6 Απρ 2023

Το μεγάλο παίγνιο με το πετρέλαιο… Η Σαουδική Αραβία “εκδικείται”

 


Η Σαουδική Αραβία το έκανε ξανά. Η ντε φάκτο ηγέτις της κύριας λέσχης παραγωγών πετρελαίου στον κόσμο εκτόξευσε τις τιμές του αργού στις αρχές της εβδομάδας, αφού πρότεινε περαιτέρω μείωση της παραγωγής του. Δεδομένης της ισχύος του ΟΠΕΚ, η επίδειξη δύναμης θεωρείται περισσότερο σαν κάτι λογικό παρά σαν κάτι που προκαλεί έκπληξη.

ΤΩΝ ΤΖΟΡΤΖ ΧΕΪ, ΓΙΟΒΕΝ ΤΣΕΝ
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Το τελευταίο παιχνίδι του Σαουδάραβα πρίγκιπα και διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν είναι σίγουρα εντυπωσιακό. Οταν ο ΟΠΕΚ και οι συνδεόμενοι με αυτόν σύμμαχοι, όπως η Ρωσία, υποσχέθηκαν να μειώσουν την ημερήσια προσφορά κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Οκτώβριο, ήταν μια επίσημη απόφαση του λεγόμενου ομίλου OPEC+, που ελέγχει πάνω από το 40% της παγκόσμιας παραγωγής.

Το αντίστοιχο της Κυριακής ήταν μια «εθελοντική» ανακοίνωση από ένα επιλεγμένο υποσύνολο. Γενικότερα, σημαίνοντες φορείς που προβαίνουν σε προβλέψεις για το θέμα, όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, αναμένουν ότι η αγορά πετρελαίου θα καταστεί ανελαστικότερη εντός του τρέχοντος έτους, διότι η ζήτηση της Κίνας πλέον ανακάμπτει.

Αυτό θα μπορούσε να στηρίξει τις τιμές του αργού ούτως ή άλλως. Εν τω μεταξύ, η μακροπρόθεσμη εξάρτηση της Σαουδικής Αραβίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες ως κύριας εγγυήτριας της περιφερειακής της ασφάλειας θα σήμαινε κανονικά ότι δεν θα έκανε ένα βιαστικό βήμα που θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές της βενζίνης στα πρατήρια των ΗΠΑ.

Ωστόσο, ο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν έχει πολλούς οικονομικούς λόγους να δυσαρεστήσει τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν. Οι καταρρεύσεις τραπεζών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού οδήγησαν τις τιμές του πετρελαίου σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 15%, στα 73 δολάρια το βαρέλι τον Μάρτιο.

Αυτό είναι άβολα πλησίον των επιπέδων στο οποίο ισοσκελίζεται ο προϋπολογισμός της Σαουδικής Αραβίας. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι πως, ενώ η ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης μετά την πανδημία του κορωνοϊού θα πρέπει να ενισχύσει τις τιμές του πετρελαίου, δεν είναι απολύτως σαφές κατά πόσον.

Σε αντίθεση με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η κινεζική κατανάλωση πετρελαίου καθοδηγείται περισσότερο από τη βιομηχανία παρά από τα ταξίδια, και η πρώτη δεν έχει ακόμη αυξηθεί αρκετά. Η Σαουδική Αραβία θα μπορούσε να έχει απορρίψει τις νέες περικοπές, αν φοβόταν ότι θα έχανε μερίδιο αγοράς ή θα δημιουργούσε πολιτική αναταραχή. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ