10 Νοε 2025

Το πλιάτσικο των golden boys στα ΕΛΤΑ

 

Με συνταγή και αφήγημα από τον «σούπερμαν των ιδιωτικοποιήσεων» Κωστή Χατζηδάκη και τον Γρηγόρη Σκλήκα σε ρόλο «μάγειρα» φαίνεται ότι επιχειρήθηκε σταδιακά από το 2023 η υποβάθμιση των ΕΛΤΑ με ξεκάθαρο στόχο την πλήρη αποδέσμευσή τους από το δημόσιο. Ο μέχρι πρότινος διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων «πλήρωσε το μάρμαρο» με την παραίτησή του για το αιφνίδιο λουκέτο σε 204 υποκαταστήματα, ενώ ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αρνείται πεισματικά ότι μεθόδευσε τις εξελίξεις.

 Οι αλήθεια είναι πάντως ότι ο Κ. Χατζηδάκης, που φέρεται να ήταν σε ανοιχτή γραμμή με τον Γρ. Σκλήκα, οδηγεί τα ΕΛΤΑ σε απαξίωση και διάλυση για να τα… σώσει με ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια. 

Αυτό που έπραξε με ιστορικές δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ, ο ΟΣΕ, η Ολυμπιακή, αεροδρόμια και λιμάνια της χώρας – μάλιστα είχε υποσχεθεί ότι μετά το λουκέτο στην Ολυμπιακή «θα χτίζαμε ένα νοσοκομείο τον μήνα».

Στην πραγματικότητα η αντίστροφη μέτρηση για τα ΕΛΤΑ δεν άρχισε το φθινόπωρο του 2025, αλλά αρκετά χρόνια νωρίτερα, όταν η κατάσταση θα μπορούσε να είχε τεθεί υπό έλεγχο. Ωστόσο, από τις πρώτες μέρες του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου και παρά τα εντυπωσιακά και πανάκριβα «σχέδια σωτηρίας», το χρήμα έρεε άφθονο με απευθείας αναθέσεις και συμβάσεις προς κάθε κατεύθυνση και δίχως λογική, αφού τα ΕΛΤΑ βρίσκονται εδώ και χρόνια μια ανάσα από τον γκρεμό.

Εργαζόμενοι στον οργανισμό περιγράφουν στο Documento την κατάσταση ως «λεηλασία» και «πλιάτσικο» από υψηλόβαθμους υπαλλήλους σε συνεργασία με την εκάστοτε διοίκηση. «Τα ΕΛΤΑ δεν χρειάζονται κλείσιμο καταστημάτων, αλλά άμεσο διαχειριστικό έλεγχο και επέμβαση εισαγγελέα» επισημαίνουν χαρακτηριστικά άνθρωποι που μετρούν 30 χρόνια υπηρεσίας.

Η ενοικίαση προσωπικού

Το 2023 το Documento αποκάλυψε ότι φέρεται να είχαν αποδοθεί ποσά της τάξης των 25 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Onex του Πάνου Ξενοκώστα για να νοικιάζει προσωπικό στα ΕΛΤΑ. Εναν χρόνο νωρίτερα ο Παύλος Πολάκης κατήγγειλε ότι δόθηκαν 50 εκατ. ευρώ σε δυόμισι έτη στην Onex «για να κάνει απλά το μεσάζοντα σε άλλη εταιρεία που νοικιάζει εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ». Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, εδώ και 15 χρόνια τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προσλαμβάνουν υπαλλήλους μέσω της συγκεκριμένης εταιρείας ενοικίασης προσωπικού. Σύμφωνα με νέες καταγγελίες που έχει στη διάθεσή του το Documento, στην ουσία στήθηκε μια φάμπρικα ρουσφετιού με βουλευτικά γραφεία, διευθυντές και συνδικαλιστές που βολεύουν πολιτικούς φίλους, συγγενείς και «συντρόφους». Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ απασχολούν περίπου 1.500 ενοικιαζόμενους υπαλλήλους και πληρώνουν στην εταιρεία σχεδόν 1.600 ευρώ μηνιαίως για τον καθέναν. Ωστόσο υπάρχουν καταγγελίες ότι ο κάθε υπάλληλος λαμβάνει από την εταιρεία 700 ευρώ μηνιαίως. Με τις ασφαλιστικές εισφορές το κόστος για την εταιρεία είναι 850 ευρώ κάθε μήνα. Αυτό σημαίνει, αν επιβεβαιωθεί η καταγγελία, ότι η εταιρεία ενοικίασης προσωπικού καρπώνεται μέσα από αυτήν τη διαδικασία πάνω από 1 εκατ. ευρώ κάθε μήνα.

Οι συμβουλές Πάτση

Στο «πάρτι» με πεδίο δράσης τα ΕΛΤΑ, όπως αποκάλυψε το Documento το 2021, συμμετείχε στο παρελθόν και ο Ανδρέας Πάτσης, πρώην βουλευτής της ΝΔ και κουμπάρος του Στέλιου Πέτσα. Ενώ ήταν βουλευτής, ο Πάτσης έλαβε σε λιγότερο από ένα εξάμηνο 130.000 ευρώ για νομικές συμβουλές στα ΕΛΤΑ… Το όνομα του πρώην βουλευτή περιλαμβάνεται σε πάνω από 25 συμβάσεις με τα ΕΛΤΑ για deals άνω των 800.000 ευρώ.

Αφαντα €120 εκατ.

Πολλά και κρίσιμα ερωτήματα προκαλεί η εθελούσια έξοδος-φιάσκο που πραγματοποιήθηκε στα ΕΛΤΑ την προηγούμενη πενταετία. Ηταν η εποχή, το 2020, που η ελληνική κυβέρνηση διέθεσε περί τα 250-280 εκατ. ευρώ για τη δήθεν εξυγίανση των ΕΛΤΑ. Τα χρήματα προορίζονταν για την αναβάθμιση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, τη μετάβαση στη νέα ηλεκτρονική εποχή και την αποχώρηση αρκετών εργαζομένων. Ωστόσο, όπως καταγγέλλεται στο Documento, η εθελουσία ήταν φωτογραφική «σε τέτοιο βαθμό που έλαβαν 95.000 ευρώ εφάπαξ διευθυντές και συνδικαλιστές που ούτως ή άλλως θα έβγαιναν στη σύνταξη σε δέκα μήνες και θα λάμβαναν κανονικά την καθορισμένη αποζημίωση των 15.000 ευρώ».

Το μεγάλο ερώτημα ωστόσο είναι τι συνέβη με τα περίπου 120 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι περίσσεψαν από την εθελουσία, από τη στιγμή μάλιστα που, όπως αναφέρουν στο Documento εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, «δεν αγοράστηκε ούτε ένα λάστιχο για τα σαπάκια οχήματα του οργανισμού, ούτε ένα ποντίκι για τους αρχαίους υπολογιστές μας».

Απίστευτες καταγγελίες

Επιπλέον, σύμφωνα με πολύ σοβαρές καταγγελίες που έγιναν στο Documento, σχεδόν όλα τα καταστήματα πληρώνουν έως και τριπλάσιο ενοίκιο από την εμπορική αξία της περιοχής στην οποία εδρεύουν. Ως εκ τούτου, προκύπτουν ερωτήματα για τις αποφάσεις των διευθυντών και των στελεχών που υπογράφουν τις σχετικές συμβάσεις.

Οσο για το «φιλέτο» των Ελληνικών Ταχυδρομείων, δεν είναι άλλο από τα ΕΛΤΑ Courier, που συγκεντρώνει τεράστια κέρδη κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, λόγω της άνθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου και των παραδόσεων προϊόντων είτε σε ειδικές θυρίδες είτε κατ’ οίκον. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Documento, αυτό το υγιές και επικερδές κομμάτι «έχει εκχωρηθεί σε ιδιώτες πράκτορες, συγγενείς και φίλους διευθυντικών στελεχών των ΕΛΤΑ». Μάλιστα, ο τζίρος των πρακτορείων στις μεγάλες πόλεις υπολογίζεται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

Μεγάλο «πάρτι» γίνεται και στις μεταφορές της αλληλογραφίας, καθώς δεκάδες ιδιώτες ιδιοκτήτες φορτηγών καρπώνονται τεράστια ποσά. Στο Documento μεταφέρθηκε μέσω καταγγελίας το παράδειγμα ιδιώτη οδηγού που μεταφέρει την αλληλογραφία από το Κέντρο Διαλογής Αττικής σε μια συγκεκριμένη πόλη και λαμβάνει από τα ΕΛΤΑ 15.000 κάθε μήνα. Την ίδια ώρα ένας δεύτερος ιδιώτης που πραγματοποιεί δρομολόγια σε άλλη πόλη, ίσης χιλιομετρικής απόστασης, λαμβάνει από τα ΕΛΤΑ 22.000 μηνιαίως.

Τα «χρυσά» κεντρικά

Μπορεί η θηλιά γύρω από τον «λαιμό» των ΕΛΤΑ να σφίγγει επικίνδυνα τα τελευταία χρόνια, ωστόσο το οικονομικό αδιέξοδο δεν απέτρεψε, μέχρι πρόσφατα μάλιστα, ανοίγματα και δαπάνες που παραπέμπουν σε τακτικές και αποφάσεις των περιβόητων golden boys. Πώς μπορεί να αιτιολογηθεί διαφορετικά η μετακόμιση των κεντρικών γραφείων σε ένα πλήρως ανακαινισμένο κτίριο της Dimand με ενοίκιο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ μηνιαίως;

Το περασμένο καλοκαίρι και λίγους μήνες προτού γίνει γνωστό στο πανελλήνιο ότι η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο τα ΕΛΤΑ μετακόμισαν στα νέα πολυτελή γραφεία τους στα Κάτω Πατήσια (λεωφόρος Ιωνίας 200 και Ιακωβάτων 61). Πρόκειται για το επταώροφο Patissia Office με συνολική επιφάνεια 11.653 τ.μ. και υπόγειο χώρο στάθμευσης για 77 οχήματα. Στο παρελθόν και πριν από την ανακατασκευή στεγάζονταν εκεί οι εγκαταστάσεις της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων, που όμως δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στα έξοδα συντήρησης. Αυτό δεν ίσχυε όμως για τα απισχνούμενα ΕΛΤΑ. Μάλιστα, ο πρώην υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος φέρεται να είπε εμφανώς ενοχλημένος, κατά την πρόσφατη ενημέρωση των βουλευτών της κυβέρνησης από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης Γρηγόρη Σκλήκα: «Ακούω ότι δίνετε 180.000 ευρώ ενοίκιο για τα κεντρικά». Αυτό σημαίνει ότι τα υπό διάλυση ΕΛΤΑ πληρώνουν πάνω από 2 εκατ. ευρώ ετησίως μόνο για το ενοίκιο στα κεντρικά γραφεία τους. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, τα ΕΛΤΑ υπέγραψαν συμφωνία για την εκμίσθωση του ακινήτου με την εταιρεία Random, θυγατρική (100%) του Ομίλου Dimand, που έλαβε δάνειο ύψους 13,7 εκατ. ευρώ από την Attica Bank για την ανακατασκευή του κτιρίου. Η Dimand αγόρασε το ακίνητο αντί περίπου 7,3 εκατ. ευρώ.

Πόσο κόστισαν τα έπιπλα

Παράλληλα, μια απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια προκαλεί απορίες. Στις 4 Νοεμβρίου 2025 αποφασίστηκε η πληρωμή 198.638 ευρώ, άνευ ΦΠΑ 24%, στην εταιρεία Inmind ABETE για την προμήθεια – αγορά καινούργιων επίπλων για το νέο κτίριο των ΕΛΤΑ. Η πρώτη δαπάνη για τα έπιπλα έφτασε τις 246.311,13 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό επενδύσεων του έτους 2025. Η επίπλωση των γραφείων θα στοιχίσει πάντως πολύ περισσότερα χρήματα και συγκεκριμένα 301.673 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%, καθώς σύμφωνα με όσα προβλέπει ο σχετικός διαγωνισμός (19/6/2025), ακόμη μία εταιρεία, η Dekko Interiors, θα λάβει 103.035 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).

Διευθυντικά προσκέφαλα

Η αναζήτηση πρόσφατων δαπανών για τα νέα γραφεία, εν μέσω κοσμογονικών και δραματικών αλλαγών, κρύβει εντυπωσιακές διαπιστώσεις για τις… προτεραιότητες των τεχνοκρατών που ανέλαβαν να «εξυγιάνουν» τα ΕΛΤΑ. Στις 13 Οκτωβρίου 2025 αποφασίστηκε η «προμήθεια προσκέφαλων για τις διευθυντικές καρέκλες στο κτίριο Διοίκησης». Το ποσό είναι αμελητέο σε σύγκριση με άλλες εντολές πληρωμών, όμως το γενικότερο πνεύμα της σχετικής δαπάνης τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο προκαλεί απορίες. Τα ΕΛΤΑ λοιπόν πλήρωσαν 317,44 ευρώ στην Inmind ABETE για προμήθεια 32 προσκέφαλων για τις διευθυντικές καρέκλες.

Εκτός από νέα έπιπλα και προσκέφαλα για τους διευθυντές, τα γραφεία των υπό εξόντωση ΕΛΤΑ κρίθηκε ότι θα πρέπει να μισθώνουν επαγγελματικές μηχανές στιγμιαίου καφέ. Τον περασμένο Οκτώβριο αποφασίστηκαν η άμεση πληρωμή 513,47 ευρώ (άνευ ΦΠΑ 24%) για την προμήθεια (με μίσθωση) επτά επαγγελματικών μηχανών Nespresso και η μηνιαία προμήθεια 1.400 τεμαχίων μερίδων καφέ αντί 511,56 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) από την εταιρεία Συνέργια ΑΕ. Οπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση που έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, το… έργο «Μίσθωση Επαγγελματικών Μηχανών Nespresso για τις ανάγκες του Νέου Κτιρίου» κοστίζει συνολικά στα ΕΛΤΑ 9.208,08 ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Επιπλέον, από πλήθος αποφάσεων πληρωμών δαπανών προκύπτει ότι τα πολύπαθα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που όπως διαμηνύει η κυβέρνηση είναι στον δρόμο της αλλαγής πλεύσης, πληρώνουν κάθε μήνα δαπάνες για την εκμίσθωση αυτοκινήτων των στελεχών τους.

Παράλληλα, πολύ σοβαρά ερωτήματα εγείρει η σχετικά πρόσφατη (27.03.2025) απόφαση των ΕΛΤΑ να υπογράψουν σύμβαση (6940/2024) ύψους άνω των 8 εκατ. ευρώ με την εταιρεία PriceWaterhouseCoopers (PWC) για την «Παροχή Υπηρεσιών Διαχείρισης Οικονομικών λειτουργιών των ΕΛΤΑ». Δηλαδή, ενώ τα ΕΛΤΑ πασχίζουν να επιβιώσουν, πληρώνουν εκατομμύρια για να διαχειριστούν τα οικονομικά τους και την ίδια ώρα διατυμπανίζεται ότι λειτουργούν με σύγχρονα μανατζερικά πρότυπα…

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι τα ΕΛΤΑ έχουν εκκινήσει ήδη τις διαδικασίες για την αξιοποίηση των 82 ακινήτων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου και η συνολική αξία τους υπολογίζεται στα 100 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, στις 11 Σεπτεμβρίου 2025 υπέγραψαν διετή σύμβαση (7164/2025) άνω των 195.000 ευρώ με τις εταιρείες Alpha Real Estate Services Ανώνυμη Εταιρεία και Ernst & Young για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των ακινήτων τους. Οπως γίνεται εύκολα αντιληπτό από τα παραπάνω στοιχεία και τις πολύ σοβαρές καταγγελίες, τα ΕΛΤΑ όχι μόνο δεν βάδισαν προς τη νέα εποχή το τελευταίο διάστημα, αλλά έκαναν βήματα προς τα πίσω προς όφελος των «γαλάζιων» ημετέρων και φυσικά των ανταγωνιστών που, όπως φαίνεται, θα έχουν τα επόμενα χρόνια ανοιχτό το πεδίο δράσης τους και το περιθώριο για περισσότερα κέρδη.

Η ζωτική αξία των ΕΛΤΑ

Η ζωτικής σημασίας ύπαρξη και λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων υπογραμμίστηκε και στη Συνθήκη της Λωζάννης το μακρινό 1923, με διατάξεις για την οικονομική κυριαρχία και τις υπηρεσίες στα εδάφη που ρύθμιζε, ιδιαίτερα ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία. Μεταξύ άλλων, η συνθήκη προέβλεπε ότι «οι δημόσιες υπηρεσίες (ταχυδρομείο, τηλεγράφημα, τηλεφωνία, σιδηρόδρομοι) ανήκουν στην κυριαρχία του κράτους». Επιπλέον, υπήρχε πρόνοια για συνεργασία στις διεθνείς επικοινωνίες, όπως η διακίνηση ταχυδρομείου και τηλεγραφημάτων σε περιοχές όπου άλλαζε η κυριαρχία ή υπήρχαν μειονότητες. Οπως τονίζεται στη Συνθήκη της Λωζάννης, οι συγκεκριμένες υπηρεσίες δεν μπορούν να ελέγχονται από τρίτες χώρες καθώς, αν συμβεί αυτό, παραβιάζονται η οικονομική ανεξαρτησία και η εθνική κυριαρχία.

https://www.documentonews.gr/