31 Δεκ 2020

Θράκη και Μακεδονία μειώνουν την γεωστρατηγική σημασία της Τουρκίας για ΕΕ-ΗΠΑ

Παναγιωτης Ναστος
Πριν από το 2010, κάποια σχέδια για την Βόρεια Ελλάδα, θεωρούταν μακρινά έως και φανταστικά.Όμως κάποιοι εκτός Ελλάδας, έβλεπαν τις ενεργειακές εξελίξεις και ''διάβαζαν'' το μέλλον της περιοχής μέσα στο νέο κόσμο που δημιουργούσε η πολιτική των ΗΠΑ.

Οι ΗΠΑ μετά το 2016, προχώρησαν μεθοδικά στην ανάδειξη της  ευρύτερης περιοχής της Αλεξανδρούπολης ως την περιοχή που θα αποτελούσε το θεμέλιο λίθο της νέας τους στρατηγικής για την Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. 

Η Αλεξανδρούπολη φτάνει στο σημείο να αναφέρεται σε συζητήσεις ηγετών, όπως σε αυτή του Ντόναλντ Τραμπ με τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό, ακόμα και στην Διάσκεψη του Μονάχου όταν ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, σημείωσε την σημασία της πόλης και του λιμανιού για την Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών.


Ένα από τα πλεονεκτήματα, είναι η σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό και η σύνδεση αυτή με τις κάθετες οδούς που οδηγούν στα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες. Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι  επενδύσεις,εμπορεύματα, στρατεύματα ακόμα και ενέργεια, μέσα σε ελάχιστες ώρες θα βρίσκονται στο προορισμό τους.
Είχε σημειώσει μάλιστα ότι η Αλεξανδρούπολη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την Αμερικανική πολιτική για τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές χώρες. Είναι τέτοια η σημασία της περιοχής, που δίνει αξία και σε άλλα έργα, καθιστώντας και αυτά στρατηγικά.

Επίσης, η σύνδεση της Via Carpathia με την Εγνατία οδό, δίνει τεράστια αξία και στα λιμάνια Θεσσαλονίκης – Καβάλας. Το 2019 είχε γίνει και η πρώτη μεταφορά Αμερικανικών δυνάμεων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στην Ρουμανία, μέσω αυτών των οδών με απόλυτη επιτυχία. Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής είναι ο σιδηρόδρομος.

Η Βόρεια Ελλάδα με τα τρία λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, είναι η πύλη εμπορευμάτων και στρατευμάτων για την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες.

Η Σιδηροδρομική Εγνατία και η σύνδεση της με τα τρία αυτά λιμάνια, ουσιαστικά μετατρέπει την Ελλάδα σε ένα κόμβο μεταφοράς, τέτοιον που επηρεάζει άμεσα και γεωπολιτικές εξελίξεις.

Η Σιδηροδρομική Εγνατία επηρεάζει πολλές χώρες, όπως Ουκρανία, Γεωργία και Ρουμανία και οι οποίες επενδύουν πολιτικά και οικονομικά σε αυτό το έργο.

Με την ολοκλήρωση της, το λιμάνι του Μπουργκάς στην Βουλγαρία και της Αλεξανδρούπολης, θα μεταμορφωθούν σε δύο τεράστια Logistics και με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η παράκαμψη του Βοσπόρου.

Στον ελληνικό βραχίονα του σχεδίου έχουν ενταχθεί επίσης και τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας. Η χρηματοδότηση αυτή δεν συμπεριλαμβάνει την αναβάθμιση των λιμένων και για το λόγο αυτό είναι κρίσιμη η ιδιωτικοποίηση τους και τα Αμερικανικά κεφάλαια που πρόκειται να προχωρήσουν στην απόκτηση τους. Σε αυτή την εξίσωση, ερωτηματικό αποτελεί ακόμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για το μόνο σχέδιο που δεν έχει βγει στους Αμερικανούς, οι οποίοι φαίνεται να μην έχουν συμβιβαστεί ακόμα με την μη απόκτηση του λιμανιού από αμερικανικά συμφέροντα. Η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι όμως εξίσου σημαντική για τα Δυτικά Βαλκάνια και την ενσωμάτωση τους στην Ευρωπαϊκή κοινότητα, το ΝΑΤΟ και τα Αμερικανικά συμφέροντα.

Τέλος Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Θεσσαλονίκη είναι τρία ασφαλή μέρη για στρατιωτικές μετακινήσεις δυνάμεων του ΝΑΤΟ, από τη Μεσόγειο πρός την Ανατολική και Βόρεια Ευρώπη και αντίστροφα, μακριά από τον ρωσικό στόλο της Μαύρης θάλασσας. Το τελευταίο μειώνει την εξάρτηση των ΗΠΑ και ΕΕ από την Τουρκία, αφού στην ουσία τα Στενά του Ελλησπόντου χάνουν πολύ μεγάλο μέρος της στρατηγικής τους σημασίας.


Άλλωστε τα στενά του Ελλησπόντου ακόμη και σήμερα, έχουν στρατηγική σημασία με μια βασικότατη προϋπόθεση. Αυτή είναι τα "Ελληνικά Στενά" να είναι ανοιχτά, αφού αν κλείσουν τίποτε δεν μπαίνει ή βγαίνει δια μεσου των στενών του Ελλησπόντου από και πρός τη Μαύρη Θάλασσα. 
Αυτός είναι επίσης και ένας πολύ σημαντικός λόγος που δικαιολογεί την συνεχή προσπάθεια της Τουρκίας για διχοτόμηση του Αιγαίου, προκειμένου να πάρει την θαλάσσια περιοχή και τα νησιά μας τα οποία βρίσκονται ανατολικότερα του 25ου Μεσημβρινού.

Όταν λέμε "Ελληνικά Στενά" εννοούμε τις παρακάτω δύο γραμμές: 

1. Εύβοια-Κέα-Άνδρος-Τήνος-Μύκονος-Ικαρία-Σάμος

2. Πελλοπόνησος-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κρήτη-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος-Καστελόριζο

Οι Τούρκοι ξέρουν καλά την αξία των "Ελληνικών Στενών", για αυτό έχουν στο στόχαστρο τα νησιά μας, με πρώτο το Καστελόριζο, αφού τους βολεύει η εγγύτητά του τόσο από το ναύσταθμο του Ακσάζ, όσο και από την ηπειρωτική Τουρκία, με πληθώρα αεροδρομίων και στρατιωτικών εγκαταστάσεων, όπου φιλοξενούνται δυνάμεις με επιθετικότατο προσανατολισμό σε βάρος μας.

πενταποσταγμα