Σε νέο ομολογιακό δανεισμό, ύψους 806 εκατ. ευρώ, προσέφυγε το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών (ΔΑΑ) προκειμένου να προχωρήσει το πρόγραμμα επέκτασης του Αερολιμένα, όπως υποστηρίζει.Η εταιρεία αποτελεί την πρώτη αποτυχία δημόσιας εγγραφής το 2024 από τους ξένους αναδόχους (Morgan Stanley, BoFA, Deutche Bank) καθώς μετά τις ρευστοποιήσεις και από τα 9 ευρώ που πήγε κατά την εισαγωγή, η χρηματιστηριακή τιμή σήμερα παραμένει χαμηλότερα από την τιμή διάθεσης (8,20 ευρώ) ενώ έχει γίνει και διανομή μεικτού μερίσματος (0,33 ευρώ).
Εκτός από την άσχημη χρηματιστηριακή πορεία, όμως, η εταιρεία σχεδόν κάθε τρεις μήνες προσφεύγει με ...συνέπεια στις τράπεζες.
Τον περασμένο Ιούλιο έλαβε 135 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (22 εκατ. ευρώ από πόρους του ελληνικού Δημοσίου) και ομολογιακό 105 εκατ. ευρώ από τέσσερις τράπεζες (Εurobank, Πειραιώς, Alpha Βank, Εθνική).
Τρεις μήνες μετά, στις 23 Οκτωβρίου η εισηγμένη προχώρησε σε σύμβαση ομολογιακού δανεισμού, ύψους 806 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά με την Alpha bank (λήξεως 2042).
Το δάνειο σύμφωνα με την διοίκηση παρέχει ανταγωνιστικούς όρους και επιτρέπει την σταδιακή ανάληψη. Ο συνολικός δανεισμός του αερολιμένα προς τις τέσσερις τράπεζες ανέρχεται πλέον σε 1,7 δισ. ευρώ και ο δείκτης καθαρού χρέους προς λειτουργικά κέρδη θα εκτοξευθεί εφόσον το ΔΑΑ προχωρήσει σε ανάληψη του ομολογιακού δανείου.
Στο πρώτο εξάμηνο ο σχετικός δείκτης βρισκόταν ήδη στο 2.
Υπενθυμίζεται ότι προ της εισαγωγής της εταιρείας στο χρηματιστήριο Αθηνών, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες είχαν προχωρήσει σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της κατά 700-800 εκατ. ευρώ και σχεδόν ένα χρόνο μετά συνάπτει δανεισμό δίχως την συμμετοχή των υπόλοιπων τριών τραπεζών.
Τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα δεν προήλθαν από τις υψηλές αμοιβές, αλλά από τις… αυξήσεις του κατώτατου μισθού
Παρά τα αλλεπάλληλα ρεκόρ τα οποία επικοινωνεί το Αεροδρόμιο στην επιβατική κίνηση με άνοδο 13,3% και 24 εκατ. επιβάτες στο 9μηνο (έναντι 21,7 εκατ. του 2023) οι επιδόσεις στα οικονομικά αποτελέσματα είναι πενιχρές, μια ένδειξη ότι, με τις σημερινές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό του αεροδρομίου δεν δύναται ούτε να εξυπηρετήσει επαρκώς τους επιβάτες, ούτε να αυξήσει τα οικονομικά του μεγέθη.
Ο κύκλος εργασιών του αυξήθηκε κατά 10% στα 509 εκατ. ευρώ και τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA σε 339 εκατ. ευρώ (αύξηση 16,9%).
Τα δε καθαρά κέρδη αυξήθηκαν μόλις κατά 3,4% στα 195 εκατ. ευρώ.
Το Διεθνές Αεροδρόμιο, όμως, στο πρώτο εξάμηνο του 2024 είχε αυξήσει τις αμοιβές του διοικητικού συμβουλίου κατά 40,6% και των στελεχών κατά 69,8% και σήμερα υποστηρίζει ότι, τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 11% στα 157 εκατ. ευρώ λόγω α) των πρόσθετων πόρων (προσωπικό της Εταιρείας και υπηρεσίες από τρίτους) που απαιτήθηκαν για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, β) των προσαρμογών των συμβατικών αντιτίμων διαφόρων συμβάσεων ανάθεσης εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες, λόγω της επανενεργοποίησης των αυξήσεων που σχετίζονται με την αναγνώριση των «τριετιών», σε συνδυασμό με τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο του 2024.
Παφίλας Δημήτρης
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr