29 Μαΐ 2023

Η «κόπωση» στην αγορά της Γερμανίας απειλεί το ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού

 


Προβληματισμός επικρατεί στην ελληνική βιομηχανία του τουρισμού από την «κόπωση» που παρουσιάζεται στην αγορά της Γερμανίας, το διαχρονικά καλύτερο πελάτη της χώρας.

Τα οικονομικά προβλήματα και...

το φάντασμα της ύφεσης στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, αυτή της Γερμανίας, αναδιατάσσουν τον σχεδιασμό των πολιτών και όπως είναι φυσικό είναι κάτι που δυσαρεστεί τους παράγοντες του ελληνικού τουρισμού.

Τα σημάδια από τους πρώτους μήνες του πρώτου 3μηνου του 2023 δεν είναι ενθαρρυντικά. Έτσι λοιπόν, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα από την Τράπεζα της Ελλάδος, παρουσιάζονται μειωμένα τα έσοδα σε σχέση με το περασμένο έτος, ενώ και η κατά κεφαλήν δαπάνη των Γερμανών είναι μειωμένη.

Επίσης, αν και σε επίπεδα 3μήνου, οι αφίξεις είναι οριακά υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι, εντούτοις τα στοιχεία για τον Μάρτιο δείχνουν και εκεί κάμψη.

Αναλυτές σημειώνουν ότι οι ενδείξεις που υπάρχουν για το καλοκαίρι προκαλούν αν μη τι άλλο προβληματισμό, αφού οι προκρατήσεις δεν έχουν την ένταση που έχουν από άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα από την Βρετανία. Ως αντίβαρο σε αυτή την εκτίμηση αναφέρεται το γεγονός ότι οι Γερμανοί έχουν και ένα στοιχείο ελληνικό που τους κάνει να είναι λίγο της τελευταίας στιγμής και όχι του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, σε ότι αφορά τον τουρισμό.

Ας δούμε λίγο τα στοιχεία, όπως αυτά αποτυπώνονται στην έκθεση της ΤτΕ:

  1. Οι εισπράξεις από τους Γερμανούς το πρώτο 3μηνο ήταν 63,3 εκατ. από 65,6 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022, μείωση 3,5%. Πιο απαισιόδοξα είναι τα στοιχεία για τον Μάρτιο όπου η πτώση της τάξεως του 12% και τα έσοδα ανήλθαν σε 23,4 εκατ. από 26,6 εκατ. Η πτώση είναι μεγαλύτερη αν η σύγκριση γίνει με το 2019, όπου στο 3μηνο οι εισπράξεις ήταν 85,1 εκατ. και τον Μάρτιο του 2019 ήταν στα 36,5 εκατ.
  2. Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις στο 3μηνο η εικόνα δεν είναι κακή, αφού ήρθαν περισσότεροι. Συγκεκριμένα οι τουρίστες που έφτασαν στην Ελλάδα από την Γερμανία ήταν 158 χιλ., έναντι 151,4 χιλ. το αντίστοιχο περυσινό 3μηνο, αύξηση 4,4%. Αντίθετα μείωση 5,9% παρουσίασαν οι αφίξεις για τον μήνα Μάρτιο που ανήλθαν σε 52,2 χιλ. από 55,5 χιλ. πέρυσι. Τα αντίστοιχα νούμερα του 2019, ήταν σαφώς μεγαλύτερα. Οι αφίξεις στο 3μηνο ήταν 177,4 χιλ. και 69,9 χιλ. τον Μάρτιο.

Πάντως αναλυτές σημειώνουν ότι μπορεί να υπάρχει και ένας συγκυριακός παράγοντας που εμφανίζεται αυτή η εικόνα και αυτό στηρίζεται σε δύο συγκεκριμένα στοιχεία. Το ένα έχει να κάνει με το ότι και το 2019 τα στοιχεία ήταν ακόμη πιο δυσμενή σε σχέση με το 2018, αλλά στο τέλος του έτους η εικόνα ήταν τελείως διαφορετική.

Και το άλλο σχετίζεται με το ότι η κατάσταση στην οικονομία της Γερμανίας δείχνει τελικά να μην είναι τόσο κακή, όσο αρχικά φαινόταν, κάτι που αν τελικά ισχύει, μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά για την ψυχολογία των τουριστών.

Τέλος, να σημειωθεί ότι ως αντίβαρο στην μάλλον προβληματική εικόνα από την Γερμανία είναι τα στοιχεία από Βρετανία και ΗΠΑ, τα οποία είναι κάτι περισσότερο από ενθαρρυντικά.