΑΒ και τις αναφορές στις οποίες προέβη κατά τη διάρκειά της, χαρακτηρίσθηκαν ως «αναληθείς και παραπλανητικές», διατυπώνοντας την υποψία ότι ο στόχος που εξυπηρετήθηκε δεν ήταν άλλος από την προσωπική του προβολή, καθώς επίσης και της ολιγάριθμης ομάδας που εμπλέκεται εμπορικά με αυτό το προϊόν.
Όταν το DP εξέφρασε αμφιβολίες ζητώντας περισσότερα στοιχεία που να στηρίζουν τη σοβαρή αιτίαση, οι συνομιλητές μας ισχυρίστηκαν ότι «το ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ δεν υφίσταται καν συστημικά ως προϊόν που σχεδιάζεται και αναπτύσσεται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ». Στα όρια του φαιδρού αγγίζει η αναφορά -σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- περί δήθεν εμπλοκής του ΕΛΚΑΚ στην ανάπτυξη…
Επικαλέστηκαν δε στοιχεία της Διεύθυνσης Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) της εταιρίας, σύμφωνα με τα οποία «δεν υπάρχει καταγεγραμμένο project για τη σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή προϊόντος με την ονομασία ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ που να έχει μάλιστα τις προδιαγραφές που αναφέρθηκαν στη συνέντευξη. Σε αυτό στηρίζεται το συμπέρασμα, ότι δεν είναι δυνατόν να έχει ασχοληθεί εργαζόμενος της ΕΑΒ, διπλωματούχος μηχανικός, για τη σχεδίαση του συστήματος, την κατασκευή ηλεκτρονικών πλακετών, την ανάπτυξη λογισμικού κ.λπ.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Διεύθυνση Ποιότητας, από την οποία δεν προκύπτει να έχουν δημιουργηθεί παραγωγικές διαδικασίες, όπως σχέδια εργασιών, επιθεώρηση, αποδοχή του τελικού προϊόντος κ.λπ., που αποτελούν στάνταρ εταιρικές διαδικασίες για την ανάπτυξη προϊόντος. Ούτε υπάρχει κατατεθειμένος κατασκευαστικός φάκελος με ανάλυση σχεδίων και πιστοποιήσεων, σύμφωνα με τα στρατιωτικά πρότυπα MIL STD 461 (EMC, EMI) και MILSTD 810, δοκιμές με δονήσεις, αλατονέφωση, αντοχή στην ακτινοβολία UV κ.λπ.
Για κάθε προϊόν για το οποίο η ΕΑΒ προσφέρει υπηρεσίες, καταγράφονται πληροφορίες στο σύστημα WBS ως προς τις εργασίες ανά φάση παραγωγής (εργατοώρες), ποιος εργαζόμενος εργάστηκε κ.λπ. Οι υπάρχουσες πληροφορίες όμως αναφέρουν, ότι και για τα τρία επιμέρους προϊόντα που αναφέρθηκαν στη συνέντευξη (Τηλέμαχος, Υπερίων, Κένταυρος), δεν έχει ανοιχτεί κανένα WBS.
Το κομβικό ερώτημα δηλαδή διαμορφώνεται ως ακολούθως: Πώς είναι δυνατόν να διαφημίζονται, ακόμα και τηλεοπτικά, από αξιωματούχους της εταιρίας με τον τρόπο που καταγράφηκε, «εταιρικά προϊόντα» για τα οποία απουσιάζουν οι πάγιες για την ανάπτυξη και κατασκευή τους διαδικασίες παραγωγής! Υπενθυμίζεται, ότι έχουν καταγραφεί επίσης, εμφανίσεις σε παρελάσεις και παρουσιάσεις σε εκθέσεις στο εσωτερικό της χώρας και το εξωτερικό.
Καταληκτικά απευθύνουν -ρητορικά- κάποια ρωτήματα προς τη διοίκηση της ΕΑΒ. Εάν έχει γίνει αντιληπτό ότι η κρατική εταιρία χρησιμοποιείται ως Δούρειος Ίππος για την ανάπτυξη και προώθηση στην αγορά του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, που όπως αναφέρθηκε δεν είναι αμιγώς ελληνικό προϊόν, ούτε και έχει κατασκευαστεί από την ΕΑΒ, παρά τη γνωστή πολιτική ρητορική του υπουργού Εθνικής Άμυνας.
Ζητούνται επίσης και στοιχεία που θα αποδείξουν τον ισχυρισμό του διευθυντή του εργοστασίου ηλεκτρονικών κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής εκπομπής, ότι το Εργοστάσιο Ηλεκτρονικών σχεδιάζει και κατασκευάζει για τα συστήματα, πλακέτες, υποσυστήματα, λογισμικό κ.λπ.
Εκφράζεται δε η εκτίμηση ότι πιθανότερη εκδοχή είναι η απλή συναρμολόγηση κουτιών (blackboxes) που παραδίδονται έτοιμα στην εταιρία. Εάν αυτό ισχύει, τότε η πολιτική ρητορική θα ισοδυναμεί με συνειδητό ψεύδος. Όχι ότι θα πέφταμε και από τα σύννεφα αν διαπιστωνόταν… Το σημαντικό θα ήταν, ότι τέτοια εργασία δεν έχει εγχώρια προστιθέμενη αξία, πέραν την εξασφάλισης υποσυστημάτων από τρίτη χώρα προέλευσης.
Άλλο ζήτημα είναι εάν έχουν γίνει οι απαραίτητες διαδικασίες για την πιστοποίηση των συστημάτων. Υπάρχουν για τα ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ, ΥΠΕΡΙΩΝ και ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, σύμφωνα με τα πρότυπα MIL-STD -461 και MIL-STD- 810. Δεν έχουν πάθει ομαδική παράκρουση οι σύμμαχοι της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ που έχουν θεσπίσει και τηρούν ευλαβικά, τόσο τα στάνταρ ασφαλείας, όσο και τους αυστηρούς περιορισμούς στη χρήση τεχνολογίας τρίτων χωρών. Ιδίως συγκεκριμένων…
Όπως αναφέρεται, ένα σύστημα παρεμβολών δεν μπορεί να τοποθετηθεί σε πολεμικό πλοίο ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα χωρίς πιστοποίηση κατά MIL-STD 461 από τον κατασκευαστή του μείζονος συγκροτήματος. Υπάρχουν βέβαια και πληροφορίες που έχει καταγράψει το ρεπορτάζ, ότι έστω με καθυστέρηση, έγιναν δοκιμές πιστοποίησης.
Το να ζητήσουμε να πληροφορηθούμε εάν η τοποθέτηση σε πλοίο έγινε χωρίς πιστοποίηση, αναλαμβάνοντας τα συνεπαγόμενα ρίσκα για να λένε οι πολιτικοί και οι παπαγάλοι τους «combat proven», είναι το απολύτως αυτονόητο. Επειδή υπάρχουν ορισμένοι που για κάποιον δυσεξήγητο λόγο, πλην ίσως της επικίνδυνης άγνοιας, δεν αντιλαμβάνονται αυτή τη διάσταση, θα συμβουλεύαμε τα αρμόδια Επιτελεία να φροντίσουν να εξηγήσουν ότι σε προϊόντα και υλικά που θα χρησιμοποιηθούν από ανθρώπους, κάθε ολιγωρία στα θέματα ασφαλείας, είναι απλά εγκληματική.
Εν κατακλείδι, μας επισημάνθηκε, ότι «έλλειψη καταγεγραμμένων εργαστηριακών μετρήσεων για το ολοκληρωμένο σύστημα Κένταυρος», θα αποτελούσε παρέκκλιση από τα διεθνή στάνταρ. Επίσης, θα πρέπει να ελεγχθούν ερωτήματα που εγείρονται για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και το λογισμικό, καθώς ο πλημμελής έλεγχος θα μπορούσε να προδώσει πληροφορίες στον αντίπαλο…
Τέλος, δύο πρόσθετα ερωτήματα τα οποία χρήζουν απάντησης από τη διοίκηση της ΕΑΒ:
Προβάλετε και διαφημίζετε επίσης το προϊόν ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ του οποίου η σχεδίαση του σύμφωνα με δημοσιεύσεις έγινε το 2016 και ως προϊόν ολοκληρώθηκε το 2019. Σήμερα Ιούνιος του 2026, επτά χρόνια μετά, δεν έχει πωληθεί σε πελάτη ούτε ένα σύστημα. Ούτε ένα σύστημα δεν έχουν προμηθευτεί οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις παρά το συνεχές μπαράζ δηλώσεων του ΥΕΘΑ για την ανάγκη. Για ποιον λόγο; Τι έχει συμβεί; Πόσες εργατοώρες έχουν χρεωθεί χωρίς κανένα αποτέλεσμα;
Αληθεύει ότι ο απόστρατος της Πολεμικής Αεροπορίας που διορίσθηκε από σας ως Διευθύνοντας Σύμβουλος στη θυγατρική EMC ΕΛΛΑΣ Α.Ε., για μικρό χρονικό διάστημα, ξεκινώντας από το Δεκέμβριο του 2024 με -κατά πληροφορίες- μηνιαίο μισθό 7.500 ευρώ, είναι ή υπήρξε ιδρυτικό μέλος και μέτοχος της εταιρείας ΙΚΕ με έδρα στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, που σας προμηθεύει ολοκληρωμένες μονάδες του συστήματος ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ;
Αληθεύει ότι είχε «στρατοπεδεύσει» στους χώρους της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικών της ΕΑΒ μήνες πριν τοποθετηθεί ως Διευθύνων Σύμβουλος της EMC Ελλάς; Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι η εμπλοκή του είχε αναφορά το σύστημα «Κένταυρος», ρυθμίσεις και εκπαίδευση. Ωστόσο, αληθεύει το ότι οι άδειες εισόδου του στην ΕΑΒ τον συσχετίζουν με την εταιρεία NASTECH, της οποίας φαινόταν δηλαδή ως εργαζόμενός της; Εάν ναι, τότε ο διορισμός δεν αποτελεί εμπορική συναλλαγή σε βάρος της ΕΑΒ Α.Ε και των εργαζομένων της;
Αναφορικά με την εταιρία NASTECH, ανατρέχοντας στο ΓΕΜΗ, το πρόσωπο αυτό εμφανίζεται ως ιδρυτικό μέλος και μέτοχος με ποσοστό 20% από 29/12/2021 έως 10/10/2024. Στην EMC ΕΛΛΑΣ Α.Ε. διορίστηκε ως Διευθύνων Σύμβουλος το Δεκέμβρη του 2024, από την οποία και παραιτήθηκε για προσωπικούς λόγους τον Απρίλιο του 2025. Στο διάστημα αυτό η φυσική παρουσία του στην εταιρεία EMC ΕΛΛΑΣ Α.Ε. ήταν ελάχιστη, καθώς η κυρία εμπλοκή του ήταν με την Διεύθυνση Ηλεκτρονικών της ΕΑΒ. Συμμετείχε και σε ταξίδια στο Ισραήλ με τον Διευθυντή…
Τέλος, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος εταιρείας με έδρα το Λονδίνο που εργάζεται στην Διεύθυνση Ηλεκτρονικών της ΕΑΒ, τι σχέση έχει με το «Κένταυρος» και την εταιρεία NASTECH;
https://www.defence-point.gr/
