9 Απρ 2023

Δεν θα αφήσουν τίποτα όρθιο; Ετοιμάζουν άρον άρον νομοθετική ρύθμιση για «ενιαίο Μετοχικό Ταμείο»

 


Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από το ΥΠΕΘΑ επίκειται νομοθετική ρύθμιση πριν κλείσει η Βουλή οριστικά για Πάσχα και Εκλογές, για ενιαίο Μετοχικό Ταμείο και για τα τρία Επιτελεία, πράγμα που επιζητεί από καιρό η Ένωση Αξιωματικών Αποστράτων Στρατού (Ε.Α.Α.Σ) και η οποία.. πρόσφατα επανήλθε με την “κινητοποίηση” (διαμαρτυρία) της έξω από το Υπουργείο Άμυνας. 

Με αφορμή λοιπόν τα παραπάνω αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους δεν πρέπει κυρίως στην παρούσα προεκλογική συγκυρία να αναληφθεί “εν θερμώ” οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία, πριν εξετασθεί σε βάθος το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κάθε Ταμείου και σε καμία περίπτωση πριν το Μ.Τ.Σ. προχωρήσει σε εξυγίανση με διαφάνεια και λογοδοσία.

Το Μ.Τ.Σ. οφείλει να πει μόνο την αλήθεια στους μετόχους και στους μερισματούχους του, ώστε οι όποιες ενέργειες ακολουθήσουν να είναι οι ενδεδειγμένες, όπως έκανε το Αρχηγείο του ΛΣ με το με το ΜΤΝ, ώστε να δοθούν λύσεις στα διαχρονικά του προβλήματα και να μην είναι σε βάρος των δύο από κάθε άποψη υγιή πολλά χρόνια, ΜΤΝ και ΜΤΑ.
Υπάρχει μία εσκεμμένη παραπληροφόρηση με σκοπό την νομοθέτηση όχι για να αρθεί κάποια αδικία (που δεν υπάρχει για το ΜΤΣ), αλλά για να “βάλουν χέρι” στα άλλα δύο Ταμεία και κυρίως στα αποθεματικά τους, που λειτουργούν άψογα και με πλήρη διαφάνεια χωρίς να έχει παρουσιαστεί καμία κακό διαχείριση, σε αντίθεση με τα όσα μέχρι τώρα έχουν συμβεί στο ΜΤΣ το οποίο βρίσκεται στην προβληματική σημερινή κατάσταση πάνω από μια δεκαετία και παρόλη την προσπάθεια της πολιτείας από το 2012 να λυθεί το θέμα, αυτό δεν κατέστη εφικτό.
Ο ρόλος και η αποστολή των Μετοχικών Ταμείων καθορίζεται ρητά στους ξεχωριστούς ιδρυτικούς νόμους που τα διέπουν και οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν. Τους νόμους αυτούς διαχρονικά σεβάστηκαν όλες οι κυβερνήσεις τόσο όσον αφορά στην ανεξαρτησία των διοικήσεων όσο και στην αυτοτελή διαχείριση των εσόδων τους και  ιδιαίτερα στα έσοδα που αφορούν  τις κρατήσεις 4% επί των πάσης φύσεως δαπανών και όχι στα έσοδα που προέρχονται αποκλειστικά από τα εξοπλιστικά προγράμματα.
Με τον 4454/2017 (άρθρο 35) εξακολουθούν να ισχύουν οι ιδρυτικοί και καταστατικοί νόμοι των Μετοχικών Ταμείων και επομένως κάθε άλλη σκέψη και τροποποίηση τους στην παρούσα χρονική στιγμή υποκρύπτει άλλους σκοπούς και θα αποβεί σε βάρος όλων των Αποστράτων, αλλά και όλων των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ που είναι οι κύριοι μέτοχοι και πληρώνουν μεγάλες εισφορές σε όλη τους την σταδιοδρομία κάθε μήνα.
Επίσης να ληφθούν υπόψη ότι:
1) Το 60% των μερισματούχων του Μ.Τ.Σ. είναι απόστρατοι της ΕΛ.ΑΣ. και της τέως χωροφυλακής.
Τα έσοδα του Ταμείου από τις κρατήσεις του 4% επί των πάσης φύσεως δαπανών προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από τις δαπάνες του ΓΕΣ και ΔΕΝ υπάρχει καμία συνεισφορά από τις δαπάνες της Ελληνικής Αστυνομίας.
Ακόμη και η εισφορά των μετοχών της ΕΛ.ΑΣ στο ΜΤΣ υπολείπεται σε λιγοτερο από το μισό από το πόσο που εισφέρουν οι μέτοχοι του ΣΞ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την συρρίκνωση των μερισμάτων του Μ.Τ.Σ. αφού θα πρέπει να διαμοιραστούν λιγότερα χρήματα σε περισσότερο αριθμό δικαιούχων με ανισοκαταβολή εισφοράς.
2) Η νομοθεσία του Μ.Τ.Σ. (ΑΝ 559/1937) προβλέπει διαφορετική δυνατότητα απονομής μισθολογικού βαθμού στους μερισματούχους του, ακόμη δε χειρότερα με τους εξελικτικούς βαθμούς της ΕΛ.ΑΣ., σε αντίθεση με το ΜΤΝ και ΜΤΑ που έχουν επιλύσει αυτά τα θέματα και εφαρμόζουν ενιαία πολιτική παροχών, πράγμα που ήδη θα έπρεπε να έχει πράξει και το Μ.Τ.Σ. πολλά χρόνια πριν.
3) το Μ.Τ.Ν. και το Μ.Τ.Α. υπέστησαν τεράστιο κούρεμα αποθεματικών το 2012 λόγω του PSI, συνεισφέροντας στην τότε εθνική προσπάθεια. Αντίθετα το Μ.Τ.Σ. λόγω της κακοδιαχείρισης και μη μπορώντας να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις έναντι των μερισματούχων του, αντί να συνεισφέρει στο PSI, επιχορηγήθηκε την ίδια χρονιά από τον κρατικό προϋπολογισμό με ποσό 180 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να μπορέσει να αντιποκριθεί στις τότε  ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΒΟΕΑ των παιδιών και λίγα χρόνια αργότερα έλαβε για τον ίδιο λόγο μεγάλο άτοκο δάνειο χωρίς να λυθεί το πρόβλημα.
4) Τα ποσά που παρέχονται στους δικαιούχους από τα Ε.Κ.Ο.Ε.Μ είναι διαφορετικά για κάθε Γενικό Επιτελείο, καθώς οι πηγές εσόδων τους ποικίλουν. Για την ενημέρωση και μόνο των ενδιαφερομένων το ΕΚΟΕΜ του ΣΞ παρέχει περισσότερα χρήματα στους μερισματούχους του σε σχέση με το ΕΚΟΕΜΝ και ΕΚΟΕΜΑ.
Εδώ είναι ευκαιρία να σημειωθεί ότι σε καμία περίπτωση δεν τίθεται θέμα μετατροπής  των Μετοχικών Ταμείων σε Επικουρικά, καθόσον οι πόροι τους ουδέποτε επιβάρυναν και συνεχίζουν να μην επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο νόμος 4254/2014 σωστά προέβη στην εξαίρεσή τους λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ρόλος των Μετοχικών Ταμείων δεν συνάδει με αυτόν της επικουρικής ασφάλισης των Δημοσίων Υπαλλήλων.
Συμπερασματικά τονίζεται ότι πριν από οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση για αλλαγή του ισχύοντος εδώ και χρόνια νομοθετικού πλαισίου των Μετοχικών Ταμείων πρέπει να γίνει πρώτα ο έλεγχος και η εξυγίανση του ΜΤΣ και με βάση τα δεδομένα που θα προκύψουν, να εξεταστεί η βέλτιστη και αποδεκτή από τα ταμεία ΜΤΝ και ΜΤΑ λύση, επωφελεία όλων των Ταμείων και όχι η όποια λύση να είναι σε βάρος των δύο υγιών Ταμείων (Μ.Τ.Ν. – Μ.Τ.Α.).
Γι’ αυτό θα πρέπει να τεθούν προ των ευθυνών τους και να τις αναλάβουν όλοι οι θεσμικοί φορείς ΓΕΝ-ΕΑΑΝ-ΜΤΝ, ΓΕΑ-ΕΑΑΑ-ΜΤΑ, καθώς και ο αρμόδιος ΥΦΕΘΑ Νίκος Χαρδαλιάς, ότι προεκλογικοί αιφνιδιασμοί με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής στο θέμα των Μετοχικών Ταμείων για ψηφοθηρικούς λόγους, δεν θα γίνουν αποδεκτοί από τα εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελέχη του ΠΝ-ΛΣ και ΠΑ.
 Militaire.gr