Γιάννης Μπαζαίος
Χωματερή αστικών και ημιαστικών λεωφορείων της Ευρώπης γίνεται σταδιακά η Θεσσαλονίκη. Στην πόλη κυκλοφορούν ήδη από την άνοιξη τουλάχιστον 135 μεταχειρισμένα, ηλικίας άνω των 11-12 ετών, για λογαριασμό των ΚΤΕΛ που έχουν ..
αναλάβει 35 από τις 77 αστικές λεωφορειακές γραμμές, «τρέχει» ο διαγωνισμός μίσθωσης από τον ΟΑΣΘ για έως και 450 μεταχειρισμένα ηλικίας έως 15 ετών και αυτήν την εβδομάδα ακολουθεί η απόφαση για άλλα 50 μεταχειρισμένα ηλικίας 12-15 ετών από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος σχεδιάζει να τα παραχωρήσει με ειδική προγραμματική σύμβαση (χρησιδάνειο) στον ΟΑΣΘ τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2022.
Η παρέμβαση του Δήμου Θεσσαλονίκης στα συγκοινωνιακά της πόλης έχει πολύπλευρο και... φωτογραφικό ενδιαφέρον. Ο δήμαρχος είχε δηλώσει ότι έψαχνε λεωφορεία στη Γερμανία από τον περασμένο Σεπτέμβριο (ως μέλος του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ) και τον περασμένο Φεβρουάριο ενημερώθηκε από τον (αδελφοποιημένο) Δήμο Λιψίας ότι η θυγατρική του, Leipziger VerkehrsBetriebe GmbH, διαθέτει 50 μεταχειρισμένα λεωφορεία «σε εξαιρετική τιμή».
Ετσι, ζήτησε κάλυψη από την κυβέρνηση και την έλαβε με φωτογραφική ΠΝΠ (άρθρο 29 ΦΕΚ 90 τ.Α’/1.5.2020) ώστε να μπορεί μέχρι το τέλος Αυγούστου να συνάψει συμβάσεις προμήθειας οχημάτων, ανταλλακτικών και υπηρεσιών συντήρησης, ώστε να καλύψει «έκτακτες ανάγκες».
Ακολούθησε η έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο (11.5.2020 ΑΔΑ: ΨΤΣΠΩΡ5-ΕΣΓ) των ειδικών όρων και των (αστείων) τεχνικών προδιαγραφών της σχετικής μελέτης της... Διεύθυνσης Ανακύκλωσης & Διαχείρισης Αστικών Απορριμμάτων (χορηγία ΟΑΣΘ) που ζητούσε τα συγκεκριμένα μεταχειρισμένα λεωφορεία Euro 4 ή νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας με τουλάχιστον 2 πόρτες.
Τα απαιτούμενα χρήματα (900.000 ευρώ) αποφασίστηκε να προέλθουν από τα ανταποδοτικά τέλη, θεωρώντας ανταποδοτική την αγορά –παρ’ ότι βάσει νόμου τα χρήματα αυτά διατίθενται αποκλειστικά για ηλεκτροφωτισμό και καθαριότητα :-).
Οι... φωτογραφίες συνεχίστηκαν με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ δήμου Θεσσαλονίκης και ΟΑΣΘ για την παραχώρηση των συγκεκριμένων λεωφορείων (παρουσία του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή) και το ταξίδι του αντιδημάρχου Οικονομικών και άλλων παραγόντων μαζί με τεχνικούς του ΟΑΣΘ στη Λιψία για να ελέγξουν τα 50 λεωφορεία.
Η Οικονομική Επιτροπή πάντως είχε εγκρίνει τη διαδικασία (29.5.2020 ΑΔΑ: ΩΖ7ΥΩΡ5-Η05), αλλά ξαφνικά την περασμένη Πέμπτη έπειτα από νέα συνεδρίαση ανακοίνωσε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για «διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση» που θα οδηγήσει στη σύναψη συμφωνητικού με οικονομικό φορέα. Επιπλέον, τροποποίησε τεχνικές προδιαγραφές της εγκεκριμένης μελέτης, αλλάζοντας -για άγνωστους ακόμα λόγους- την απαίτηση αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σε Euro 5 EEV ή νεότερη.
Πρακτικά η Οικονομική Επιτροπή ανακοίνωσε διεθνή «διαγωνισμό» εκτός ΕΣΗΔΗΣ, προϋπολογισμού 900.000 ευρώ, για την προαποφασισμένη προμήθεια (!) λεωφορείων από τη Λιψία και ζητά προσφορές σε σφραγισμένο φάκελο μέσα σε 3 εργάσιμες ημέρες, μέχρι τις 10.00 το πρωί αύριο Τετάρτη 22 Ιουλίου, επικαλούμενη ανύπαρκτες προθεσμίες λόγω Covid-19 (η ελάχιστη κορονο-προθεσμία είναι 15 ημέρες). Υστερα από όλα αυτά, δεν μας εξέπληξε η αναφορά ότι δεν θα γίνουν δεκτές τμηματικές προσφορές για το σύνολο των 50 λεωφορείων.
Πολλές φωτογραφίες μαζευτήκανε...
Δεν ξέρω εάν ο δήμαρχος -που του αρέσει να «βρίσκει λύσεις στα προβλήματα»- τα θεωρεί όλα αυτά καλώς καμωμένα, αλλά η ασέβεια αιρετών σε διαδικασίες ενίοτε έχει επιπτώσεις. Ο «Πανίκας» για λιγότερα την πάτησε.
https://www.efsyn.gr/

