11 Σεπ 2013

Νέες αερομαχίες για το Ελευθέριος Βενιζέλος

Νέο αφεντικό αποκτά οσονούπω το αεροδρόμιο της Αθήνας καθώς τα αρμόδια υπουργεία ενέκριναν το πέρασμα στον έλεγχο των Καναδών επενδυτών της PSP Investments του ποσοστού...

26,7% του μετοχικού κεφαλαίου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών της Hochtief, η οποία, ωστόσο, θα συνεχίσει να διατηρεί παρουσία στον ΔΑΑ.

Με την εξαγορά του ποσοστού της Hochtief στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ οι Καναδοί επενδυτές αποκτούν ουσιαστικά το management του αεροδρομίουκαθώς θα έχουν πλέον το δικαίωμα να προτείνουν πρόσωπο της επιλογής τους για την θέση του εκτελεστικού διευθυντή του αεροδρομίου.

Μάλιστα το δικαίωμα αυτό θα το διατηρήσουν ακόμη και αν στην πορεία υπάρξει άλλος πλειοψηφών μέτοχος, ο οποίος αγοράζοντας ποσοστό του Δημοσίου καταστεί ο μεγαλύτερος μέτοχος του ΔΑΑ.

Η σύμβαση του αεροδρομίου, που είχε καταρτιστεί πριν ξεκινήσει η κατασκευή του, προβλέπει ότι ο κάτοχος του 26,6% των μετοχών, που περνούν από το χαρτοφυλάκιο της Hochtief στα χέρια των Καναδών επενδυτών, έχει το δικαίωμα να προτείνει το πρόσωπο του εκτελεστικού γενικού διευθυντή του αερολιμένα. Προϋπόθεση είναι το προτεινόμενο πρόσωπο να είναι της αποδοχής του μετόχου που έχει την πλειοψηφία και που, προς το παρόν, είναι το ελληνικό δημόσιο.
Επιθυμία για επενδυτή από ανεπτυγμένη οικονομία – παρών και οι Κινέζοι

Από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει σχέδιο για μείωση ή και ολοκληρωτική πώληση του ποσοστού που διαθέτει σήμερα το δημόσιο στο αεροδρόμιο. Η διαδικασία αυτή επρόκειτο να πραγματοποιηθεί μέσα στην χρονιά, ωστόσο η καθυστέρηση σε όλες τις επιχειρούμενες αποκρατικοποιήσεις έχει μεταθέσει χρονικά το εγχείρημα.

Εξάλλου πριν ξεκινήσει μια τέτοια διαδικασία εύλογο ήταν ότι θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του ποσοστού της Hochtief, ώστε οι όποιες συζητήσεις να γίνουν με τους νέους μετόχους.

Το ενδεχόμενο να υπάρξει ενδιαφέρον από την πλευρά των Καναδών για διεύρυνση της συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο του αερολιμένα είναι ανοικτό. Μια τέτοια πιθανότητα θα αποτελούσε ευχής έργον για την ελληνική πλευρά, η οποία θεωρεί ότι η επένδυση του καναδικού fund αποτελεί ένδειξη εμπιστοσύνης στις προοπτικές τις ελληνικής οικονομίας από επενδυτές προερχόμενους από μια ανεπτυγμένη οικονομία, όπως η καναδική.

Να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον να αποκτήσουν παρουσία στο ελληνικό αεροδρόμιο έχουν δείξει και οι κινεζικοί όμιλοι Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management που έχουν εκφράσει την επιθυμία τους να συμμετάσχουν στο εγχείρημα ιδιωτικοποίησης του αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», κρίνοντας ότι μπορεί να αποτελέσει μια «πύλη» εισόδου προς την Ευρώπη. Μάλιστα εκπρόσωποι των κινέζων έχουν συναντηθεί δυο φορές με τον υπουργό Οικονομίας για το θέμα.

Παράλληλα με την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου θα προχωρήσει και η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης η οποία θα επεκταθεί χρονικά, υπολογίζεται κατά 20 περίπου έτη, ως το 2046. Κάτι τέτοιο είναι τουλάχιστον απαραίτητο ώστε να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για το αεροδρομιο καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει σε 13 χρόνια, διάστημα εξαιρετικά μικρό για να αποδώσει μια επένδυση.

Το δημόσιο έχει αναθέσει στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και στην BNP Paribas το έργο του οικονομικού συμβούλου και στις M.& P. Bernitsas Law Office και Clifford Chancε το έργο του νομικού συμβούλου για την αποκρατικοποίηση.

Να αναφέρουμε ότι ο νέος μέτοχος του αεροδρομίου η PSP Investments (Public Sector Pension Investment Board - Επενδυτικό Συμβούλιο Συντάξεων Δημόσιου Τομέα), είναι από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών προγραμμάτων του Καναδά, με πόρους ύψους 64,5 δισ. δολαρίων τον Μάρτιο του 2012.

Η PSP Investments διαχειρίζεται τα συνταξιοδοτικά προγράμματα του Καναδικού Δημοσίου, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Έφιππης Αστυνομίας των Βουνών και των Εφέδρων και κατά κύριο λόγο αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς της διαχείρισης ακινήτων, των υποδομών και της ενέργειας.
Μειώσεις μεγεθών λόγω κρίσης

Τέλος να σημειώσουμε ότι ο αερολιμένας της Αθήνας έχει υποστεί σημαντικές συνέπειες λόγω της οικονομικής κρίσης της τελευταίας πενταετίας. Η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί, ωστόσο το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται σαφείς τάσεις σταθεροποίησης.

Ενδεικτικό είναι ότι στο οκτάμηνο του έτους καταγράφει υποχώρηση 4,9% του αριθμού των διακινούμενων επιβατών. Πάντως ιδιαίτερη αξία έχει το γεγονός ότι τα τελευταία στοιχεία δείχνουν σημαντική αύξηση του αριθμού των ξένων επιβατών. Αντίθετα, η μειωμένη ζήτηση για ταξίδια από την πλευρά των Ελλήνων ταξιδιωτών συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά.

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη κατά την προηγούμενη χρονιά τα λειτουργικά έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας διαμορφώθηκαν στα 295,5 εκατομμύρια ευρώ καταγράφοντας πτώση 11,1% σε σχέση με το 2011.

Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων μειώθηκαν το 2012 κατά 27,6 εκατομμύρια ευρώ ή 13,6% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, ανερχόμενα στα 174,9 εκατ. ευρώ. Η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε στα 76,7 εκατομμύρια έναντι 103,9 εκατ. το 2011, σημειώνοντας πτώση 26,1%.

euro2day.gr