Πρόκειται για έργα ο προϋπολογισμός των οποίων ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ και αφορούν διαχείριση δικτύων, υδάτων, οδικούς άξονες αλλά και κτίρια του Δημοσίου.
1. Το μεγαλύτερο, με προϋπολογισμό που μπορεί να φτάσει και το μισό δισ. ευρώ, αφορά τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας για τα επόμενα χρόνια και αναμένεται να προκηρυχθεί από τον ΟΣΕ. Πρόκειται για σχέδιο που έχει βαλτώσει εδώ και μία δεκαετία εξαιτίας των αντιδράσεων από συνδικαλιστές του οργανισμού. Ομως η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ζητήσει, μεταξύ άλλων, και βιώσιμο σχέδιο για την αναβάθμιση και τη συντήρηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς η σημερινή κατάσταση περιορίζει τη δυνατότητα κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών.
2. Το δεύτερο μεγαλύτερο έργο αφορά την ανακατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της ΕΥΔΑΠ, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 420.000.000 ευρώ. Και γι’ αυτό το έργο, όπως και για το αντίστοιχο του ΟΣΕ, υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις στο εσωτερικό της ΕΥΔΑΠ.
Πάντως, εδώ και μήνες το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου, ο οποίος θα εξετάσει το μοντέλο υλοποίησης των έργων συντήρησης και αναβάθμισης των σχετικών υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι από το 2005 η ΕΥΔΑΠ δεν πληρώνει στο Δημόσιο το κόστος του αδιύλιστου νερού, προσφέροντας ως αντάλλαγμα το κόστος συντήρησης του δικτύου μεταφοράς του από τη δυτική Ελλάδα και τη Βοιωτία.
3. Το τρίτο σε μέγεθος έργο είναι η λειτουργία και η συντήρηση του μετρό της Θεσσαλονίκης, που έχει εκτιμώμενο ύψος κοντά στα 400.000.000 ευρώ. Είναι το πρώτο έργο τέτοιου είδους που θα υλοποιηθεί στην Ελλάδα, καθώς πρώτη φορά θα παραχωρηθεί
σε ιδιώτες η διαχείριση δικτύου μετρό. Πρόκειται για απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία χρηματοδοτεί το έργο κατασκευής του μετρό στη Θεσσαλονίκη, που παρουσιάζει
τεράστιες καθυστερήσεις και, σύμφωνα με το τελευταίο χρονοδιάγραμμα, θα παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023. Αρκετοί θεωρούν δύσκολη την τήρηση του συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, ωστόσο στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Υποδομών δεν έχουν μέχρι στιγμής μεταφέρει εκ νέου προς τα πίσω την ολοκλήρωση του έργου που άρχισε το 2006…
Δικαστικά μέγαρα
4. Προϋπολογισμό περί τα 300.000.000 ευρώ έχει το πακέτο των τριών διαγωνισμών με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα για την κατασκευή έξι νέων δικαστικών μεγάρων καθώς και την ανακατασκευή άλλων έξι. Προ ημερών προκηρύχθηκαν οι κλειστοί
διαγωνισμοί, με πρόσκληση τριών εταιριών, ώστε να επιλεγούν οι σύμβουλοι που θα προετοιμάσουν τους τρεις διαγωνισμούς ΣΔΙΤ.
Στον πρώτο διαγωνισμό εντάσσονται η ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου καθώς και η ανακατασκευή των υφιστάμενων δικαστικών μεγάρων σε Ρέθυμνο και Χανιά. Στον δεύτερο διαγωνισμό ΣΔΙΤ εντάσσονται η ανέγερση των νέων δικαστικών μεγάρων σε Κιλκίς, Σέρρες και Εδεσσα καθώς και η ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Στον διαγωνισμό εντάσσονται η κατασκευή των νέων δικαστικών μεγάρων σε Λαμία και Βόλο και η ανακατασκευή των κτιρίων που χρησιμοποιούν τα δικαστήρια σε Λάρισα, Καρδίτσα και Τρίκαλα. Οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την κατασκευή των νέων κτιρίων ή την αναβάθμιση των υφισταμένων αλλά και τη συντήρησή τους.
5. Μέσα στη φετινή χρονιά αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το νέο κτίριο που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προϋπολογισμού 112.000.000 ευρώ, στην οδό Πειραιώς, αλλά και ο διαγωνισμός για την κατασκευή και τη συντήρηση 17 νέων σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους άνω των 120.000.000 ευρώ.
6. Στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν ότι μέσα στη φετινή χρονιά θα προχωρήσει στο δεύτερο στάδιο και ο διαγωνισμός για την κατασκευή και τη λειτουργία του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη» του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Είχε
προκηρυχθεί προ διετίας, με προϋπολογισμό 290.000.000 ευρώ, και αρχικό ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει οι Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ σε κοινοπραξία με την επενδυτική εταιρία Marguerite, Shikun & Binui και η κοινοπραξία Μυτιληναίος -Acciona – Intertoll. Στο υπουργείο ανακοίνωσαν προ ημερών ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες αδειοδότησης του έργου από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το υπουργείο Περιβάλλοντος για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
7. Σε εξέλιξη είναι και ο διαγωνισμός για το έργο «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ», το γνωστό ως «Flyover», προϋπολογισμού 370.000.000 ευρώ. Οι πέντε διαγωνιζόμενοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το έργο είναι οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Intertoll Europe Zrt.
Φοιτητικές κατοικίες, σχολεία, πανεπιστημιακά κτίρια
Σε εξέλιξη βρίσκονται και τρεις διαγωνισμοί για την κατασκευή φοιτητικών κατοικιών σε Κρήτη, Θράκη και Θεσσαλία με ΣΔΙΤ, καθώς και οι διαγωνισμοί για κτίριο της Ακαδημίας Αθηνών και για κατασκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων στα Χανιά. Επτά υποψήφιοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και στους τρεις διαγωνισμούς που αφορούν την κατασκευή και τη συντήρηση φοιτητικών κατοικιών.
Πρόκειται για τους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Archirodon, Intrakat, ΘΕΜΕΛΗ και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ. Ο τελευταίος διαγωνισμός αφορούσε το έργο κατασκευής φοιτητικών εστιών και άλλων πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων σε Βόλο και Λαμία μέσω ΣΔΙΤ που προωθεί το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Τα ίδια επτά σχήματα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και στον διαγωνισμό του Πανεπιστημίου Κρήτης, του μεγαλύτερου κτιριακού έργου που προωθείται στην Ελλάδα με ΣΔΙΤ,
προϋπολογισμού 207.000.000 ευρώ. Στη δεύτερη φάση πέρασαν οι έξι όμιλοι, πλην ΘΕΜΕΛΗ.
Τα ίδια σχήματα συμμετέχουν και στον διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ «Υλοποίηση φοιτητικών εστιών, εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λοιπών υποδομών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης», προϋπολογισμού 105.400.000 ευρώ.
Τρεις όμιλοι (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΑΤΕΣΕ – Μυτιληναίος) συμμετέχουν στον διαγωνισμό για τις οκτώ σχολικές μονάδες του Δήμου Χανίων, προϋπολογισμού 33.700.000 ευρώ, μαζί με την ανάπλαση κεντρικού πάρκου της πόλης.