11 Απρ 2013

Το κινητό είναι το νέο ναρκωτικό: Πόσο αλλάζει τη ζωή μας, από τα social media μέχρι τη νέα μορφή δημοσιογραφίας.

Zούμε μια νέα επανάσταση και την ζούμε σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου: Την επανάσταση των social media και της εικόνας. Είναι πιο λαϊκή και δημοκρατική επανάσταση, αφού βάζει τους ...
πολίτες να πρωταγωνιστούν και να διαμορφώνουν τη νέα πραγματικότητα με όπλο ένα έξυπνο κινητό.
«Το κινητό είναι το νέο κρακ κυρίες και κύριοι». Κανείς δεν σοκαρίστηκε μέσα στην κατάμεστη αίθουσα του Deree όπου πραγματοποιήθηκε στις 9 Απριλίου το Social Media Conferance '13 που πραγματοποιήθηκε από το Μarketing Week Conferences με πλήθος σημαντικών ομιλητών, μερικοί εκ των οποίων είναι leaders παγκοσμίως. Κάποιοι στριφογυρίσαμε στο χέρι το κινητό, το ακουμπήσαμε ίσως για δευτερόλεπτα δίπλα πριν το ξαναρπάξουμε για να τσεκάρουμε τα mail, να ρίξουμε μια ματιά στο facebook ή να τραβήξουμε μερικές φωτογραφίες. Aν δεν είναι το νέο κράκ (η νέα εξάρτηση) είναι σχεδόν το νέο οξυγόνο.

Η απόλυτη κυριαρχία των social media στη ζωή μας, ως εργαλεία επικοινωνίας, διάδοσης μηνυμάτων και άσκησης νέας πολιτικής marketing, ήταν το αντικείμενο του συνεδρίου. Ας σταθούμε όμως στην παρουσίαση ενός εκ των κορυφαίων του κόσμου: του Dirk Singer, ιδρυτή της Rabbit που αναδείχθηκε Social Media Agency of the Year στη Μεγάλη Βρετανία. Θέλετε ένα φρέσκο παράδειγμα; Ε τότε κοιτάξτε τις δύο φωτογραφίες από την εκλογή Πάπα το 2005 και το 2013. Στον πάπα Βενέδικτο, η πλατεία του Βατικανού γέμισε από χέρια υψωμένα που κρατούσαν φωτογραφικές μηχανές. Τον προηγούμενο μήνα ήταν μια θάλασσα από φωτεινές εικόνες κινητών (και μερικά ipads) που απαθανάτισαν την ανάδειξη του Πάπα Φραγκίσκου. Το κινητό δεν είναι μόνο το νέο κρακ, είναι η προέκταση του χεριού μας. Είναι η νέα αίσθηση μας (μετά την αφή, την ακοή, την όσφρηση, την όραση, τη γεύση...)


Φωτογραφιζόμαστε με κάθε τρόπο και το δείχνουμε σε όλους!
Tι είναι στην πραγματικότητα το κινητό μας; Όχι ένα εργαλείο, αλλά «η επαφή μας με τον έξω κόσμο, ένας τρόπος έκφρασης, χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ανάπτυξης» σημειώνει ο Singer. Διότι ναι, η χρήση του κινητού μας για να κάνουμε ένα τηλεφώνημα, αποτελεί μόνο την πέμπτη επιλογή του χρήστη! Προηγείται η πλοήγηση στο διαδίκτυο, η σύνδεση με facebook και twiter, η χρήση του για να ακούσουμε μουσική και η ενασχόληση με τα παιχνίδια του.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρωταγωνιστούν και αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία. Για την ακρίβεια η τεχνολογία του πολίτη της διπλανής πόρτας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 20% των φωτογραφιών που τραβάμε με τα κινητά μας τα ανεβάζουμε αυτομάτως στο facebook, ενώ παγκοσμίως ανεβαίνουν κάθε μέρα 300 εκατομμύρια φωτογραφίες στο facebook όπως επεσήμανε ο Dirk Singer.Η κυριαρχία της εικόνας στον τρόπο επικοινωνίας αλλά και μετάδοσης των μηνυμάτων και άσκησης marketing ήταν το επίκεντρο της ομιλίας του που επιβεβαιώθηκε ήδη μέσα στην αίθουσα καθώς οι εκατοντάδες παρεβρισκόμενοι στο αμφιθέατρο του Deree κάθε τόσο σήκωναν τα κινητά τους τηλέφωνα για να απαθανατίσουν μέρος των παρουσιάσεων. Θέλετε κι άλλα στοιχεία; Το 10% των φωτογραφιών της ανθρωπότητας (συνολικά 3,8 τρις εικόνες) τραβήχτηκαν τον τελευταίο χρόνο!

Κάθε δύο λεπτά βγάζουμε περισσότερες φωτογραφίες απ' ότι βγήκαν όλο το 1800 (φωτό πάνω) επεσήμανε ο Dirk Singer, γεγονός που οδηγεί και στην αύξηση των πλατφορμών που στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στην ανάδειξη φωτογραφιών και των δυνατοτήτων τους: tumblr, instagram , pinterest είναι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα. Η δύναμη της φωτογραφίας τείνει να υπερισχύσει της δύναμης των λέξεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ οι Ολυμπιακοί Αγώνες τoυ Λονδίνου ήταν οι αγώνες του twitter, οι Ολυμπιακοί του 2016 στη Βραζιλία θα είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες του instagram, σύμφωνα πάντα με την παρουσίαση του Dirk Singer στο Social Media Conference '13.
Είμαι όμορφος – αγόρασέ με
Toν Νοέμβριο του 2011 το 20% των αναρτήσεων στο facebook αφορούσαν φωτογραφίες. Σήμερα, το ποσοστό αυτό παγκοσμίως έχει ανέλθει στο 50%. Προφανώς η κυριαρχία των εικόνων γίνεται και εργαλείο για τις πωλήσεις online. Η απόφασή μας επηρεάζεται κατά 67% από τη φωτογραφία, ενώ κατά 63% από τις πληροφορίες που συνοδεύουν το προϊόν. Αναζητώντας αναρτήσεις πόσες φωτογραφίες έχουν αναρτηθεί με το hashtag #greece θα εντοπίσει κανείς 1,03 εκατομμύρια φωτογραφίες, ενώ με το #athens 245.000 φωτογραφίες.

Η δημοσιογραφία των πολιτών θα κυριαρχήσει
Τα smartphones και η χρήση εργαλείων όπως το instagram φέρνουν μια επανάσταση απρόβλεπτη στον τρόπο επικοινωνίας αλλά και ενημέρωσης. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εφημερίδας Νew York Times που κυκλοφόρησε έχοντας ως κεντρική φωτογραφία στο πρωτοσέλιδο μια φωτογραφία τραβηγμένη με κινητό τηλέφωνο και με instagram. Αλλοτε χρειάζονταν επαγγελματικές μηχανές και photoshop, σήμερα μπορεί ο καθένας να δει τη φωτογραφία του στο πρωτοσέλιδο μιας από τις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Όλα δείχνουν πως η δυνατότητα καταγραφής όσων συμβαίνουν γύρω μας με το έξυπνο κινητό μας και η χρήση του Ιnstagram «θα οδηγήσει σε μια νέα τολμηρή εποχή στη δημοσιογραφία των πολιτών και θα αφηγηθεί της ιστορίας του πλανήτη με έναν πλούσιο, οπτικό τρόπο» σύμφωνα με την παρατήρηση του Kevin Systrom, του ιδρυτή του Ιnstagram.