24 Δεκ 2020

«Μαϊμού» διασύνδεση με Κρήτη για να πληρώνεται ο ΑΔΜΗΕ!

Χωρίς τυμπανοκρουσίες, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ προχώρησε τις τελευταίες ημέρες στην ηλέκτριση του ενός (αφού το δεύτερο δεν έχει εγκατασταθεί…) καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου – Κρήτης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ ηλεκτρίζει μεν για 24 ώρες τη διασύνδεση, χωρίς βέβαια να γίνει πραγματική ροή φορτίων μεταξύ των δύο συστημάτων (ηπειρωτικού συστήματος και Κρήτης) έστω και με το ένα καλώδιο, για να δείξει πως το έργο τελείωσε…

Δεν έχει μέχρι στιγμής επιβεβαιωθεί η πληροφορία σύμφωνα με την οποία η ηλέκτριση γίνεται ώστε να αρχίσει να εισπράττει έσοδα ο ΑΔΜΗΕ μέσω των αποσβέσεων της επένδυσης, τα οποία θα πληρώσει ο καταναλωτής, με βάση τις σχετικές προβλέψεις του ρυθμιστικού πλαισίου, χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί η ουσιαστική διασύνδεση Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Η λεγόμενη «μικρή διασύνδεση» με την Κρήτη (η μεγάλη αφορά τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης) προβλέπει δύο υποβρύχια καλώδια 200 MW έκαστο, υπόγεια καλώδια λίγων χιλιομέτρων τόσο στην Πελοπόννησο όσο και στην Κρήτη, καθώς και εναέρια τμήματα στις δύο αυτές περιοχές για να συνδεθούν με τα υπάρχοντα συστήματα.

Στο εναέριο κομμάτι της Πελοποννήσου, που κατασκευάστηκε από τους Μολάους μέχρι τον υποσταθμό της Σκλαβούνας (στο σημείο αυτό καταλήγουν τα υπόγεια καλώδια που ξεκινούν από τον παράλιο χώρο που βγαίνουν τα υποβρύχια καλώδια ερχόμενα από την Κρήτη), ο διαγωνισμός προέβλεπε να τοποθετηθεί υπεραγώγιμος αγωγός (με ειδικό υλικό για να περιορίζει την εκπομπή θερμότητας), ώστε η συνολική ικανότητα μεταφοράς από και προς την Κρήτη να μπορούσε να φτάσει στα 180 MW.

Επίσης προβλέπεται εγκατάσταση και στην Κρήτη και την Πελοπόννησο αυτεπαγωγών για τη ρύθμιση της τάσης, αφού είναι γνωστό ότι μια τέτοια υποβρύχια διασύνδεση ανεβάζει πολύ το επίπεδο της τάσης στις άκρες των καλωδίων.

Τελικά, μέχρι σήμερα έχει ποντιστεί μόνο το ένα καλώδιο από τη NEXANS, ενώ το δεύτερο καλώδιο προβλέπεται, αν όλα πάνε καλά στις νέες δοκιμές, να ποντιστεί μέχρι τον Ιούνιο του 2021.

Επιπλέον, δεν έχει γίνει σε μεγάλο μέρος του ποντισμένου καλωδίου θάψιμο, όπως προβλέπεται. Στελέχη που παρακολουθούν το έργο υποστηρίζουν πως «οι αυτεπαγωγές που τοποθετήθηκαν δεν έχουν γίνει αποδεκτές από τις αρμόδιες υπηρεσίες για να λειτουργήσει με ασφάλεια η διασύνδεση και οι οδηγίες που δίνουν για να καταστεί δυνατή έστω και η πρώτη δοκιμή ηλέκτρισης του καλωδίου κινούνται στα όρια της ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος».

Τέλος, «υπάρχουν σοβαρές κατασκευαστικές εκκρεμότητες στο σύνολο του έργου και στα δύο χερσαία τμήματά του που το καθιστούν μη ασφαλές». Είναι ενδεικτικό πως στο εναέριο τμήμα της Πελοποννήσου τοποθετήθηκε απλός αγωγός, ενώ ο υπεραγώγιμος θα τοποθετηθεί αργότερα, αφού πρώτα ξηλωθεί αυτός που υπάρχει, διαδικασία που θα απαιτήσει περίπου πέντε μήνες και πρόσθετο, υψηλό, κόστος κατασκευής.

ΠΗΓΗ: δημοκρατία