28 Νοε 2025

ΕΚΤΡΩΜΑΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ για τις Ε.Δ που θα φέρει καταστροφικά αποτελέσματα

 

Λόγω της εξαιρετικής σοβαρότητας του σχεδίου νόμου «χάρτης μετάβασης» που αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, το Σκιώδες Συμβούλιο Σοφών (Σx3) που αθροιστικά συγκεντρώνει αιώνες επιχειρησιακής και επιτελικής γνώσης και εμπειρίας και.. ενσαρκώνει τη θεσμική μνήμη των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων τουλάχιστον των τελευταίων 50 ετών, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του “ΚΑΤΑΔΕΙΚΤΗ” να σχολιάσει τις προβλέψεις του. Στο πλαίσιο αυτό δημοσιεύεται το πρώτο, συνοπτικό ως προς το εύρος και το βάθος, κείμενο της σειράς.

Γράφει το Σx3

Ένας εκτρωματικός νόμος που αποδομεί πλήρως τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και δημιουργεί έντονα «ταξικό» και «τοξικό» περιβάλλον για το προσωπικό τους, καθώς πλήττει καίρια τη συναδελφικότητα και τη συντροφικότητα που σε συνδυασμό με την πειθαρχία αποτελούν τον συνδετικό ιστό του «στρατού εν πολέμω», βρίσκεται σε προκαταρκτική φάση της διαδικασίας για την κύρωση του από τη Βουλή των Ελλήνων. Βέβαια στο πλαίσιο της εικονικής πραγματικότητας που επιχειρεί να διαμορφώσει η επικοινωνιακή πρακτική του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, ο νόμος παρουσιάζεται ως η ανάπλαση, αναμόρφωση και αναγέννηση τους.

Στην πράξη όμως ο «βομβαρδισμός» των στελεχών και του κοινού με «ευεργετικά μέτρα και διευκολύνσεις» που άρχισε με την υπουργική ομιλία στην τελετή για τον εορτασμό της ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι είναι πλήρως αντιληπτό ότι ο νόμος συναντά ισχυρές αντιδράσεις. Για αυτό και επιστρατεύονται παλαιοκομματικές πρακτικές που επιχειρούν υπέρβαση των αντιδράσεων με υποστηρικτικά μέτρα.

Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου με τον «πομπώδη» τίτλο «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή (Σταδιοδρομία και εξέλιξη Αξιωματικών, Υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών των Ενόπλων Δυνάμεων, μισθολογικές ρυθμίσεις για το στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αναδιοργάνωση ακαδημαϊκής εκπαίδευσης των Ενόπλων Δυνάμεων, στρατολογία των Ελλήνων, εθελοντική στράτευση γυναικών και άλλες διατάξεις)», εκδόθηκε σε τελική μορφή και τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι την 5η Δεκεμβρίου 2025.

Υπενθυμίζεται, ότι προσχέδιο του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, είχε κοινοποιηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο ώστε να «μετρηθούν» οι αντιδράσεις. Το τελικό σχέδιο νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση, σε σχέση με το δοκίμιο του Σεπτεμβρίου φέρει ελάχιστες αλλαγές που αφορούν πρώτιστα νομοτεχνικές βελτιώσεις, αλλά και την καλύτερη διαμόρφωση του κειμένου.

Διατηρεί όμως όλα τα αρνητικά στοιχεία, τα οποία και συγκεκριμένα και συνοπτικά είναι:

α. Δεν υπάρχει εξορθολογισμός αλλά υποβάθμιση της εξέλιξης των Αξιωματικών προέλευσης Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ).

β. Οι εισαγόμενοι με πανελλήνιες εξετάσεις στις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) Μόνιμοι Αξιωματικοί υποβαθμίζονται, δεν προάγονται σε αξιωματικούς παρόλο που οι Σχολές τους ανωτατοποιούνται, με βασικό κύκλο σπουδών που προσιδιάζει με εκείνο των ΑΣΕΙ. Αξιωματικοί γίνονται μόνο όσοι αποκτούν ανάλογο πτυχίο από Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΑΕΙ), έχουν 14 χρόνια υπηρεσίας και φθάνουν μέχρι το βαθμό του Ταγματάρχη. Παράλληλα στο 2ο έτος σπουδών τους ποσοστό 12% δύναται να μετατάσσεται με κατατακτήριες εξετάσεις σε ΑΣΕΙ του αυτού κλάδου. Ουσιαστικά το σχέδιο νόμου αποτελεί «ταφόπλακα» για τις ΑΣΣΥ αλλά και τους αποφοίτους τους που υπηρετούν.

γ. Σύμφωνα με τους «φωστήρες» που συνέταξαν το σχέδιο νόμου οι Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠΟΠ) παραμένουν ως Στρατιώτες επί οκτώ χρόνια (!) και μετατάσσονται στο Σώμα Υπαξιωματικών μετά τον χρόνο που προαναφέρθηκε, ως Δεκανείς. Επίσης μονιμοποιούνται άκριτα και εξελίσσονται με τον βαθμό του Αρχιλοχία, σε ηλικία των 55+ ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ήδη στις σχετικές προκηρύξεις υφίσταται απροθυμία προσέλευσης, εκτιμάται δε ότι αυτό θα πολλαπλασιαστεί με βάσεις τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου όταν κυρωθεί.

δ. Τα «φιλανδικά μοντέλα» – επικοινωνιακά πυροτεχνήματα ξεχάστηκαν, όχι όμως η διζωνική θητεία των 9 και 12 μηνών, ενώ δεν γίνεται η αύξηση αυτής σε 15 μήνες, που αποτελεί το ελάχιστο επιβαλλόμενο, λόγω της διαρκούς μείωσης της απόδοσης των κλάσεων. Αποτέλεσμα της αποφυγής του ανωτέρω μέτρου λόγω επιθυμίας αποφυγής του πολιτικού κόστους, είναι η συνεχής μείωση της οροφής των δυνάμεων που συνδέεται άμεσα με την πραγματική ισχύ της Πατρίδας και η εκκόλαψη κρίσης που όταν εκδηλωθεί με μεγάλη σφοδρότητα λόγω της παρατεταμένης και συνεχώς αυξανόμενης υπογεννητικότητας, θα προκαλέσει τη συνολική κατάρρευση του οικοδομήματος.

ε. Προωθείται αλλαγή της κυρίας αποστολής των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ, με τρόπο που κατευθύνει και μετατρέπει τους μαθητές των παραγωγικών σχολών σε κυνηγούς μεταπτυχιακών και κατά απαράδεκτο τρόπο δεν καθορίζει επακριβώς το γνωστικό ακαδημαϊκό αντικείμενο κάθε Σχολής ή και Τμήματος αυτής. Αντί να ενισχυθεί στο μέγιστο βαθμό ο προσανατολισμός των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ στην «παραγωγή» μαχητών (το αντίστοιχο του «Κάθε Πεζοναύτης Τυφεκιοφόρος» [«Every Marine a Rifleman»], του συνθήματος που αποδίδεται στον στρατηγό Alfred M. Gray, 29ο Διοικητή του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ, για να τονίσει ότι ανεξαρτήτως ειδικότητας, ο κάθε Πεζοναύτης πρέπει να είναι εκπαιδευμένος ως μαχητής) που θα μπορούν να ηγηθούν και εκπαιδεύσουν τους υφισταμένους τους ώστε να επιβιώσουν και να πολεμήσουν και να ΝΙΚΗΣΟΥΝ στο σημερινό φονικότατο πεδίο μάχης, οι μαθητές εκτρέπονται προς ακαδημαϊκή – θεωρητική κατεύθυνση.

στ. Διατηρείται ο υπάρχων σχεδιασμός για την εφεδρεία, αλλά για να ικανοποιηθεί ο εγωισμός του υπουργού και πιθανά, ως απώτερο κίνητρο, επιτευχθεί η αύξηση της πολιτικής επιρροής του επί των λεσχών και συλλόγων εφέδρων, παρουσιάζεται με άρθρο ο θνησιγενής θεσμός των Ενεργών Εθελοντών Εφέδρων που θα έχει την αυτήν τύχη, ίσως και χειρότερη, με τους Εφέδρους Υψηλής Ετοιμότητας (ΕΦΥΕΣ) του 2005, που μετά από 20 χρόνια δεν βρέθηκε ούτε ένας με κοινή λογική για να τον καταργήσει. Για μια ακόμη φορά επιλέγεται να αγνοηθεί η αποδεδειγμένη στην πράξη παραδοχή ότι το βασικό προαπαιτούμενο για την ύπαρξη μαζικής Εφεδρείας είναι η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής των Εφέδρων. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η αξιοποίηση λεσχών και συλλόγων απλώς εκμεταλλεύεται τη φιλοπατρία και τη διάθεση των μελών τους ως προπέτασμα, για να αποκρύψει το υπαρκτό πρόβλημα.

ζ. Δημιουργείται ακόμη μια νέα διακλαδική διοίκηση υπό τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, με ονομασία Διακλαδική Διοίκηση Ακαδημαϊκής Εκπαιδεύσεως (ΔΙΔΑΕ), με την οποία:

-Αφαιρείται ο έλεγχος αυτής από τους Αρχηγούς των Κλάδων και Γενικών Επιτελείων, παρά τις προβλέψεις του ν. 3884/2010 άρθρο 11.
-Μεταβάλλεται η αποστολή των σχολών που τις μετατρέπει σε ΑΕΙ. Μάλιστα και επειδή ο Νίκος Δένδιας ζήλωσεν δόξα Κώστα Γαβρόγλου, πρώην υπουργού Παιδείας επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, μετατρέπει τις ΑΣΣΥ σε ανώτατες, δηλαδή ό,τι έπραξε ο Γαβρόγλου με τα ΤΕΙ καταστρέφοντας την τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα.

Επισημαίνεται, ότι σε σχέση με το δοκίμιο του Σεπτεμβρίου η πρόβλεψη ότι ο διοικητής της νέας διακλαδικής διοίκησης θα επιλέγεται, και δεν θα τοποθετείται με πρόταση ΣΑΓΕ (Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων) και απόφαση ΚΥΣΕΑ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας), για τρία χρόνια στην θέση αυτή, έχει αφαιρεθεί.

Όμως η παράγραφος 3 του άρθρου 116 που προβλέπει, ότι σε περίπτωση απουσίας του μεγαλύτερης των 30 ημερών, ο αντικαταστάτης του ορίζεται από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, αποδεικνύει ότι η αφαίρεση δεν έγινε με σκοπό να υιοθετηθεί η τυπικά προβλεπόμενη διαδικασία (πρόταση ΣΑΓΕ, απόφαση ΚΥΣΕΑ), αλλά για να αποφευχθεί η διατύπωση ενστάσεων. Ας σημειωθεί εδώ, ότι κατά πληροφορίες κριτήρια όπως η εντός κοντέινερ καλλιέργεια φυλλωδών λαχανικών, μπορούν να αποδειχθούν καθοριστικά στην επιλογή του διοικητή της ΔΙΔΑΕ.

η. Σε ό,τι αφορά τις πενταετούς διάρκειας φοίτησης κατευθύνσεις Μηχανικών Όπλων και Μηχανικών Σωμάτων που συστήνονται στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ), λόγω έλλειψης σχετικής αναφοράς, εικάζεται ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι η ισχύουσα πρακτική προβλέπει την κατανομή των Ευέλπιδων των Όπλων και των Σωμάτων στα αντίστοιχα Όπλα και Σώματα κατά τον τέταρτο χρόνο της φοίτησης τους.

Εν κατακλείδι:

Πρόκειται για εκτρωματικό σχέδιο νόμου που μόνο καταστροφικά αποτελέσματα θα επιφέρει στις Ένοπλες Δυνάμεις και μάλιστα την πιο κρίσιμη περίοδο καθώς η αστάθεια και ρευστότητα του εγγύτερου αλλά και γενικότερου περιβάλλοντος ασφαλείας αυξάνουν.

>Δυστυχώς οι φυσικές ηγεσίες είναι επίσης απόλυτα υπεύθυνες γιατί το επιτρέπουν, ενώ τεράστια είναι και η ευθύνη του πρωθυπουργού που λόγω θέσης λαμβάνει την τελική απόφαση.

>Τέλος, οι «εξωσχολικοί» και οι «γυρολόγοι» σύμβουλοι που συνέταξαν το εν λόγω εκτρωματικό πόνημα, αλλά και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας που κατά σύστημα εκφράζεται μειωτικά για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, την απόδοση και την προσφορά τους προκειμένου να ενισχύσει το αφήγημα της «αναγέννησης», πρέπει να μάθουν τη δοκιμασμένη ορολογία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Να γνωρίζουν ότι γενική κατηγοριοποίηση είναι οι Ανώτατοι, Ανώτεροι και Κατώτεροι Αξιωματικοί και όχι οι Ηλικιωμένοι, Μεσήλικες και Νέοι Αξιωματικοί (άρθρο 4 του σχεδίου νόμου)! Ευτυχώς, δηλαδή που δεν περιλήφθηκαν ως κατηγοριοποίηση το «γράσο», «ψάρακες», και άλλες εκφράσεις που έχουν κατά καιρούς ειπωθεί.

https://www.defence-point.gr/